Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når man er nybegynner og ikke løfter akkurat tungt, er det også veldig viktig med spesifikk oppvarming? Pleier å bruker ro-maskin som oppvarming på overkropp dager, og ellipse på bein, deretter tøying, også går jeg rett på jeg! Har sett litt på det, men tenkt at jeg bare har trent styrketrening siden august, så er ikke så dreven enda og da trenger jeg ikke tenke på alt sånn :blush:

Jeg vil nesten si det slik at spesifikk oppvarming er *viktigere* når du er fersk. For det første er det en glimrende måte å øve teknikk på, og for det andre får du bedre muskelkontroll. det kan også styrke støttemuskulatur.

Kjører du 10 rep eller høyere hadde jeg ikke giddet å varme opp noe spesielt, men jo færre reps jo viktigere å være varm.

Fortsetter under...

Jeg bruker og kjøre 10 minutter sykkel før styrkeøktene mine også bruker jeg 2+ oppvarmingssett før arbeidssettene på styrkeøvelsene.

Jeg lurer på om jeg sykler litt for hardt noen ganger i de 10 minuttene.. men jeg må vurdere det litt.

Har du prøvd å droppe syklingen og heller kjøre 2-3x5 med 60-80% av arbeidsvekt?

Jeg kjører rundt 5 eller flere oppvarmingssett i baseøvelsene der jeg begynner lett på det antal reps jeg skal jobbe med og jobber meg oppover mot arbeidsvekt. Bruker oppvarminga som teknikktrening. I mindre øvelser er det 2-3 sett og evt LYTP om det er øvelser for overkroppen.

Jeg kjører rundt 5 eller flere oppvarmingssett i baseøvelsene der jeg begynner lett på det antal reps jeg skal jobbe med og jobber meg oppover mot arbeidsvekt. Bruker oppvarminga som teknikktrening. I mindre øvelser er det 2-3 sett og evt LYTP om det er øvelser for overkroppen.

Personlig mener jeg mer enn 3 på store øvelser er unødvendig (kanskje med mindre du kjører oppvarming mot konkurranse og 1RM). For mindre øvelser ser jeg ikke vitsen med å varme opp om du har kjørt en stor øvelse.

Som eksempel, så kjører jeg 5x80, 3x100 og så over på arbeidssett i benk. Når jeg da senere skal kjøre triceps er de varme nok og jeg går rett på arbeidssett. Samme med militærpress - ingen oppvarming med mindre det er første øvelsen. For skuldre og biceps varmer jeg aldri opp.

Ulempen med for mye oppvarming er glycogen og surhet intra- og ekstracellulært.

Annonse

Personlig mener jeg mer enn 3 på store øvelser er unødvendig (kanskje med mindre du kjører oppvarming mot konkurranse og 1RM). For mindre øvelser ser jeg ikke vitsen med å varme opp om du har kjørt en stor øvelse.

Som eksempel, så kjører jeg 5x80, 3x100 og så over på arbeidssett i benk. Når jeg da senere skal kjøre triceps er de varme nok og jeg går rett på arbeidssett. Samme med militærpress - ingen oppvarming med mindre det er første øvelsen. For skuldre og biceps varmer jeg aldri opp.

Ulempen med for mye oppvarming er glycogen og surhet intra- og ekstracellulært.

Når man ikke har så mange øvelser på programmet må det ofte til. Spesielt med tanke på skadeforebygging, det har jeg i alle fall merket når det gjelder meg selv. For lite oppvarming og forskjellige vondter dukker opp innen relativt kort tid.

Om jeg har knebøy og benkpress samme dag (feks.), så varmer jeg opp like godt på begge siden knebøy går på bein og benkpress på bryst. Såklart, de gangene jeg har flere øvelser på samme muskelgruppe varmer jeg ikke opp før hver eneste øvelse.

Oppvarmingen handler jo om å forberede kroppen litt på neste øvelse og ikke minst jobbe med teknikk, har ikke merket noe til at det har gått ut over kvaliteten på treningene mine.

Om jeg har knebøy og benkpress samme dag (feks.), så varmer jeg opp like godt på begge siden knebøy går på bein og benkpress på bryst. Såklart, de gangene jeg har flere øvelser på samme muskelgruppe varmer jeg ikke opp før hver eneste øvelse.

Oppvarmingen handler jo om å forberede kroppen litt på neste øvelse og ikke minst jobbe med teknikk, har ikke merket noe til at det har gått ut over kvaliteten på treningene mine.

Selvsagt skal du varme opp for bryst selv om du har kjørt ben - det er jo forskjellige muskelgrupper ;)

Hvis jeg trener bein eller markløft tar jeg situps og rygghev for å varme opp core, før jeg tar noen spenst hopp for å aktivere nervesystemet. Christian Thibaudead anbefaler å kaste medisinballer for å aktivere nervesystemet i overkroppen, men det gjør jeg ikke. Så når jeg har overkropp øvelser er er oppvarmingen som oftest noen sett med rotatorcuff øvelser og noen sett med lettere vekter før jeg jobber meg oppover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...