Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Startet for ca 5 uker siden å trene (igjen, etter tidligere mislykkede forsøk..). Har som mål å ha tre økter i uken, og har holdt meg til dette disse ukene. Har gått fra en veldig inaktiv hverdag, så er frustrerende å ikke se noe forskjell på vekten (selv om jeg vet vekten kun er et tall som ikke nødvendigvis sier så mye, men likvel). Startvekten var 61, og varier nå mellom 59-61. Innbiller meg selv at jeg merker en ørliten forskjell på klær, men er usikker på om det bare er ønsketenkning :-P

Kunne gjerne tenkt meg noen tips og råd i forhold til trening og kosthold for å få fart på fremgangen. Treningsøktene består som regel av 30 min på møllen og 30 minutter styrke. Ca. en gang i uken går jeg på gruppetrening, hvor det er både kardio og styrke. Kondisjonen er ganske ræva, men har vekslet mellom å jogge det jeg orker og intervaller. I følge PT vil det være mest hensiktsmessig å trene kondisjon for å gå ned i vekt, er det da best med intervaller eller å bygge opp kondisjonen ved å jogge/gå det jeg orker? Mener selv jeg spiser ganske bra, og ligger på ca. 1500 kcal for dagen (er 153cm og 60kg, så ganske liten). Har kuttet ut brød, pasta, ris, poteter osv. Spiser som regel havregrøt, speltlompe med skinke, kjøtt/fisk+grønnsaker, skyr osv.

Begynner som sagt å bli ganske frustrert, og er usikker på om det jeg gjør vil gi meg noen resultater i det hele tatt. Tar gjerne i mot råd som vil få i gang prosessen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28126-startet-%C3%A5-trene-ingenlite-framgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Startet for ca 5 uker siden å trene (igjen, etter tidligere mislykkede forsøk..). Har som mål å ha tre økter i uken, og har holdt meg til dette disse ukene. Har gått fra en veldig inaktiv hverdag, så er frustrerende å ikke se noe forskjell på vekten (selv om jeg vet vekten kun er et tall som ikke nødvendigvis sier så mye, men likvel). Startvekten var 61, og varier nå mellom 59-61. Innbiller meg selv at jeg merker en ørliten forskjell på klær, men er usikker på om det bare er ønsketenkning :-P

Kunne gjerne tenkt meg noen tips og råd i forhold til trening og kosthold for å få fart på fremgangen. Treningsøktene består som regel av 30 min på møllen og 30 minutter styrke. Ca. en gang i uken går jeg på gruppetrening, hvor det er både kardio og styrke. Kondisjonen er ganske ræva, men har vekslet mellom å jogge det jeg orker og intervaller. I følge PT vil det være mest hensiktsmessig å trene kondisjon for å gå ned i vekt, er det da best med intervaller eller å bygge opp kondisjonen ved å jogge/gå det jeg orker? Mener selv jeg spiser ganske bra, og ligger på ca. 1500 kcal for dagen (er 153cm og 60kg, så ganske liten). Har kuttet ut brød, pasta, ris, poteter osv. Spiser som regel havregrøt, speltlompe med skinke, kjøtt/fisk+grønnsaker, skyr osv.

Begynner som sagt å bli ganske frustrert, og er usikker på om det jeg gjør vil gi meg noen resultater i det hele tatt. Tar gjerne i mot råd som vil få i gang prosessen :)

Kan det være at du har bygget muskler og gått ned i fettprosent, men fortsatt veier det samme? Det er kanskje bra og ikke gå så fort ned i vekt, for da forsvinner mye av energien din. Husk at sakte fremgang er fortsatt fremgang:-)

Jeg er ikke noe personlig trener og har ikke store erfaringen, men har vert forstyrret selv med dette trenings greierene og merker at jeg får mye mer fremgang når jeg spiser ofte, mye og sunt pluss trener ofte og hardt.

Kanskje du kan prøve å jogge og ha intervaller på de dagene du ikke trener styrke og gå heller en lang tur de dagene du trener styrke. Så klarer du å yte mer på styrketreningen og cardioen. Bare et tips som kan vurderes!

Du er ikke så stor og da er det vanskeligere å gå ned i vekt. Og 5 uker er ingenting. Du må tenke livsstil ikke slanking. Med rett kosthold og trening så vil kroppen din endre seg og målene minke.

For din del så skal du drite i vekta og ta målene dine istedenfor. Det er der du ser forskjellen. Ta også bilder fra alle vinkler hver mnd og sammenligne. Skal love deg at du vil se forskjell.

Takk for svar :)

For meg tror jeg ikke det blir noe realistisk mål å trene mer enn 3 ganger i uken. Enn så lenge i alle fall, men dersom motivasjonen mirakuløst skulle komme, så skal jeg ha i tankene å dele opp kardio og styrke. Gir jo mening at jeg da yter bedre.

Ja, burde vel finne fram målebåndet, og vet at det er det mest fornuftige. Blir likevel utålmodig når ingenting vises på vekten. Men, får smøre meg med tålmodighet, og skjønner jo at 5 uker ikke er all verden med tid :)

Jeg ville anbefalt deg å ta formbilder. Du trenger ikke dele dem med noen, men ha dem lagret en plass slik at du kan sammenligne, f.eks fra måned til måned. Funker for meg når motivasjonen er på bunn og jeg føler jeg sitter fast.

Annonse

Jeg avviser ikke at han har bygd muskler og mistet fett samtidig, men de fleste som tror de har gjort dette, lurer nok bare seg selv. Å miste fett går mye raskere enn å bygge muskler, så det skal en del til for å kompensere for alt det angivelige fett-tapet ved å bygge tilsvarende vekt med muskler.

Slike spekulasjoner unngår man om man trener for prestasjon: Mål fremgang ved å måle styrke- (1-10 reps i øvelser man gjør med samme teknikk hver gang) og kondisjonsfremgang. Har man økt benkpressen fra 60 kg til 80 kg og redusert 3000 meter-tida fra 16 min til 14 min, så vet man at man har hatt fremgang. Når man trener fra dag til dag bare for å bli "sliten" på en enkelt dag, så har man ingen anelse om hvor treningen bærer hen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...