Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Laise!

Jeg begynte å trene for ca 3 måneder siden, og har siden da veid mellom 78-79.

Trener styrke og kardio 4 dager i uken og spiser mellom 1600-1900 kcal per dag. Hver økt forbrenner jeg mellom 500 og 700 kcal. Hva er grunnen til at det ikke vises på vekta? Greit muskler veier mer enn fett, men er det så enkelt?

Ha gått ned 7 cm rundt magen, 4 rundt armene og 3,5 rundt rompa. Burde jeg da gi meg faen i vekt? For meg er det litt vanskelig å prøve å overse vekta, så trenger råd:P

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28679-ingen-vektnedgang-men-blir-mindre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskler veier ikke mer enn fett, men de bruker mindre plass en fett. Så du har minsket fettprosenten økt litt i muskelmasse så drit i vekta. At fettprosenten og målene går ned er det viktigste.

Men er målet å gå opp eller ned i vekt? Hvor høy er du?

Jeg er 166 høy bare, så det er vektnedgang som er målet. Har dog merket at ønsket om progresjon i styrke har blitt viktigere enn vekta, synes bare det er rart at det ikke skjer noen ting der!

Men du har selvfølgelig rett i at økt muskelmasse og ned med fettprosent er viktigst

Muskler veier mer enn fett.

En kubikkcentimeter muskel veier 1,06 gram, mens samme mengde fettvev veier 0,9 gram. Vi sier at vi vil gå ned i vekt, men det vi egentlig ønsker er å bli mindre i volum og mindre i fettprosent. Som regel er det slik. Sett bort i fra om du trener en sport hvor du skal følge en vektklasse.

Så derfor er det viktigst at du gjør mål og ser at de minsker med tiden. Vekta er mye mer kompleks. Vann du har i kroppen, mengde muskler i forhold til fett, når du spiste sist, hva du har på deg osv osv.

Viktigste at du føler deg vel, ser noe du trives med i speilet og føler at du får tilbake for den energien du legger inn på treningssenteret. Ikke hva vekta viser, den kan ofte være litt misledende.

Trener du og spiser det du sier i første post så kommer du til å gå ned i vekt etter hvert.

Drit i vekta sier jeg, og fortsett å ta mål. Sjekk vekta en gang iblant om du ønsker det. Tror det er bedre å holde vekta oppe og gå ned i mål, enn å gå ned i vekt men se likedan ut?

Jeg bruker vekta når jeg skal spise meg opp i vekt, for å ikke stige for fort, ej heller stagnere. Utenom dette bruker jeg ikke vekta til noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...