Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Kjenner igjen den der. Ofte kan det være fordi du drikker for mye melk eller melkeprodukter. Enkelt forklart hindrer dette opp hjernopptaket og du blir "blodfattig". Lavt O2 opptak. Med bevegelse øker puls og respirasjon, dermed mer O2 til hjerne og du våkner. Stikk til legen og ta en blodprøve.

[ATTACH]142020[/ATTACH]

post-1203-14440979484238_thumb.jpg

Fortsetter under...

Gjest =xXx=
Nærmeste jeg kommer på i hodet i sammenheng med hodepine er muligens tyramine, som er et nedbrytningsprodukt fra tyrosin og finnes i eks vellagret ost, vin etc. Men dette er uansett en teori. At en forhøyet kalsiumnivå skal være årsaken er lite trolig hos befolkningen da denne er så ufattelig strengt regulert av PTH, kalsitonin og selvsagt aktiv VitD.

Har heller aldri hørt om at det er substanser i meieriprodukter som kan spesifikt påvirke søvn eller det andre som er beskrevet her. Hvilken mekanismer er det som skal blokkere? At det i skjelett-muskulatur ikke nødvendigvis behøver å å strømme blod i hvile er en ting, men så fort man blir aktiv så vil gjennomstrømningen øke utrolig mye. Hjernen har et konstant behov og kapillær-nettverket til hjernen skal sikre akkurat en jevn blodtilførsel Tilstander som du beskriver skulle man tro skulle vært bedre kjent. For melk i den vestlige delen av verden er av betydelig mengde.

Som sakt så er det lenge siden jeg var inne i dette. For å gi et godt svar må jeg sette meg inn i dette igjen. Det som fortsatt sitter i bakhodet var dette med mellemengden og det faktum at det er like mange svar som det er forskere på dette:)

Det samme sa mora mi til meg, og det er ikke spesielt til hjelp for noen med søvnproblemer, blir å ikke ta noen seriøst ved å si "prøv frisk luft". :p

Å? Hvorfor blir det å ikke ta noen seriøst?

" Staying confined in a room which is poorly lit and severely deprived of fresh air, makes one dull. There should be cross ventilation so that fresh air comes into the room. Fresh air, especially early in the morning is good for health and improves the energy levels significantly."

Gamle bygninger uten ventilasjon vs nye bygninges med ventilasjon.

Skikkelig med luft må til skal hjernen fungere optimalt, akkurat som med alt annet levende på denne planeten. Useriøst da.

Hei. Har søkt og lest gjennom en hel del søvntråder her inne, men fant ikke så mange som passet mitt spørsmål så laget en egen tråd.

Problemstilling: Blir veldig trøtt og søvnig når jeg er i lite aktivitet. Dvs. Lite å gjøre på jobb, eller når jeg kommer hjem fra jobb og setter meg i sofaen. Blir ofte så trøtt at jeg ikke "orker" å gjøre noe annet enn å bli sittende og lengter til senga. Om jeg foreksempel trener eller er i noen annen form for aktivitet merker jeg ikke noe til denne trøttheten.

Jeg sover rundt 7-7,5 timer pr dag, men spiller egentlig liten rolle om jeg har 5 eller 10 timer søvn, da trøttheten kommer sigende når jeg blir passiv. Har også sjekket med legen, og alle blodverdier er normale. Bør jeg lage et strengt søvnregime hvor jeg alltid foreksempel får 8 timer søvn og legger meg til samme tid hver eneste kveld? Kaste kjerringa ut av senga og sove alene?

Noen som har hatt det liknende og funnet noe løsning på dette? Orker ikke være trøtt og lat midt på dagen!

Kanskje du skal prøva å såva 8-10 tima kvar natt? Legg deg tidlig, og stå opp tidlig. Var akkuratt sånn før, men no når eg har fått inn ei rutine på når eg pleier å såve og når eg vaknar er det mykje lettare utover dagen! Kanskje det at du er trøtt på dagen og kan vere at du kjedar deg ?:)

Har heller aldri hørt om at det er substanser i meieriprodukter som kan spesifikt påvirke søvn eller det andre som er beskrevet her. Hvilken mekanismer er det som skal blokkere? At det i skjelett-muskulatur ikke nødvendigvis behøver å å strømme blod i hvile er en ting, men så fort man blir aktiv så vil gjennomstrømningen øke utrolig mye. Hjernen har et konstant behov og kapillær-nettverket til hjernen skal sikre akkurat en jevn blodtilførsel Tilstander som du beskriver skulle man tro skulle vært bedre kjent. For melk i den vestlige delen av verden er av betydelig mengde.

Jeg tror det er proteinintoleranse Stilken sikter til og det finnes en del empiri som støtter det, men det finnes lite vitenskapelig forskning som støtter det. Teorien er at menneskekroppen ikke klarer å fordøye gluten- og kaseinprotein som resulterer i opioide peptider. Disse peptidene hindrer at hjernen får tilstrekkelig med næring som resulterer i søvnløshet, rastløshet, migrene, depresjon osv.

Hei. Har søkt og lest gjennom en hel del søvntråder her inne, men fant ikke så mange som passet mitt spørsmål så laget en egen tråd.

Problemstilling: Blir veldig trøtt og søvnig når jeg er i lite aktivitet. Dvs. Lite å gjøre på jobb, eller når jeg kommer hjem fra jobb og setter meg i sofaen. Blir ofte så trøtt at jeg ikke "orker" å gjøre noe annet enn å bli sittende og lengter til senga. Om jeg foreksempel trener eller er i noen annen form for aktivitet merker jeg ikke noe til denne trøttheten.

Jeg sover rundt 7-7,5 timer pr dag, men spiller egentlig liten rolle om jeg har 5 eller 10 timer søvn, da trøttheten kommer sigende når jeg blir passiv. Har også sjekket med legen, og alle blodverdier er normale. Bør jeg lage et strengt søvnregime hvor jeg alltid foreksempel får 8 timer søvn og legger meg til samme tid hver eneste kveld? Kaste kjerringa ut av senga og sove alene?

Noen som har hatt det liknende og funnet noe løsning på dette? Orker ikke være trøtt og lat midt på dagen!

Har ikke lest noen av svarene over, men:

Jeg opplever ofte mye av det samme. Det eneste som hjelper er å dra seg på trening egentlig! Jeg er egentlig trøtt hver dag (kontorjobb) og etter middag kunne jeg LETT ha sovnet på sofaen. Uansett hvor trøtt jeg er, stikker jeg på trening. Jeg kvikkner da til i løpet av oppvarminga/første hoved sett:)

Krever vilje av stål:)

Annonse

Jeg tror det er proteinintoleranse Stilken sikter til og det finnes en del empiri som støtter det, men det finnes lite vitenskapelig forskning som støtter det. Teorien er at menneskekroppen ikke klarer å fordøye gluten- og kaseinprotein som resulterer i opioide peptider. Disse peptidene hindrer at hjernen får tilstrekkelig med næring som resulterer i søvnløshet, rastløshet, migrene, depresjon osv.

Eneste problemet der er at peptider er for store til å krysse blod-hjerne-barrieren, så hypotesen er rimelig far fetched sånn sett.

Benksliteren, en app kan ikke plukke opp om du har søvnapné eller ikke, da må du inn til polysomnografi. Ta kontakt med fastlegen din, eller ta evnt kontakt med Nasjonalt Kompetansesenter for Søvn (sovno.no), som kan hjelpe deg med å finne en søvnklinikk nær deg. Du finner også noen spørreskjema der inne som kanskje kan hjelpe deg med å finne ut hvor alvorlig plagene er. Søk opp Epworth Sleepiness Scale, og hvis du scorer over 10 er du i risiko for søvnapné eller PLMS. (edit: MEN hvis du scorer under 10 kan du fortsatt ha det, så kontakt uansett legen hvis du er bekymret for dette)

Mange god tips og råd her. Får prøve å sette et fast søvnmønster, kutte ned på melken, og se hva en evt app kan gi meg av informasjon. Funker ikke dette får jeg heller prøve litt mer avanserte metoder.

Kommer meg alltid på trening, men kjipt å føle seg lat og dvask 60% av dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...