Gå til innhold

Noen tanker/tips til deg som vil ned i vekt og er nybegynner


SlayerDad

Anbefalte innlegg

Så du har lyst til å ta av noen kilo?

Gratulerer! Du har tatt det første skrittet.

Jeg er ingen ernæringsfysiolog, jeg er ikke en personlig trener, jeg er ikke en 'muscle bro'.

Det jeg har gjort, er å ta av 30-40 kg de siste tre årene.

Dette er ment som noen råd, eller kanskje snarere, tanker å ha i bakhodet når du nå tar dine første steg ut i den store, vide fitnessverden.

Jeg vil ikke fortelle deg hvilket kosthold du skal ha, hvordan eller hvor ofte du skal trene, ei heller hva du skal trene.

Det jeg vil dele med deg, er noen av mine erfaringer og tanker.

Kosthold

Nei, jeg skal ikke fortelle deg at du skal spise lavkarbo, lavfett, 5:2, paleo eller noe annet.

Det finnes mange veier til Rom. Du må rett og slett finne ut hva som passer deg. Vi er alle forskjellige, og det som har funket for meg, vil ikke nødvendigvis fungere for deg.

Dog er det en ting som er klart, om du som leser dette har en god del ekstra som du går rundt med, noe må endre seg.

Uansett hvilken vei du velger, tenk på det som en varig endring, ikke en diett som du skal følge i en begrenset tid før du går tilbake til gamle vaner. Det er jo tross alt de som førte galt av sted.

Vær streng, men ikke for streng. Slipp skuldrene ned fra tid til annen, ellers vil det være nesten umulig å gjennomføre.

Og du. Du vil sprekke. Jeg garanterer deg at du vil sprekke.

Og du. Det er ikke verdens ende.

En sprekk i ny og ne er ikke all verdens. Istedenfor å deppe over at du sprakk, forsøk å lære av det. Kjenn etter på kroppen hvordan den reagerer.

Skal du ha en spisedag, så nyt denne. Men forsøk å ikke gå helt bananas heller.

Når det gjelder antall måltider og når du skal spise, så gjelder det igjen å finne ut hva som fungerer for deg. Tre, fire, fem eller seks måltider, hver tredje, fjerde, femte time. Prøv deg frem. Det som teller er at du er komfortabel med spisevanene og at du har et moderat underskudd.

Det som ikke hjelper er å sulte seg. Du vil bare ende opp med å overspise, ha store svingninger i blodsukkeret og ha null energi i hverdagen og til trening.

For å gå ned i vekt må du spise skikkelig!

Trening

Det er mange fordeler med å trene. Å trene gir deg energi, har en postiv effekt på blodtrykket, hjertet og mange andre kroppslige funksjoner.

En god nyhet for deg som er utrent er at det skal svært lite til for å oppleve endringer.

Begynn i det små. Gå deg turer i passelig tempo med litt god musikk på øret, ta armhevinger på stuegulvet.

Det aller viktigste er at du ikke går for hardt ut i begynnelsen. Gi kroppen tid til å bygge seg opp, så kan du ta mer i.

Det er ikke nødvendig å bli medlem på et treningssenter. Dog gir det deg en mulighet til å få faste rutiner på treningen. Tenk på treningen som tid du investerer i deg selv.

Og når du er på trening så er du på trening. Sett mobilen på flymodus, sett på godmusikken og tren hardt. Ikke send tekstmeldinger til venninna eller kompisen.

Train hard or go home, er et krigsrop for mange.

Men det betyr ikke at du skal lesse på med vekter eller løpe til du spyr hver eneste trening. Du skal kjenne at du tar i, og du skal fokusere på at du trener. Vær fullstendig konsentrert om treningen.

Det kan også være lurt å ta noen timer med en personlig trener for å få et program som passer deg, og ikke minst, terpe teknikk slik at du ikke skader deg.

Motivasjon

Motivasjonen din vil gå opp og ned. Det samme vil vekta di. Det vil være variasjoner i energi og treningslysten din.

Derfor er det så utrolig viktig at treningen og kostholdet blir en vane. Det er rett og slett noe du bare gjør. Tro meg, det kommer etterhvert.

Ikke la deg demotivere av at vekta plutselig viser en kilo mer enn forrige uke.

Ikke la deg demotivere av det faktum at du ikker klarer den samme endringen som han fyren på bodybuilding.com eller hu dama på youtube. Jeg sier ikke at alle disse gutta, eller en del av jentene, bruker forsterka havregrøt, men dersom det er noen som har gått fra tjukkas til et muskelberg på halvannet år, så er det ofte noe annet enn kun trening og riktig kosthold som har spilt inn.

Du vil ikke bygge en kropp som Arnold på et år. Det kan godt være du ikke når målene dine på 12 måneder, 18 måneder eller to år. Tenk langsiktig. Bruk tid på dette. La det bli en livsstil.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...