Gå til innhold

Lære seg styrketrening.


Linn86

Anbefalte innlegg

Har da nå insett at handball karrieren for lengst er over, og har gravd meg ned godt i sofaen de siste to årene. men føler virkelig for å komme igang igjen, og å komme i god form. trener på elixia carl berner, så lurte litt på et par ting. ville dere anbefalt en hel hau av PT timer for å få inn teknikk program etc. (er relativt uviten på dette området selv) eller hvordan ville dere ha gått frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok de som kan lære deg best teknikk og slikt er de som driver med det daglig. f.eks så kan du jo ta kontakt med http://oslostyrkeloftklubb.no/ å spørre om de har noen timer.

Finnes sikkert flere styrkeløftklubber i osloområdet som du kan prøve deg hos om oslo styrke ikke kan hjelpe.

Personlig stoler jeg ikke på PT'er.. virker som de får PT tittelen over natta, så råder deg til å dra til de som driver med det daglig:)

nå erter jeg vel på meg alle PT'er som er her inne men det får være:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT-er kan være en veldig god kilde til tremingskompetanse,men en kan også lære meget på egenhånd. Et OK sted å starte kan f.eks være å lese igjennom artikkelen"styrketrening for nybegynnere ",som ligger her på fitnessbloggen.

Jo mer forkunnskaper du har skaffet deg via bøker,artikler og selvrefleksjon, jo mer får du ut av en PT.

På samme måte som at å gå til legen og si "jeg har au" kan gi litt

dårligere/tregere resultater enn f.eks "jeg lider muligens av betennelse i håndleddet og vil gjerne ha en henvisning til CT/MR. "

Litt enkel paralell,men håper alikevel jeg klarte å gjøre meg forstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo lest en del her inne. og jeg tenker det kan ære fint med PT, men kanskje ikke to ganger i uka som jeg har lest at enkelte gjør. Men trenger da som sagt noen med kompetanse som kan vise meg, har feks. to knær som er opererte(håndball) og som har 0 styrke i seg lengre, hva er da en effektiv øvelse å bruke der, uten å ta det for hardt ut slik at de ikke blir kroniske betente igjen.. etc.. bare ett av mange 1000 spm. som surrer i hodet. nå er jo hovedmålet først og fremst å gå ned i vekt for så og bygge seg lit definert kropp igjen :) og har vel lest at det er like effektivt med styrketrening for å gå ned i vekt som det å springe på en tredemølle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg litt om meg selv da jeg sluttet på fotball for 1,5 år siden, og jeg vil egentlig si at PT som oftest ikke er nødvendig. For meg holdt det med en veiledningstime som senteret hadde gratis, før jeg fant ut at det ikke var så vanskelig å trene teknikk selv eller sammen med en treningspartner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jo lest en del her inne. og jeg tenker det kan ære fint med PT, men kanskje ikke to ganger i uka som jeg har lest at enkelte gjør. Men trenger da som sagt noen med kompetanse som kan vise meg, har feks. to knær som er opererte(håndball) og som har 0 styrke i seg lengre, hva er da en effektiv øvelse å bruke der, uten å ta det for hardt ut slik at de ikke blir kroniske betente igjen.. etc.. bare ett av mange 1000 spm. som surrer i hodet. nå er jo hovedmålet først og fremst å gå ned i vekt for så og bygge seg lit definert kropp igjen :) og har vel lest at det er like effektivt med styrketrening for å gå ned i vekt som det å springe på en tredemølle?

Bare en liten ting å være OBS på :

Vedr PT timer. Noen PT-er er utrolig dyktige, andre kan du antakeligvis omtrent like mye som. Men uansett om du er dyktig å finner en god eller uheldig og finner en mindre flink PT, så er de ute etter en ting. Og det er å tjene penger.

Så de vil uansett prøve å prakke på deg 2-3 oppfølgingstimer i uka, og gjerne gi deg et program som skal "utvikles over tid".

Jeg ville nok lest litt på forhånd, og trent med noen venner som har trent en stund? (Du nevnte de fleste vennene dine tar saltimer). Og der virker jo som du kan "litt styrketrening", og da kan jeg annbefale deg å spørre de som trener rundt deg :)! (Det er som regel lett å se folk som er flinke / mindre flinke).

Og folk på treningsstudioer, er etter min erfaring, både hyggelige og positive til nye folk som tar interesse i styrketrening. Og vil nok mer enn gjerne både hjelpe deg å vise øvelser, og spotte deg om det trengs :)

Hvorfor betale for PT, når det antakeligvis finnes utrolig mange flinke folk der allerede? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er jo der den store terskelen ligger :) å føle seg så utrolig novis og det å ikke vite helt hva det er man jobber med, med tanke på teknikk etc. og da skal gå bort å spørre en vilt fremmed.. er i utgangspunktet ikke en sjenert person, men føler meg kanskje litt missplasert når det kommer til slik :) Men vurderer å ta bar ett par timer for å lære meg teknikker, etc. for så å ev. friske opp med en time i ny og ned for å få inputt etc.

har ialefall ikke råd til å trene med PT to til tre ganger i uka. da hadde jeg nok måtte levd på vann og brød ialefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den ;) , Hadde nok vært litt "redd" for det selv.

Merker selv jeg av og til spør om andre kan sjekke "formen" min når jeg tar en øvelse. Men dette er folk jeg har sett et par ganga i uka i 6 mnd + , og er på "nikk" med ;) hehe.

Men når det skal være sagt, om jeg ser noen som gjør en øvelse helt feil, som kan være skadelig, går jeg bort og prøver å gi noen enkle tips til forbedring :)

Men om du trener på Elixia.

Alle "medlemmer" på elixia, skal ha inkludert 2 gratis PT timer når de starter abonnementet der. Om du ikke har fått disse 2 gratistimene, ville jeg brukt de.

Og så bare sagt at du vil få en gjennomgang på baseøvelser / de øvelsene du lurer på. Og ikke la deg gå med på en "fast pt-dag" avtale ;) Vips, så kan du øvelsene godt nok til å trene på egenhånd ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede bestillt time ? :) Jeg ville kanskje hørt litt rundt. evnt snakket med de på senteret om hva målsetningen din er.

PT'er har ofte forskjellig bakgrunn og "spesialiteter" når det gjelder kompetanse.

Så for din del kan det være greit å få en som f.eks primert trener styrketrening, og ikke yoga, if you catch my drift ;) hehe.

Ellers om du har rette medlemskapet, kan du jo faktisk ta PT timene dine på et annet elixia og. Og vet flere av "skribentene" på fitnessbloggen sine artikler jobber på Elixia på østlandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte til en som visstnok skulle ha god peil og spesialisert seg på styrke med vekter etc. så langt klarte jeg faktisk å tenke ;) hehe.. så får se hva det bærer til. men jeg har troa på ham, hadde en lengre samtale med ham i går i forbindelse med PT dagene de kjører der i forbindelse med en inbody scan. så har litt troa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...