Gå til innhold

Pulsklokke til rundt 2000, hvilken er å anbefale?


DementedAlbino

Anbefalte innlegg

Trenger ny klokke, så da kan jeg like gjerne kjøpe pulsklokke som jeg kan bruke til trening også.

Så da lurer jeg på hvilken klokke dere vil anbefale?

Hadde vært greit om den har GPS, er bra til intervalltrening og den kan måle høydemeter.

Har sett litt på Garmin Forerunner 610 og Suunto Ambit2 S. Virker som at Ambit ikke er spesielt bra på intervalltrening, og da utgår dessverre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har brukt Forerunner 610 en stund. Veldig fornøyd med klokka i seg selv. Touchskjermen fungerer stort sett veldig bra (kan også betjenes med hansker, svette hender osv), lett å sette opp egne skjermer med info man trenger etc. Intervaller og sånt skal man vel, såvidt jeg har skjønt det, kunne laste over i klokka fra ett av Garmin sine verktøy, eller så kan man definere disse selv rett på klokka. Ellers er GPSen rimelig rask til å finne, men kan ha noen dager hvor den er litt tregere. Det er vel uansett noe som er et problem for mange/alle GPS-klokker.

Det eneste som har vært et problem (uten at det har hindre meg å bruke den) er at det oppsto korrosjon på baksiden av klokka og at "pinnene" som holder reimene på plass har nesten poppa ut opptil flere ganger. Det siste har gjort at jeg har holdt på å mista klokka i skogen noen ganger. Ser iallfall at korrosjonsproblemet er løst på denne utgaven av klokka (svart bakside, og ikke bare sølv): http://www.thanetroadrunners.org.uk/forum/index.php?topic=224.0 - at pinsa popper ut er sikkert også løst, ellers er kanskje superlim på hullene en ok løsning. Verdt å merke seg at jeg kjøpte min klokke rett etter at den var lansert med alle barnesykdommer det ofte medfører.

Ellers er det visstnok litt mer kummerlig laste opp aktiviteter fra Suunto til Strava kontra Garmin om det er noe du tror du kommer til å bry deg om: https://strava.zendesk.com/entries/26240419-Is-the-Suunto-Ambit-GPS-watch-and-heart-rate-compatible-with-Strava-

Et mulig alternativ kan kanskje og være Forerunner 220? Dog, den ligger vel ennå noe høyere i pris enn 610.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg leste om disse problemene med korrosjon på pulsbelte og på klokken, men leste også flere steder at Garmin deler ut både ny klokke og belte gratis til dem som tar kontakt med dette problemet. Kanskje greit å sjekke ut?

Suunto Ambit2 S Graphite var den jeg helst ville ha, men den er tilnærmet ubrukelig til intervaller, og da falt den helt bort.

Vurderte også Nike+ Sportswatch, men etter å ha lest grundige tester av den så droppet jeg den også.

Garmin 620 ble for dyr, og 220 mangler vibrasjon slik jeg forstod det, og da stod jeg igjen med 610. Er jo noen år gammel etterhvert, men tror nok den gjør hva jeg ønsker og litt til.

Det eneste jeg ikke helt har funnet svar på er om jeg kan bruke pulsbeltet som kommer med 610 sammen med mobil og ipod og de apper som er tilgjengelig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Første irritasjonsmoment dukket opp med Forerunner 610. Den har ikke nøyaktig høydemåling, noe som er ekstremt irriterende når en går i fjell eller har motbakkeløp.

Noen som vet om en pulsklokke som er like bra som Forerunner 610 på intervaller osv, men som også har høydemåler innebygget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd de du nevner, men er veldig glad i min Polar RC3GPS:)

er denne eg sjølv bruker, og eg er fornøgd med denne. iallefall til mitt bruksområde. men mangler kansje noko meir fancy opplegg for dei meir seriøse brukerane utanom eg kan svare på det. men har dei egenskapene du lister opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet når den ikke har høydemåler er at nedstigning og stigning ikke blir riktig med mindre det ligger inne 100% korrekt data i kartet den bruker. Er samme problemet jeg har med Forerunner 610.

Sammenligner jeg ruten mot gps på mobilen så ser en hvor feil høydemeter underveis blir med klokken. Jaja, det er ikke ett kjempe problem, bare litt irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Garmin Connect (og Strava) har man høydekorrigering man kan skru på.. Med mindre du har altimeter i mobilen så er det vel neppe noe særlig mer nøyaktiv på den heller? Eller misforstår jeg? Den laster kanskje noe ned fra kart-data?

Har en Garmin 910XT med høydemåler, men uten kalibrering til faste punkter man har høyden for så er ofte den også ganske unøyaktig. Mulig det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydekorrigeringen i Garmin Connect er skrudd på. Den viser likevel kun en høydeforskjell på 80 meter. Problemet er at den ikke får riktig høyde fra der jeg starter turen, men den har ganske riktig på toppen. Der det er 135 moh ved start melder Garmin at det er over 350 og da blir totalen helt feil.

Mobilen registrerer helt korrekt etter hva jeg kan lese ut av løypekart, både på bunn, topp og underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje prøve klokkene før du velger en, men kan ihvertfall fortelle at jeg har hatt en Polar RC3 GPS i et år nå og er storfornøyd med den. Funker til all slags aktivitet. Den har ikke innebygd høydemåler men den henter ifra gps-data(eller noe sånt), noe som gjør at du kan se den nåværende høyden, totale opp og nedstigning i tillegg til at du kan sjekke hele høydeprofil og masse annet kult etter treningen på pc.Egentlig en dritfet klokke. Ser bra ut gjør den også i motsetning til mange andre pulsklokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

At den ser bra ut er nå høyst subjektivt. Jeg synes RC3 er en stygg klokke.

Den type høydemåling som en finner i RC3 finner en i de fleste klokker med gps, men det gjør det ikke mer nøyaktig av den grunn.

Nå frister den nyeste klokken i fra TomTom ganske mye. Den måler puls på håndleddet, og en trenger derfor ikke pulsbelte. Den har ikke høydemåler den heller, men er mulig at jeg tester den en en ukes tid for å se om jeg liker den bedre enn Forerunner 610.

http://www.dcrainmaker.com/2014/04/tomtom-cardio.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...