Gå til innhold

Trøblete kne og knebøy/utfall


B_H_ave

Anbefalte innlegg

Har tatt knebøy og utfall siden august i fjor uten problemer med kneet, men nå etter jeg begynte med corebar FIT (som fokuserer mye på tøying/mobilitet) og dynamisk oppvarming kjenner jeg noe i det høyre kneet. Ikke direkte vondt, men et lite ubehag som jeg er redd skal utvikle seg. Det small også to ganger forrige uke når jeg tok sumo markløft og boksbøy (da går jeg litt lenger ned enn når jeg tar vanlig knebøy). Har økt fra 12,5 kg til 52,5 kg, men føler jeg ikke kommer meg lenger.

Har hatt generelt dårlig mobilitet i ankler og hoften, så jeg har vært nøyen med teknikk, og andre har sagt at den ser bra ut.

Jeg har i tillegg lange bein og kort overkropp, om det skulle ha noe betydning.

Har tidligere år gått mye i fjellet, og gått på både spinning og andre gruppetimer, uten å kjenne noe. Kjente litt etter jeg gikk på bodypump, men det ga seg når jeg ga meg med de timene.

Burde jeg droppe beinøvelser? Evt bytte de ut med noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i kneet gjør det vondt? Gjør det like vondt hele tiden, eller er det tider det er mer vondt enn andre? Er det noe som framprovoserer smertene/er det noe som lindrer?

Legg gjerne ut film av knebøyen og markløften. Det er veldig vanlig at knærne faller innover i knebøy, spesielt med dårlig ankemobilitet, uten at man helt selv er klar over det. Dette legger stor belastning på knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Trener stort sett alene, så vet ikke om jeg får til noe film..

Det er mest vondt på utsiden av kneet, det er mest vondt når jeg strekker beinet helt ut. Har ikke prøvd noen lindring på det..

Men har siste uken vært forsiktig på trening, tok knebøy på tung dag, men på lett tok jeg beinpress, og droppet utfall, er litt bedre.

Er utfall værre for knær en knebøy? For det er en øvelse som var på bodypump timen, og som jeg nylig har lagt til i programmet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at du har valgus i knærne under knebøy om smertene kommer på utsiden etter knebøy.

Trenger en video som Aseli sier, som viser hofte kne og fotposisjon under løftet.

Stramme ankler og hamstrings lager ofte dårlig knebøy, en grei ting å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at du har valgus i knærne under knebøy om smertene kommer på utsiden etter knebøy.

Trenger en video som Aseli sier, som viser hofte kne og fotposisjon under løftet.

Stramme ankler og hamstrings lager ofte dårlig knebøy, en grei ting å tenke på.

Tror nok det kan være noe slikt, så er nøye med oppvarming og strekking. Trente knebøy denne uken, men var obs på teknikken hele tiden. Ene dagen gikk jeg ned på vekt og fokuserte på flere reps med riktig utførelse, og presset meg ikke lenger ned enn at knærne var der de skulle. Kommer meg ikke ned i dype bøy enda, men parallelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker egentlig stram hamstring og IT bånd utifra dette. samt svake quads og adductors.

Kan du ta et bilde fra siden mens du har på deg litt stramme klær, slik at jeg ser hoftestillinga di? Stå helt normalt.

Gjerne også et bilde der man ser føttene i forhold til knærne fra forsiden. Uten sokker.

Blir mye synsing og gjetting ettersom jeg ikke har sett på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ganske normalt og bra ut med unntak av stramme IT bånd. Du bør begynne å strekke disse jevnlig. Ser også at du har noe stramme hoftebøyere, greit å ta det i samme slengen. Strekk forsiktig 30-60 sekunder.

Tenker at smertene du har stort sett stammer fra ikke-optimal teknikk i løftene, ettersom holdning din er såpass normal.

Det KAN også være slitt brusk og slike ting, men der må du nesten kontakte en lege for å få sjekket med MR.

Et greit alternativ er å begynne med ovennevnte og se om det avhjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker :)

Fikk min sønn til å filme en bøy, så filmen er ikke tipp topp. Jeg tipper også mye frem her, bruker derfor vektskive under hælene til vanlig. Og jeg hadde en kettlebell på nakken, ikke stang. Skummelt dette her, men jeg vil jo gjøre det rett..

Spørsmålet er bare hvordan jeg får den inn her? :p Filmet med iPhone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...