Gå til innhold

one armed dumbbell snatch


Mrb-1

Anbefalte innlegg

Ja det har seg slik at jeg ikke kan trene vanlig snatch eller rykk som den heter på norsk. Men er veldig interessert i å få lagt inn en lignende øvelse som er lettere å utføre.

Så lurer i grunn bare på om noen har erfaring med one armed dumbbell snatch? Eventuelt hva dere syntes om den? framgang? bygget den på hele kroppen? opplevde dere bedre fart/eksplosivitet i andre løft som en synergieffekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Hei!

Nå har jeg ikke erfaring med å gjøre det med hantler, men kan anbefale både snatch og clean and jerk med kettlebells. (-: Snatch med kettlebells utføre med en kule, og er litt annerledes enn snatch med stang, men målet er det samme - kula skal, i en bevegelse, opp på strak arm. Man setter seg under kulen, og får dermed jobbet med bein også.

Som jeg har erfart har begge disse øvelsene gjort meg mer eksplosiv, og jeg har fått mer muskler i hele kroppen - blant annet har jeg også fått bedre teknikk i clean and jerk med stang av å drive mye med kettlebells.

Akkurat som vanlig snatch, krever det en del teknikktrening, og jeg vil anbefale deg en time/to med trener - om du bor i Oslo er det noen fantastiske trenere på elixia ringnes park (Mauricio Kjeldner og Nils Martin Lundgren) men jeg vet også at Per Helge Fjørtoft i Kristiansand kan sakene sine.

For å summe opp spørsmålene dine; Snatch med kettlebells er en god øvelse, som trener hele kroppen. Det er en avansert øvelse, men er, akkurat som snatch med stang, mulig for alle å lære seg. Jeg har hatt god fremgang, og blitt sterkere i hele kroppen og blitt mer eksplosiv etter at jeg startet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er hovedgrunnen til at du ikke kan gjennomføre vanlig rykk?

Hei.

Har amputer ene foten litt under midt på leggen for litt over et år siden. Å da med protese blir noen øvelser dessverre vanskelig å utføre. Rykk er en av dem blant annet. Så er i en fase der jeg leiter litt etter øvelser som kan erstatte dem jeg ikke klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig (y)

Tenkte bare det var greiere å kunne komme med forslag om øvelser hvis man visste hva det var som forhindret deg i å gjøre det "vanlige".

Har du prøvd å kjøre rykk fra boks?

Eller er det primært selve protesa som er problemet, med den låsemekanismen?

Veit iallefall at han crossfitfyren her har hatt problemer med låsen på sin protese.

(og derfor kjørte alternativt med kettlebells en periode, men sluttet da progresjonen nødvendigvis blei alt for treig)

http://www.youtube.com/watch?v=6j8qbvxSWdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...