Gå til innhold

Nybegynner


fitnesstaper

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat begynt å trene, men jeg er så forvirret. Jeg ønsker å gå ned i fettprosent samtidig som jeg ønsker å bygge muskler. På ett forum leser jeg at det ikke går an å bygge muskler mens man forbrenner fett, mens på ett annet forum står det at det er fullt mulig. Hva er riktig? jeg er en jente på 1,80 cm og er 70 kg. Hvordan bør jeg gå frem med tanke på kosthold? kcal-underskudd for å gå ned i fettprosent, eller kcal/protein-overskudd for å bygge muskler? Trener 4 ganger i uka, 3 dager styrke og 1 dag med kondisjon. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekttap kombinert med muskelbygging kan være tøft, men ikke å bygge samtidig som en reduserer fettprosenten :)

Forvirret?

Når du bygger muskler så reduseres fettprosenten fordi du får mer muskler og da jevner fettprosenten seg :) Du er ikke stor, så for deg holder det med å fokusere på cm fremfor vekt.

Hvordan er kostholdet i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekttap kombinert med muskelbygging kan være tøft, men ikke å bygge samtidig som en reduserer fettprosenten :)

Forvirret?

Når du bygger muskler så reduseres fettprosenten fordi du får mer muskler og da jevner fettprosenten seg :) Du er ikke stor, så for deg holder det med å fokusere på cm fremfor vekt.

Hvordan er kostholdet i dag?

Tusen takk for svar. Jeg prøver å spise sunt og variert. Går mye i grønnsaker, salat, kylling, rent kjøtt, skummet melk og meieriprodukter. Problemet er at jeg har en forkjærlighet for pasta, poteter, brød, ris, salt og søtsaker. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg prøver å spise sunt og variert. Går mye i grønnsaker, salat, kylling, rent kjøtt, skummet melk og meieriprodukter. Problemet er at jeg har en forkjærlighet for pasta, poteter, brød, ris, salt og søtsaker. :blush:

Ikke noe av det er farlig å ha i et kosthold. Holder du deg til fullkornsris/pasta(knytteneveregelen ferdigkokt er en fin måte å kontrollere inntaket på) og litt søtt i helgene så kan du fint fremdeles gå ned i fettprosent. Bare sørg for at overskuddet ikke er for stort.

Om du spiser godt med proteiner(metter fort) og fett(metter lenge) så vil du mest sannsynlig uansett få mindre cravings på sukker og raske karbs.

Er du forresten gutt eller jente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe av det er farlig å ha i et kosthold. Holder du deg til fullkornsris/pasta(knytteneveregelen ferdigkokt er en fin måte å kontrollere inntaket på) og litt søtt i helgene så kan du fint fremdeles gå ned i fettprosent. Bare sørg for at overskuddet ikke er for stort.

Om du spiser godt med proteiner(metter fort) og fett(metter lenge) så vil du mest sannsynlig uansett få mindre cravings på sukker og raske karbs.

Er du forresten gutt eller jente?

Takk for tips! Da håper jeg at styrketreningen snart vil gi resultater. Er en jente på 19 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som at du spiser helt greit. Denne diskusjonen om man kan bygge muskler i kaloriunderskudd, om man kan redusere fettprosenten men gå opp i vekt samtidig osv. har mest teoretisk interesse for meg. Styrke er for meg det nybegynnere bør fokusere på. Bli sterkere med god teknikk i de øvelsene du liker. Når du har doblet styrken din, så har du garantert fått mer muskler, uansett om du har gått ned eller opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt å trene, men jeg er så forvirret. Jeg ønsker å gå ned i fettprosent samtidig som jeg ønsker å bygge muskler. På ett forum leser jeg at det ikke går an å bygge muskler mens man forbrenner fett, mens på ett annet forum står det at det er fullt mulig. Hva er riktig? jeg er en jente på 1,80 cm og er 70 kg. Hvordan bør jeg gå frem med tanke på kosthold? kcal-underskudd for å gå ned i fettprosent, eller kcal/protein-overskudd for å bygge muskler? Trener 4 ganger i uka, 3 dager styrke og 1 dag med kondisjon. :(

Bare kjør på med tung styrketrening der baseøvelser er hovedfokus, så skal du se at fettprosenten går ned! (y) Ikke stress for mye med det, så blir det av seg selv skal du se! Jeg gikk fra en fettprosent på 27 til 19% med kun tungstyrketrening, ikke noe cardio. Forandret heller ikke noe særlig på kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...