Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Må bare si på forhånd her - har veldig god oppfølging av PT, men vil bare høre flere synspunkter og teorier på hvorfor jeg ikke går ned. Sa til meg selv i dag at jeg ikke skulle la det gå så mye innpå meg, men helt ærlig? Jeg er innerst inne ganske leimeg og skjønner ikke hva som er galt. Stoler på PT'n min, men jeg klarer ikke finne noen grunn i det heletatt på hvorfor jeg ikke ser resultater. Er så jævli forbanna på meg selv, men vet ikke hvorfor.

Jeg har trent "seriøst" i 5-6 uker nå. Jeg har vært plettfri med kostholdet (ikke spist drittmat) og økt masse på styrken. Har ligget i underskudd hele tiden, bortsett fra de 2 siste lørdagene etter kl 18, da har jeg fått spise det jeg har hatt lyst på uten å ta helt av. Den ene dagen kompenserte jeg med en cardio-økt. I begynnelsen svømte jeg en del i tillegg. Trener tung styrke 3 dager i uka.

Holder meg på rundt 1800 kalorier om dagen. Er generelt drittlei av mat, så kommer sjeldent over 1300 kcal i måltider. Spiser da nøtter/peanøttsmør for å nå 1800, nøye på å ikke ligge mye under. Nøye på proteinene, får i meg ca 120-180g om dagen. Er aktiv på ettermiddagene, har hest og er i stallen nesten hver dag.

Har kun veid meg EN gang, en uke etter jeg startet. Og i dag. Vil ikke fokusere så mye på vektnedgang, men greit å få en pekepinn på at det går riktig veg. Den har ikke RIKKET seg. Ser ingen forskjell i speilet, kjenner ingen forskjell på kroppen, kjenner ingen forskjell på klærne, ser ingen forskjell på bildene.

Er 168 høy og veier rundt 90 kilo. Med så mye ekstra og med den jobben jeg har gjort hittil, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke noe har skjedd? Ja, øker i styrke, og man kan si at man ikke skal se på vekta. MEN som sagt, jeg har så mye ekstra at jeg føler det ikke kan forsvares med at jeg har gått opp i muskelmasse når jeg i tillegg har ligget på underskudd. 90 kilo på 168 cm er veldig mye, og etter 5-6 uker så skulle NOE ha skjedd..

Spiser mye egg, kjøtt, lite fett i maten, masse grønnsaker, kesam, cottage cheese, bær og nøtter. Spiser så og si helt rent, bortsett fra et par proteinshaker og av og til proteinpannekaker fra proteinfabrikken når jeg er lat/må fylle på med flere kalorier. Tar kreatin (det hadde jeg gjort i ei ukes tid da jeg veide meg første gang, så kan ikke skylde på vannet), omega 3, d-vit, b-vit og magnesium med sink.

Er bare utrolig leimeg, prøver så hardt jeg kan å ikke tenke på det, men jeg synes faktisk at jeg har vært kjempeflink og det er litt slag i trynet å føle at det ikke hjelper.. Elsker å løfte, men er så jævli lei av å være direkte tjukk og overvektig.

Fortsetter under...

Først av alt. Du må la dietten få tid til å fungere. Veldig ofte er det slik at man kan trene opptil 4-6 uker før man kan se noen særlig resultater også wosh raser ting av, og man ser bedre ut nærmest over natten. Dette er en maraton og ikke en sprint og du har fortsatt god tid før bikinisesongen. Jeg tror du er i de beste hender og ut fra loggen din ser jeg at du er seriøs med vektene. Så ikke vær lei deg. Heier på deg og er sikker på at du vil lykkes:)

Drikker (nok) du vann?

Vanskelig å si konkret hva det er, men utifra matbildene på instagramkontoen din ville jeg iaf ha byttet ut litt av hvert fra dietten din.

Vil du bare ned i vekt eller stramme opp? Ønsker du å prestere i idretten din samtidig som du vil ned i vekt? Med litt mer info er det lettere å påpeke evt endringer..

Hvor dyktig er denne PTen vet du? :)

Drikker (nok) du vann?

Vanskelig å si konkret hva det er, men utifra matbildene på instagramkontoen din ville jeg iaf ha byttet ut litt av hvert fra dietten din.

Vil du bare ned i vekt eller stramme opp? Ønsker du å prestere i idretten din samtidig som du vil ned i vekt? Med litt mer info er det lettere å påpeke evt endringer..

Hvor dyktig er denne PTen vet du? :)

Nicolai Hildre er PT'n min, tviler ikke et sekund på han :) men han styrer ikke maten min, har kun "ledende" forslag til matplan. Følger den ikke slavisk på noe vis, så "feilen" ligger nok hos meg..

Jeg legger kun ut "det beste" jeg spiser på instagram, men hva ville du evt ha byttet ut?

Egentlig så er jeg jo veldig opptatt av å prestere under trening, bli så sterk som mulig. Skal jo konkurrere, så det er førstepri.. Men siden jeg er såppas stor, så hadde jeg jo håpet og tatt det for gitt at jeg skulle gå ned på turen også.. Er derfor jeg ligger på 1800 kalorier. I bunn og grunn så er jeg jo også opptatt av å se og føle meg bra..

Hva med å måle deg kontra å veie deg? :) Mulig du får en positiv overraskelse! selv om vekta kan stå stille kan kroppen bli mye strammere og fit før det synes på vekta! (y)

Hadde håpet å bruke speil og klær for å få en indikasjon, men ser eller kjenner ingen forskjell.. :\

Først av alt. Du må la dietten få tid til å fungere. Veldig ofte er det slik at man kan trene opptil 4-6 uker før man kan se noen særlig resultater også wosh raser ting av, og man ser bedre ut nærmest over natten. Dette er en maraton og ikke en sprint og du har fortsatt god tid før bikinisesongen. Jeg tror du er i de beste hender og ut fra loggen din ser jeg at du er seriøs med vektene. Så ikke vær lei deg. Heier på deg og er sikker på at du vil lykkes:)

Er definitivt i beste hender :) Men føler at JEG har gjort noe veldig feil som ikke har fått noen resultater mtp å gå ned i vekt (skriver det, fordi jeg har såppas mye å ta av, det er ikke normalt å veie 90 kg på 168 cm uansett om man har muskler).

Er det vanlig at ingenting skjer altså? Føler jeg har vært veldig tålmodig :bag:

Nico er flink ja, kjenner han ganske så godt ;)

Ok - slik jeg ser det så har du igrunn for lite kontroll på kostholdet, så ja, det er der feilen ligger. Hvis du ikke er gått ned i vekt på så lang tid har en eller flere ting skjedd, eller en kombinasjon

- du er i kaloribalanse

- kroppen har tilpasset seg underskuddet

- du presterer i styrke pga cns-tilpasning, og ikke energioverskudd. Det var slik at du har planlagt progresjon?

Vil du prestere eller gå ned i vekt? Man kan gjøre begge deler samtidig til en viss grad, men ikke i like stor grad som om en hadde prioritert.

Annonse

Nico er flink ja, kjenner han ganske så godt ;)

Ok - slik jeg ser det så har du igrunn for lite kontroll på kostholdet, så ja, det er der feilen ligger. Hvis du ikke er gått ned i vekt på så lang tid har en eller flere ting skjedd, eller en kombinasjon

- du er i kaloribalanse

- kroppen har tilpasset seg underskuddet

- du presterer i styrke pga cns-tilpasning, og ikke energioverskudd. Det var slik at du har planlagt progresjon?

Hvis ikke mylog.no kødder med meg, så er jeg ikke i kaloribalanse (gitt at du mener at jeg har like mye inn som ut). Jeg veier og logger alt jeg drikker og spiser. Drikker somregel vann, taffelvann (vann med kulsyre) og cola zero om det er noe utenom det. Drikker sikkert litt for lite, men har ikke vondt i hodet og drikker når jeg er tørst. Er kun 2 lørdagskvelder jeg har spist som jeg har villet, og da har Nico godkjent det i ettertid.

Den siste der skjønte jeg ikke helt, vet ikke hva cns-tilpasning er.. Har ikke planlagt progresjon (hvis du mener at det er fastsatt hvor mye jeg skal løfte for hver gang), ser an formen og økta før. Øker likevel nesten hver gang, bortsatt fra et par økter hvor jeg stabiliserer siste vekt.

Hvordan kan kroppen ha tilpasset seg underskuddet når jeg trener såppas tungt og regelmessig ? 1800 er jo ikke voldsomt mye, mtp hva den i teorien skal bruke bare på å holde kroppen igang. Hva gjør man evt da? Kan det ha noe med å gjøre at taktikken min tidligere har vært å sulte meg ned i vekt? (type under 1000 kcal dagen)

Kan legge til at jeg dog har en helt sittestillende jobb, somregel..

Den siste der skjønte jeg ikke helt, vet ikke hva cns-tilpasning er.

CNS står for central nerval system, eller sentralnervesystemet. Det er dette man i hovedsak trener når man trener med veldig lavt volum, men med høy intensitet.Det jeg tror Therese ville frem til er at energien du inntar går til å tilpasse sentralnervesystemet til å løfte tungt. Dette gjør at du øker godt i styrke, men brenner lite fett/evt øker mye i muskelmasse.

Correct me if i am wrong:)

Vektendring, styrkeøkning og endring av kroppssammensetning handler om å gi riktige signaler til kroppen - har du ikke fått det til så gjør du det rett og slett feil.

Å gå med i vekt/fettprosent blir fort komplisert når en driver med prestasjonsidrett, logger kostholdet sitt selv (kunngjøre tatt en titt på loggen for å se åpenbare justeringer), ikke drikker nok vann, har hatt stort kcalinderskudd tidligere og til sammen blir det en lang historie om å først og fremst få kroppen i balanse før man i det hele tatt kan tenke på å endre kroppen sin.

CNS står for central nerval system, eller sentralnervesystemet. Det er dette man i hovedsak trener når man trener med veldig lavt volum, men med høy intensitet.Det jeg tror Therese ville frem til er at energien du inntar går til å tilpasse sentralnervesystemet til å løfte tungt. Dette gjør at du øker godt i styrke, men brenner lite fett/evt øker mye i muskelmasse.

Correct me if i am wrong:)

Ja det stemmer - en kan kun øke vektene til en når sitt potensial ved x RM, først etter det vil det skje tilpasning/økning i muskulaturen. Det avhenger igjen av hvor lenge en har trent styrketrening

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...