Gå til innhold

Hodepine etter trening

muskom

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har trent aktivt ca 1,5 år nå.

Jeg følger programmet x-size og har gjort det i en god stund nå og har hatt stor progresjon.

Forrige uke, dagen etter trening hadde jeg intens hodepine som har vart 3-4 dager. Jeg kikket litt på nettet og fant ut at det kan være "Weightlifters headache?" For meg skjedde dette i en periode da jeg var litt stresset og prøvet mitt maks på baseøvelsene.

Jeg har ikke trent på ca 1,5 uke nå og har ikke plager, men jeg tok en "foamrolling session" igår og det hjalp veldig mye for å avslappe skuldra, men jeg merker at hodepinen har kommet tilbake (ikke like intens som før)

Jeg skal til massasje på onsdag, deep tissue; nakke og skulder, håper det hjelper.

Noen som har opplevd noe lignende? Hva var det som hjalp deg? Hvor lenge måtte du vente før du kunne trene?

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist jeg hadde det var det etter tunge markløft. Men det som har mer å si er at det ikke finnes ventilasjon der jeg trener. Så på sommeren er det et helvete og det finnes ikke luft :) Det er nok ofte oksygenrelatert da man trener tungt, men det finnes vel hundre parametre for hodepine, kan være så mangt :) Har du kalde bein eller hender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende for ca et årstid siden. Fikk intens hodepine når jeg løftet tungt. Spesielt øvelser på rygg. Måtte legge meg i senga og gikk noen timer før det bedret seg.

Oppsøkte lege og fikk diagnosen migrene. Noe jeg ikke var enig i. Fikk en time hos naprapat gjennom helseforsikring på jobben. Og når han knadde øvre del rygg og nakke var det som et slør forsvant fra hodet mitt. Var sykt digg. Kunne løfte igjenn. Hadde 4 timer hos han, og han mente det var bra. Gikk en liten stund så kom hodepinen tilbake. Gikk flere runder hos naprapat og kjøpte meg foamroller, og holdt hodepinen unna.

Fant tilslutt ut at jeg bare kurerte symptomene og ikke årsaken. Jeg var rett og slett for svak bakside skuldre og nakke. Har lagt til øvelser for disse musklene i programmet mitt nå. Og hodepinen er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan hende det var overbelastning, alt henger sammen vet du, også muskulært. Så når din rygg/nakke ikke krangler lenger, kanskje hodepinen holder seg unna. Har du hatt en ordentlig teknikksjekk i alle baseøvelser, slik at det ikke ligger "stor" belastning på ett område? (les: nakke/skuldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan hende det var overbelastning, alt henger sammen vet du, også muskulært. Så når din rygg/nakke ikke krangler lenger, kanskje hodepinen holder seg unna. Har du hatt en ordentlig teknikksjekk i alle baseøvelser, slik at det ikke ligger "stor" belastning på ett område? (les: nakke/skuldre)

Jepp, har trent med folk som har erfaring med styrke trening og spurte de om de kunne sjekke teknikken, ingen problem der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende for ca et årstid siden. Fikk intens hodepine når jeg løftet tungt. Spesielt øvelser på rygg. Måtte legge meg i senga og gikk noen timer før det bedret seg.

Oppsøkte lege og fikk diagnosen migrene. Noe jeg ikke var enig i. Fikk en time hos naprapat gjennom helseforsikring på jobben. Og når han knadde øvre del rygg og nakke var det som et slør forsvant fra hodet mitt. Var sykt digg. Kunne løfte igjenn. Hadde 4 timer hos han, og han mente det var bra. Gikk en liten stund så kom hodepinen tilbake. Gikk flere runder hos naprapat og kjøpte meg foamroller, og holdt hodepinen unna.

Fant tilslutt ut at jeg bare kurerte symptomene og ikke årsaken. Jeg var rett og slett for svak bakside skuldre og nakke. Har lagt til øvelser for disse musklene i programmet mitt nå. Og hodepinen er borte.

Heh, jeg trodde også at det var migrene på starten, men fant ut til slutt at det hadde noe med nakken og gjøre.

Er det noen øvelser som du kan anbefale for bakside skulder/nakke?

Jeg gjør disse øvelsene: Rear Delt, Stående roing, benk roink, pull ups, skulderpress.

Kan tenke meg og implementere face pull på programmet, men kommer ikke på noen andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, ja. Kan hende vi er veldig ulike. Ikke vet jeg. Det som hjalp meg med skulder/nakke i.h.t Markløft var iallfall stangroing. Det er vel den eneste øvelsen jeg benyttet meg av og som jeg fortsatt bruker. Den hjelper en del for meg. Å gjøre alle disse øvelsene som kroppsbyggerne ofte bruker har aldri falt i smak hos meg, stangroing har vært effektivt nok, og jeg liker å ha færrest mulig antall øvelser ;) Jeg slapp en del spenning i nakken etter at jeg begynte å tøye den selv, da gjorde jeg sånn:

- Sitter i en stol og tar tak under med hånda, ikke dra, bare holde fast

- Bruker andre hånda til å strekke hodet vekk fra den valgte siden, så du får strekk på nakken

- 15 sek, pause, 15 sek, pause, tipper hodet frem og tilbake for forskjellig innfallsvinkel på trapezius og rhomboideus

Brukte denne mye i starten, fordi jeg på jobben står veldig mye med henda over hodet, da jeg også trente skulderpress resulterte dette i veldig stiv nakke, men denne hjelper, prøv den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi har jevnlig pasienter inne med både Weightlifters headache og andre spenningsrelaterte hodepiner. Migrene er det nok neppe, særlig om du ikke har noen av "migrenesymptomene".

Med spenningsrelaterte hodepiner har vi ikke sett langvarige forbedringer før man har justert leddene i øvre brystrygg samt lengst opp i nakken. Man kan tenke seg at en dårlig bevegelse i brystryggen gir en mindre optimal teknikk. Ofte ser man hode kommer fremfor kroppen, samt den typiske høge nakkeekstensjonen. Dette setter nakkrosetten i kortposisjon, som videre gir overbelastninger og akuttesmerter.

Om hodepinen ikke går over, eller kommer fort tilbake. Ta kontakt med en Naprapat, manuellterapeut eller lignende. Gjerne en som kan idrettsmedisin.

Mvh

Din Naprapat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...