Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Samtidig så er jeg jo interessert i å høre gode grunner til å bare benytte de samme øvelsene i forbindelse med en målsetning om mer gains, forutsatt at man uansett klarer å øke på øvelsene og bli sterkere. Jeg har egentlig ikke noe kjempegodt grunnlag for å benytte et variert øvelsesutvalg når jeg foreslår treningsprogram, sånn utover det at hvis man først skal trene isolasjonsøvelser så er det greit å trene dem litt lettere og i de litt høyere repfasene (fordi jeg forestiller meg at dette gjør det lettere å få det som innenfor broscience kalles "kontakt" :p), og rett og slett fordi jeg opplever at mange blir mer motiverte og synes det er morsomt med treningsprogram med et variert øvelsesutvalg.

Jeg er alltid åpen for gode grunner til at det jeg gjør og foreslår bør forandres!

Fortsetter under...

Hvis du vil ha et tips, eller om du bare vil ha hjelp fra Kjetil (?) - ?

Hehe, nei jeg vil gjerne ha tips fra alle som har gode tips å gi :)

Grunnen til jeg ba bl.a. Keegilom hjelp, var at jeg ikke fikk noen spesifikk tilbakemelding fra noen om 4-splitten var bra. F.eks skrev du at om du skulle satt opp et program, så ville det ikke sett slik ut. Men du sa ingenting om hvordan det ville sett ut. Har sett at Keegil har gitt andre gode og velbegrunnede svar, derfor henvendte jeg meg til han, og jeg syns jeg fikk et meget grundig og velbegrunnet svar som hjalp meg å bli endel klokere.

Du spør nå om jeg har tenkt å kjøre supersett hver gang. Jeg får da følelsen av at det ikke er lurt, men du sier ingenting om det ikke er lurt eller hvorfor. Du sier du anbefaler å ha de samme øvelsene hver gang, men forklarer ikke hvorfor. Da er det ikke så lett å ta til seg tipsene dine :)

Hehe, nei jeg vil gjerne ha tips fra alle som har gode tips å gi :)

Grunnen til jeg ba bl.a. Keegilom hjelp, var at jeg ikke fikk noen spesifikk tilbakemelding fra noen om 4-splitten var bra. F.eks skrev du at om du skulle satt opp et program, så ville det ikke sett slik ut. Men du sa ingenting om hvordan det ville sett ut. Har sett at Keegil har gitt andre gode og velbegrunnede svar, derfor henvendte jeg meg til han, og jeg syns jeg fikk et meget grundig og velbegrunnet svar som hjalp meg å bli endel klokere.

Du spør nå om jeg har tenkt å kjøre supersett hver gang. Jeg får da følelsen av at det ikke er lurt, men du sier ingenting om det ikke er lurt eller hvorfor. Du sier du anbefaler å ha de samme øvelsene hver gang, men forklarer ikke hvorfor. Da er det ikke så lett å ta til seg tipsene dine :)

Mottatt og forstått (y)

Tenkte å få en bekreftelse/avkreftelse før jeg greier ut med en begrunnelse ser du!

Som det har kommet frem var jeg mest opptatt av frekvens, iom du ønsket å bli større/sterkere.

Da stilte jeg også spørsmål ved prestasjon - dersom en ønsker å prestere lønner det seg å gjøre det "så ofte som mulig", med intensiteten og volumet ift utgangspunkt og målsetning (treningstoleranse bla)

Superset er ikke feil, men jeg tenker at dersom du kjører superset HVER GANG vil du kanskje slite med å hente deg inn igjen for å kunne prestere ved en reel 4RM - det spørs jo selvsagt hvor lange pauser du har iht belastning :)

Du har nå satt opp en undulerende treningsrytme, der du trener med forskjellig belastning i samme uke - mtp muskelvekst kunne det være greit å utnytte de tunge treningene til å faktisk løfte tungt, og de lettere øktene til å øke kapasiteten(ved bruk av samme øvelser hver gang). På den måten stimulerer du til økt styrke og hypertrofi i samme uke (ikke-lineær periodisering), og ved å velge samme øvelser, eller øvelser som er øverførbare til hverandre mtp bevegelse i like plan blir det win-win og supergains :D

Var det en forklaring eller ble det bare rot? :p

Hehe, nei det var en god forklaring! :)

Jeg har tidligere også hatt en 2-splitt som har de samme øvelsene selv om det var en tung og en moderat dag slik du beskriver. Jeg likte egentlig det best, da var det ryddig, enkelt og greit og jeg fikk god trening i å utføre øvelsene korrekt. Og jeg ser forklaringen din med hvorfor det er bra, og det høres jo veldig rimelig ut.

Nå har jeg trent en stund, og det er ganske mange øvelser jeg føler jeg måå ha med, og da var Keegil sitt forslag midt i blinken. Da får jeg med alle øvelsene jeg gjerne vil uten at øktene blir veldig lange. Men ser poenget ditt!

Jeg kjører alltid supersett - for å spare tid. Pausene er lengre på f.eks tunge beindager enn på moderate øvelser. Men prøver å ha så korte pauser som mulig pga tid. Men bør kanskje tenke på å ikke ha supersett på de tunge dagene iallefall.

Tusen takk for gode tips og innspill! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...