Gå til innhold

Treningsprogram for generell og funksjonell helse/styrke

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrke de to siste årene ca, minst 3 ganger i uka. Både på grunn av stagnasjon, litt smerter på noen øvelser og manglende iver vurderer jeg å bytte treningsprogram. Problemet er at jeg ønsker å vedlikeholde vekt og helse, samt gjerne litt av muskelmassen (er ikke veldig muskuløs, men har fått noe ekstra definisjon og muskler).

Jeg vurderer å gå over til mer intervall økter med mest kroppsvekt - gjerne også manualer om noen gir meg tips om hvordan jeg kan gjøre det. Ang. kroppsvekt tenker jeg å benytte meg av f.eks. Insanity fra beachbody, bodyrock/the daily hiit og Melissa Blender. Dette er økter på mellom 10 min og 60 min. Jeg har erfart at 60 min blir for mye, og tenker at en 20-30 min med intensiv trening vil være passende. Men vil jeg få noe ala samme helseeffekt og treningseffekt av dette (også med tanke på forbrenning) om jeg har 3-4 slike økter i uka, og vil jeg da "miste" muskelmassen og heller få svært lav fettprosent og muskeldefinisjon på den måten?

Fortsetter under...

Har du brukt det samme programmet i to år? Hvilket program?

Hvilke smerter har du fått? (hvilke bevegelser/øvelser gjør vondt, kun under trening eller også før/etter?)

Har ikke brukt samme program i to år, nei. Har hatt mest egenkomponert, men har også tatt noen runder med RYP.

Har blant annet noe smerter i korsryggen (tidvis og var også før jeg begynte å trene, men har ikke blitt bedre), samt på oversiden av høyre lår når jeg tar knebøy.

Korsryggsmter og smerte øverst i lår (lyske?) kan sterkt mistenkes å være pga lite seteaktivering. Hvordan er kontakt med rumpa i div øvelser, feks hvis du har kjørt hip thrust, glute bridge eller markløftøvelser?

Tror nok ikke den er særdeles god. Har ingen som kan se på mens jeg utfører oppgaver, men forsøker meg nå litt på hip thrust i tillegg.

Se så, problemstilling løst (y)

Du kan jo poste video her og spørre om tips og råd til teknikk :)

Har du prøvd glute bridge med strikk rundt knærne, slik at du må aktivt presse knærne ut?

Annonse

Et annet spørsmål er hvor mye en bør trene for å beholde helse, vekt og noe muskler? Er student så er jo for det meste stillesittende, men prøver å gå til eller fra skolen (25 min hver vei) 2-3 ganger i uka når det er forelesning, og har forsåvidt ikke noe imot å legge inn en gåtur på en halvtime noen ganger i uka.

Tenker at styrketrening gir nokså spesifikk muskeltrening, altså ikke nødvendigvis veldig funksjonell, jevn eller stabiliserende. I tillegg har jeg heller ikke hatt noe langkjøring/utholdenhet (ala jogging) det siste året, og svært lite intervall.

Hva er da en god blanding - og hvor mye - for å vedlikeholde/forbedre helse, muskler og vekt, samt få funksjonell styrke?

Altså, "funksjonell" er jo et veldig relativt begrep, utifra hvilke behov hvert individ har i hverdagen. Jobber du på lager ville jeg anbefalt markløftvarianter og farmer walks til kuene kom hjem, men sitter du foran pcn 16timer i døgnet ville face pulls og pendlay rows være mer funksjonellt.

Hva slags trening har du gjort tidligere ; hvis den ikke har vært hverken jevn, balanserende eller funksjonell?

Altså, "funksjonell" er jo et veldig relativt begrep, utifra hvilke behov hvert individ har i hverdagen. Jobber du på lager ville jeg anbefalt markløftvarianter og farmer walks til kuene kom hjem, men sitter du foran pcn 16timer i døgnet ville face pulls og pendlay rows være mer funksjonellt.

Hva slags trening har du gjort tidligere ; hvis den ikke har vært hverken jevn, balanserende eller funksjonell?

Vel, hverdagen består primært sett av studering - og treningen innimellom det -, men holder også på med høver til hest som tross alt innebærer å stå en del framoverbøyd. Med funksjonell tenker jeg også styrke som gjør hverdagslige oppgaver som f.eks. å løfte noe enklere, styrke kjernemuskulaturen og generelt gi en noenlunde jevn fordeling av muskler.

Har primært trent styrke de to siste årene, med periode med intervaller/langkjøring.

Annonse

Når du sier du trener styrke ; det kan bety så mangt; hva slags/hvilke øvelser - hvordan progresjon?

Jo mer konkrete spørsmål en stiller,jo lettere kan andre svare

Knebøy/markløft, benkpress med stang/manualer, roing med stang, strake markløft/etbens markløft, skulderpress, bicepscurl med stang, tricepsstrekk på benk, hiptrust/gluten bridge og bred nedtrekk eller pullups med hjelp. Hadde progresjon da jeg fulgte RYP, men etter det har det vært lite da jeg selv er dårlig med å øke, samt ofte føler at jeg ikke klarer å løfte stort mer, at det da blir "utrygt" (enten i den retning at utførelsen kan skade kroppen min kontra å forbedre den, eller ved at jeg risikere å ikke klare å fullføre øvelsen og f.eks. få stanga over meg), blant annet.

Kjenner også at jeg ikke har den samme lysten lenger, og kunne derfor kanskje tenkt meg noe mer variasjon - men ønsker også som sagt å vedlikeholde/forbedre helse, vekt og muskelmasse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...