Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært hos kiropraktor utallige ganger og har fått samme beskjeden flere ganger:

En av disse putene mellom virvelene i brystryggen er nesten borte, samt ryggen min tåler ikke stor belastning før det går dårlig.

derfor er det viktig for meg å trene opp kjernemuskelaturen i brystryggen, som klarer å ta imot "støyten" i det daglig arbeid.

Problemet mitt er at ryggen er ganske svak, så jeg burde ikke begynne med markløft eller vanlige øvelser. Jeg prøvde å ta sideplanken for et par uker siden, da hørte jeg et "knekk" etterfulgt av smerte.

(Vanlig planke går greit). Dette gir indikasjon på at min kjernemuskelatur er veldig svak og tåler veldig lite.

Derfor trenger jeg øvelser som trener kjernemuskelaturen i brystryggen, men som samtidig ikke er for hard på ryggen.

Fortsetter under...

jeg er ingen helsearbeider, men jeg kan tenke meg enten face pulls eller stående roing/pendlay rows med svært lav belastning, kanskje kan ha noe for seg? har du hørt med en fysioterapeut? de pleier å være ganske gode på rehabilitering. Ole Mats Moskvil

Begrepet kjernemuskulatur og stabilitetstrening blir litt annerledes i brystryggen enn i nakken og korsryggen, da brystryggen anatomisk er veldig stabil, og vi har ikke muskulatur med til å finkontrollere denne delen av ryggen på samme måte. Som regel vil rehaben her mer dreie seg om å rette opp belastningsforholdene rent styrke- og holdningsmessig, samt å sørge for normal mobilitet i hele brystryggen. Det er også nødvendig å sjekke forholdene i nakke og korsrygg for å se hvordan disse eventuelt påvirker brystryggen. Som du ser er dette litt for sammensatt til å gi gode tips over nett, så anbefaler deg å finne noen som kan undersøke deg slikkelig og skreddersy en rehab for deg. Om du ikke gidder det er øvelsene nevnt over et greit sted å starte.

PS: Nice tag, Aurelius :facepalm::whistle:

Begrepet kjernemuskulatur og stabilitetstrening blir litt annerledes i brystryggen enn i nakken og korsryggen, da brystryggen anatomisk er veldig stabil, og vi har ikke muskulatur med til å finkontrollere denne delen av ryggen på samme måte. Som regel vil rehaben her mer dreie seg om å rette opp belastningsforholdene rent styrke- og holdningsmessig, samt å sørge for normal mobilitet i hele brystryggen. Det er også nødvendig å sjekke forholdene i nakke og korsrygg for å se hvordan disse eventuelt påvirker brystryggen. Som du ser er dette litt for sammensatt til å gi gode tips over nett, så anbefaler deg å finne noen som kan undersøke deg slikkelig og skreddersy en rehab for deg. Om du ikke gidder det er øvelsene nevnt over et greit sted å starte.

jo takk skal du ha!:) ikke alltid like enkelt å tagge skikkelig når man skriver på mobil, men du fant tråden så da sier jeg meg fornøyd (:

For mobilisering av brystryggen:

Ligg på ryggen over en foamroll, omtrent midt på ryggen. Strekk deg baklengs rundt foamrullen, for å øke bevegeligheten i brystryggen. Stabiliser samtidig korsryggen med kjernemuskulaturen.

Her er det kun ønskelig med økt bevegelsesutslag i brystrygg. Utfør øvelsen rolige og kontrollert, med dyp pust. Dette skal ikke være anstrengende. Dette er en form for egenmobilisering og 'knekking' i brystryggens ryggvirvler er derfor ikke unormalt.

Utfør 5-10 repetisjoner over flere segmenter i overkropp, men unngå nakken.

jeg er ingen helsearbeider, men jeg kan tenke meg enten face pulls eller stående roing/pendlay rows med svært lav belastning, kanskje kan ha noe for seg? har du hørt med en fysioterapeut? de pleier å være ganske gode på rehabilitering. Ole Mats Moskvil

Har Ikke hørt med fysioterapeut nei. men ettersom dette kommer tilbake hele tiden, så kan fysio kansje være noe å prøve. utenom det så tester jeg gjerne ut de øvelsene.

Jeg er veldig klar for å søke hjelp angående øvelser som kan hjelpe til dette, ettersom dette er noe som kommer igjen gang på gang, hvis du har noen tips på fysioterapeuter så hadde det vært flott :)

For mobilisering av brystryggen:

Ligg på ryggen over en foamroll, omtrent midt på ryggen. Strekk deg baklengs rundt foamrullen, for å øke bevegeligheten i brystryggen. Stabiliser samtidig korsryggen med kjernemuskulaturen.

Her er det kun ønskelig med økt bevegelsesutslag i brystrygg. Utfør øvelsen rolige og kontrollert, med dyp pust. Dette skal ikke være anstrengende. Dette er en form for egenmobilisering og 'knekking' i brystryggens ryggvirvler er derfor ikke unormalt.

Utfør 5-10 repetisjoner over flere segmenter i overkropp, men unngå nakken.

Dette hørtes ut som en fin øvelse som kan gjøres hjemme, så det er alfa omega!

Takker så mye for alle svarene :)

Annonse

Jeg er veldig klar for å søke hjelp angående øvelser som kan hjelpe til dette, ettersom dette er noe som kommer igjen gang på gang, hvis du har noen tips på fysioterapeuter så hadde det vært flott :)

Hvor i landet snakker vi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...