Gå til innhold

Nettmobbing og haldningar på nett


Anbefalte innlegg

Ein kan vere for eller i mot innleggshaldaren, men budsakept er uansett viktig å få fram:

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=urn:x-mediadb:19159

Trur det eg veldig mange som burde tenke seg om ein ekstra gong før dei trykker "send" eller "like". Har sikker vore litt brå på nett eg og, men prøvar i det minste å vise normal folkeskikk.

Å vere uenige er sjølvsagt heilt lov, og attpå til bra i mange samanhengar! Men det betyr ikkje at ein kan drive med hets, skitslenging, personangrep eller til og med kome med drapstrusslar.

Dette er ein ting det er viktig å sette fokus på, difor vel eg å dele den her. Alle nettforum har sitt grums, kanskje på tide å bli meir oppmerksam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sandra Borch skyter seg selv i foten når hun for bare et par dager siden poserer i en pels, laget av ulv. Som om ikke pels og ulvedebatten hver for seg er opphetet, så gjør hun dette når det endelig har "roet seg" rundt henne. For meg virker det som hun liker oppmerksomheten på godt og vondt. Ellers så tenker hun ikke konsekvenser av sine handlinger.

Men jeg er selvfølgelig enig i budskapet, kommentarfelt osv. har gjort at prosessen fra hode til tastatur til trykk send er blitt for kort, og om man ser under f.eks nyhetssaker er det blitt et speakers corner for mye av det verste samfunnet har å by på innenfor idioti, dumskap, rasisme og konspirasjonstullinger m.m. Samt vanlige folk som bare snakker ut av ræva, unnskyld språket men det er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ho skyt seg sjølv i foten får så vere, var ikkje ulv eller pels det var snakk om i denne samanheng.

Er budskapet i filmen eg vil fram til, ikkje debatt rundt frøken Borch og kva ho måtte gjere/meine elles. :)

Men du er enig om at når hun som har vært så profilert i media om netthets, bevisst provoserer så svekker det litt hennes sak? Jeg sier ikke at saken ikke er viktig, men at hun som talsperson ikke nødvendigvis er den beste

http://www.nordlys.no/nyheter/article7145935.ece

"- Jeg gjør det litt for å provosere, og gir blaffen i om noen reagerer på at jeg ikler meg ulvepels."

Om hun virkelig ikke ønsket netthets, så hadde hun kanskje latt vær å provosere?

Men skal ikke spore av tråden din, budskapet er som du sier, viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor kontroversielle meninger man har så fortjener man ikke dødstrusler. Så en veldig fin dokumentar på TV2 i høst (tror jeg det var). "Menn som netthater kvinner". Den har vel blitt diskutert her tidligere også. Der kom det frem et veldig viktig poeng: Om samfunnsdebattanter slutter å delta i samfunnsdebatten fordi de frykter for sin egen sikkerhet så er dette faktisk en trussel mot ytringsfriheten og demokratiet. Og sånn skal man ikke ha det. Noen av de meldingene/kommentarene folk hadde fått var virkelig helt forjævlige. Det er ikke snakk om "å du er stygg", men snarere detaljerte beskrivelser av hvordan de skal voldtas og drepes, med antydninger om at kommentarforfatter visste hvor de bor og hvor barna deres går på skole osv. Det er ganske alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er enig om at når hun som har vært så profilert i media om netthets, bevisst provoserer så svekker det litt hennes sak? Jeg sier ikke at saken ikke er viktig, men at hun som talsperson ikke nødvendigvis er den beste

http://www.nordlys.no/nyheter/article7145935.ece

"- Jeg gjør det litt for å provosere, og gir blaffen i om noen reagerer på at jeg ikler meg ulvepels."

Om hun virkelig ikke ønsket netthets, så hadde hun kanskje latt vær å provosere?

Men skal ikke spore av tråden din, budskapet er som du sier, viktig :)

Jojo, det kan så vere. Var litt derfor eg valde å legge ut den linken eg gjor, i staden for å bruke den du viser til over her. For då var eg sikker på at poenget kom til å forsvinne i ulv/pels synspunkt i staden.

Vidoen er orginalt frå april 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvor kontroversielle meninger man har så fortjener man ikke dødstrusler. Så en veldig fin dokumentar på TV2 i høst (tror jeg det var). "Menn som netthater kvinner". Den har vel blitt diskutert her tidligere også. Der kom det frem et veldig viktig poeng: Om samfunnsdebattanter slutter å delta i samfunnsdebatten fordi de frykter for sin egen sikkerhet så er dette faktisk en trussel mot ytringsfriheten og demokratiet. Og sånn skal man ikke ha det. Noen av de meldingene/kommentarene folk hadde fått var virkelig helt forjævlige. Det er ikke snakk om "å du er stygg", men snarere detaljerte beskrivelser av hvordan de skal voldtas og drepes, med antydninger om at kommentarforfatter visste hvor de bor og hvor barna deres går på skole osv. Det er ganske alvorlig.

Stemmer det, var jo bl.a hun som ble dødstruet for å si noe om 2pac på H&M sin wall på face, husker ikke detaljene men de oppsøkte de som sa det å da fikk pipen en annen lyd. Uansett tror jeg mesteparten av det er folks dumskap og mangel på evne til å forstå meningen bak ordlyden de bruker. Men som du sier, når det påvirker samfunnsdebatten så har vi tatt alvorlig store steg bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, var jo bl.a hun som ble dødstruet for å si noe om 2pac på H&M sin wall på face, husker ikke detaljene men de oppsøkte de som sa det å da fikk pipen en annen lyd. Uansett tror jeg mesteparten av det er folks dumskap og mangel på evne til å forstå meningen bak ordlyden de bruker. Men som du sier, når det påvirker samfunnsdebatten så har vi tatt alvorlig store steg bakover.

Jeg tror nok også at majoriteten av kommentarfeltryttere er harmløse, men det var også en norsk-pakistansk dame i den dokumentaren som hadde blitt overfalt på joggetur. Og fyren som overfalt henne hadde tidligere kommet med trusler etter at hun hadde skrevet noen feministiske eller innvandringspolitiske greier på internett. Er vel stort sett de temaene der som vekker sinnet i folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Jeg gjør det litt for å provosere, og gir blaffen i om noen reagerer på at jeg ikler meg ulvepels."

Om hun virkelig ikke ønsket netthets, så hadde hun kanskje latt vær å provosere?

Men skal ikke spore av tråden din, budskapet er som du sier, viktig :)

Jeg er 100% uenig med deg.

Nettopp trakassering fra militante dyrevernere/miljøforkjempere/religiøse ekstremister/politiske ekstremister er en av de største truslene for en åpen og konstruktiv debatt som vi har. Heldigvis er det et langt åpnere debattklima i Norge enn i mange andre land. Men man har ikke gjort seg fortjent til hets verken i kraft av å være kvinne (som for mange er nok), eller å ha tatt et kontroversielt standpunkt. Å ikle seg en 100% lovlig anskaffet dyrepels må være helt innenfor hva man kan gjøre uten å bli hetset (merk: hetset. At folk kritiserer det må være helt greit)

Og militante dyrevernere på internett er virkelig i en kategori for seg selv. Det er vel ingen andre steder jeg ser voksne mennesker åpenlyst oppfordre til vold mot andre mennesker blant annet på sosiale medier, og der de mener det er helt legitimt å trakassere mennesker som ikke har de samme verdiene som en selv. Du ser liksom ingen kaste et malingsspann over noen som har et annet syn enn det man har selv på sjenkelovgivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig inntrykk av at det finnes svært lite militant dyrevern i Norge. Ihvertfall når jeg sammenlikner mine opplevelser med jobb på dyrelaboratorier i Skottland og i Norge. I Skottland hadde omtrent samtlige av de fast ansatte mottatt dødstrusler. Jeg måtte igjennom bakgrunnssjekk før jeg i det hele tatt fikk vite hvor dyrestallen holdt til. Her i Norge er det jo til og med merket med store skilt rett utenfor, og dyrevernere har ikke blitt nevnt med et ord på de kursene/møtene jeg har vært på. Syntes det var litt overraskende egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% uenig med deg.

Nettopp trakassering fra militante dyrevernere/miljøforkjempere/religiøse ekstremister/politiske ekstremister er en av de største truslene for en åpen og konstruktiv debatt som vi har. Heldigvis er det et langt åpnere debattklima i Norge enn i mange andre land. Men man har ikke gjort seg fortjent til hets verken i kraft av å være kvinne (som for mange er nok), eller å ha tatt et kontroversielt standpunkt. Å ikle seg en 100% lovlig anskaffet dyrepels må være helt innenfor hva man kan gjøre uten å bli hetset (merk: hetset. At folk kritiserer det må være helt greit)

Og militante dyrevernere på internett er virkelig i en kategori for seg selv. Det er vel ingen andre steder jeg ser voksne mennesker åpenlyst oppfordre til vold mot andre mennesker blant annet på sosiale medier, og der de mener det er helt legitimt å trakassere mennesker som ikke har de samme verdiene som en selv. Du ser liksom ingen kaste et malingsspann over noen som har et annet syn enn det man har selv på sjenkelovgivning.

Jeg er forsåvidt enig i det, jeg tenkte opp i mot dette med den vanlige tankeløse kommentarslengingen i kommentarfelt osv opp imot sist gang denne debatten gikk, og ikke på den typen du beskriver. Det er en "whole other animal". Men tenke i retning hva man leser i kommentarfeltet i lokalavisa som "tullkjærring" og generelle latterlige karakteristikker av hennes høyde osv og IKKE ting som går på trussler og ekstremisme/fantatisme m.m

Jeg reagerte bare på at hun følte seg mobbet, og når det virket til å ha gitt seg starter hun en runde to, uten egentlig noen mål annet en å provosere. Pelsen er sikkert like god selv om den ikke er på instagram.

Så ja, jeg ville bare understreke at jeg snakket om den litt mer "uskyldige" men likevel unødvendige skitkastingen, og ikke om direkte trussler eller direkte ondsinnede handlinger/meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig inntrykk av at det finnes svært lite militant dyrevern i Norge. Ihvertfall når jeg sammenlikner mine opplevelser med jobb på dyrelaboratorier i Skottland og i Norge. I Skottland hadde omtrent samtlige av de fast ansatte mottatt dødstrusler. Jeg måtte igjennom bakgrunnssjekk før jeg i det hele tatt fikk vite hvor dyrestallen holdt til. Her i Norge er det jo til og med merket med store skilt rett utenfor, og dyrevernere har ikke blitt nevnt med et ord på de kursene/møtene jeg har vært på. Syntes det var litt overraskende egentlig.

Ja, jeg har også inntrykk av at det er mer radikalisert i utlandet, men jeg blir fortsatt skremt av hva en del mennesker klarer å lire av seg i det offentlige rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...