Gå til innhold

Opptrening etter skulderskade


mex

Anbefalte innlegg

Jeg klarte tildigere denne uka å skade skulderen under et skulderpress. På vei opp i løft nummer to, sviktet plutselig skuldra så armen kollapset, etterfulgt av en lyd av noe som revner :(

Har tatt røntgen av skuldra, og den visste ingenting. Ifølge legen har jeg mest sannsynlig revet av noen muskelfibre, og strekt noen sener, men ingenting så alvorlig at det er noe å gjøre noe med. Og det er jo i utgangspunktet bra:)

Er det noen her som har vært borti lignende skader? Og er det noen som har noen råd for hvordan jeg best bør trene for å komme tilbake der jeg var igjen?

Alle tips og erfaringer tas imot med stor takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg driver nå med opptrening av skulderen, etter å ha fått den ut av ledd to ganger i løpet av tre måneder på kamper er leddbånd nærmest avrevet. Fått øvelser fra en rimelig dyktig fysioterapeut på landslaget.

Øvelser jeg da anbefaler er enkle bevegelser med en lett strikk. Rotasjoner og bevegelser med skulder og arm som såvidt belaster. Skulderen kan jo utføre alle mulige bevegelser. Tenk kreative bevegelsesmønstre i forhold til trening, og dann deg en idé på 2-3 øvelser som du kan utføre.

20-30 repetisjoner x 3 sett et par ganger daglig så er du godt i gang. Når det blir for lett, kan du bruke en tyngre strikk og etter hvert prøve deg frem med vekter igjen. Men ville ikke tatt noen sjanser, leddbånd blir bare svakere om du river opp flere ganger. Skynd deg langsomt :)

Har nå etter tre uker med dette nesten optimal følelse og bevegelse i skulderen igjen(kunne ikke løfte armen høyere enn midjen i starten). Derfor, vet det virker - bare være nazi og følge opp daglig. Kjedelig trening, men det hjelper ;)

God bedring, håper det var til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd! :D Har strikker liggende noe sted mener jeg å huske :p Hvor lenge etter skaden oppsto begynte du med treningen? Fikk beskjed av legen om å "ta det med ro noen dager" og "ikke gjør noe som gjør vondt". Redd hele skuldra bare skal stivne helt for meg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, antok siden du har tatt røntgen at det allerede har gått litt tid. Men gi den et par-tre dager slik at muskler og ledd får sjansen til å starte en groprosess først du. Det mange gjør feil er å legge armen i fatle og tro at den gror bedre da. Tror du heller bare skal la den være "fri" slik at den passivt får litt bevegelse, bruke den minimalt selvsagt - altså så det ikke gjør vondt. Mange der ute som går med frozen shoulder fordi de hadde trua på en passiv restitusjon enn aktiv resitusjon med øvelser :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...