Gå til innhold

Benkpress! Tuck vs Flare.


SteffenAJensen

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på hvordan jeg klarer å finne ut av hva som er BEST teknikk for MIN egen kropp på egenhånd. Er det fullt mulig?

Nå er det slik at jeg lurer på hvor mye jeg skal ha albuene inn, hvor mye jeg skal ha albuene ut, hvor bredt, hvor bred/smalt grep er lov i benkpress, og hvordan det hele burde utføres.

Jeg har forstått at skuldrene skal trykkes bak, ned og holdes i spenn der under hele øvelsen, samtidig som å stramme glutes, quads, hamstrings, abs og lats. Så dette er jeg inneforstått med.

Så, her er en video av en benkpress med stopp (stopper litt over brystet for å unngå å "jukse" med sprett når det begynner å bli tungt).

Håper noen har forslag på hvordan jeg kan benke BEDRE og mer EFFEKTIVT, som igjen gir bedre UTSLAG fremover med tanke på treningen!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Film litt mere fra siden også?

Dette med hvor mye inn mot albuene kroppen skal er veldig individuelt, eg har prøvd begge ekstremer, og noe midt i mellom rett ut til siden, og helt imot kroppen er det som funker for meg.

Har nok mere å si hvor stanga treffer, for de fleste så mellom solar plexus og brystvortene,

og at stang ->håndledd ->albue er i ei heilt vertikal linje mellom heile løftet.

Da kommer den vinkelen litt av seg selv.

Ellers resten du skriver stemmer bra. Eg liker bedre å presse magen/brystet så mye ut som mulig kontra å stramme men. Tenk at brystet skal så høyt opp som mulig.

Maks bredde i styrkeløft er vel 81cm mellom pekefingrene (som pleier å være bredden på ringene på skikkelige stenger) om eg ikkje husker feil :)

Grepbredde er individuelt også, men de fleste havner ut mot maks bredde for kortere løftevei. Holder du smalere enn dette nå per dags dato så flytt ut 1 fingerbredde i uken til du kommer ut til maks bredde. Så kjenner du om du synes det funker greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes du holder litt bredt men det ser greit ut. Viktig at du strammer og klemmer hånda og ikke har gay wrist.

Viktig at håndledd er rett over albue. Dvs at jo mer du tucker jo lenger inn må grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du holder litt bredt men det ser greit ut. Viktig at du strammer og klemmer hånda og ikke har gay wrist.

Viktig at håndledd er rett over albue. Dvs at jo mer du tucker jo lenger inn må grepet.

Hva mener du med gay wrist? Håndleddsbind er et fantastisk verktøy for å unngå hånledds skader o.l. Det vil gi mer stabilitet og mer kontroll over stanga når du løfter(hos meg fungerer booster det også psyken)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...