Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt tips og råd i forbindelse med vektnedgang. Jeg er en 29 år gammel jente, 175cm høy og har de siste ti årene veid mellom 73 og 75kg. Når jeg var yngre kunne jeg spise «hva som helst» uten å legge på meg, men jeg merker at det ikke er tilfelle lenger. I forhold til kroppssammensetning, har jeg lett for å bygge muskler, og er forholdsvis sterk. Jeg har store overarmer og lår, men ser i dag bare litt brei og kraftig ut, og ikke veltrent. Jeg har et ønske om å gå ned til å veie rundt 65kg, og ønsker meg helst en slank figur, ikke veldig muskuløs.

I høst hadde jeg en periode på ca 2 måneder, hvor jeg var veldig flink med trening og kosthold. Hovedsakelig motivert av en kommende ferie. Disse to månedene fulgte jeg lavkarbo og hadde et daglig gjennomsnitt på 1600kcal. Jeg førte opp alt jeg spiste, og var veldig nøye. Jeg trente tung styrke med personlig trener 2 ganger i uken og løp intervaller 2 ganger i uken. I tillegg til dette trente jeg ca 2 økter med kondisjon og styrke ut over dette, men med noe lavere intensitet. Jeg har en stillesittende jobb, så den hjelper ikke så mye på forbrenningen.

I løpet av disse to månedene gikk jeg ned ca 1,5kg. Dette var veldig lite motiverende, og jeg har en mistanke om at den tunge styrken medførte at jeg økte ganske mye i muskelmasse, slik at dette kamuflerte tap i fettmasse. I cm-mål gikk jeg heller ikke nevneverdig ned, men jeg så forskjell på magen.

Etter ferien i høst tok jeg en pause, og lot være å veie meg eller bry meg om mat og trening. 2.januar stod vekten på 79,2 som er det meste jeg har veid noen gang. Jeg bestemte meg da for å ta tak i kostholdet og komme meg ned i vekt en gang for alle. Denne gangen prøver jeg meg på lavkalori, og har foreløpig ikke fokusert noe særlig på trening. Både pga tidsmangel (jeg har en VELDIG travel hverdag) og fordi jeg vet muskelmassen øker så lett. Jeg trener derfor moderat en gang i uken og har heller prioritert å kutte ned på maten.

Siden 2.januar har jeg ligget på gjennomsnittlig 1100kcal pr dag. Noen dager spiser jeg mer og andre dager spiser jeg mindre. Alt jeg spiser føres opp på diett.no. Jeg har heller ikke rørt godteri, brus, potetgull, snacks, kjeks eller søte bakevarer/desserter siden nyttår. Den første uken gikk jeg ned 3kg ( sannsynligvis mest vann), og siden har jeg gått ned ca 1 kg hver uke. Forrige uke lå jeg på 72,7, men i dag stod plutselig vekten på 73,5… Jeg finner ingen logisk forklaring da jeg ikke har spist noe mer denne uken enn tidligere. Innerst inne vet jeg at det sannsynligvis skyldes vann eller et lite «platå» men det er frustrerende likevel.

Jeg vet at 1100kcal er lite, men etter å ha ligget på 1600 i to mnd med hard trening uten særlig vektnedgang, er jeg redd for å ikke få noen resultater. Jeg spiser også mindre to dager i uka slik at jeg kan gå over på lørdag og søndag. Sultfølelsen jeg hadde i starten har avtatt, og jeg er redd det betyr at kroppen har vennet seg til det lave inntaket og forbrenningen er på vei ned.

Dette ble alt for langt, men forhåpentligvis kan noen få noe ut av historien min, og kanskje gi meg litt oppmuntrende tips for tiden fremover. Jeg er veldig motivert for å oppnå «drømmekroppen», men jeg har ikke lyst til å feile en gang til…

Fortsetter under...

Hvis du kjører på 1100 kcal vil kroppen bare gå i nødmodus, det er ikke nok til å dekke basalforbrenningen din engang, den tipper jeg ligger på 1500 kcal. Hvis vi sier du har et kaloribehov på 2300 noe som jeg tipper kan stemme ganske godt hvis du veier rundt 80kg. Ville jeg da laget et opplegg til rundt 1600 kcal til dagen, likt som du hadde. Jeg ville også sett på forholdet protein, fett og karbo, en fin nybegynnerdiett kan du ta 40/20/40. Og husk spis rein mat, lag alt fra bunnen, ikke spis prossesert tull.

Hei.

Takk for svar. Jeg vet jo egentlig at 1100 er for lite, men jeg klarer bare ikke helt å se hvordan jeg skal gå ned på 1600 nesten uten trening, når jeg ikke gikk ned på 1600 med masse trening... Får det ikke helt til å gå opp. Med andre ord syns jeg det er vanskelig å finne balansen, men jeg må kanskje bare prøve meg frem?

Når det gjelder mat spiser jeg ganske bra. Grovt brød med masse hele korn, havregrøt, frukt og grønnsaker og mye rent kjøtt. Siden nyttår har jeg så og si ikke spist noe tilsatt sukker, så det har nok hjulpet med den vektnedgangen jeg har hatt til nå.

Samtidig lurer jeg på om jeg vil gjøre lurt i å ha en spisedag i uken. Vil dette ha noen effekt på å holde forbrenningen oppe? Jeg tenker da at jeg f.eks har et gjennomsnitt på 1600 pr dag, men at jeg spiser litt mindre 6 dager, slik at jeg kan spise tilsvarende mer 1 dag. Jeg tenker da at totalen av de 7 dagene fortsatt skal utgjøre gjennomsnitlig 1600kcal pr dag.

Veldig takknemlig for svar. :)

Hei litt vanskelig å svare i og med at jeg ikke har sett deg, men ville økt energiinntaket for å unngå sparemodus.

Det er sånn at kroppen vår bruker mer energi på å forbrenne protein så et noe økt proteininntak er jo alltid en fordel, om man vil ned i vekt uten at det er muskler som går tapt, men fett. Prøv å legg inn en 30min gåtur om dagen. Det er overkommelig for de fleste.

Det jeg vil tro at har skjedd da du trente hardt og lå på 1600 er at kroppen din samlet en del vann. Jeg kjenner ikke treningsbakgrunnen din, men om man starter opp for brått kan kroppen reagere med å samle en del vann, da det blir litt for mye stress for den. En spisedag i uken vil ikke være nødvendig om du holder et jevnt energiinntak hele uken, men ta gjerne en dag du kan unne deg et frimåltid. Jeg ville gitt det en 3 måndersperiode for å se om det funket (bare et tips).

- få deg nok protein, gjerne 2g per kroppsvekt i perioden du skal ned i vekt, da sikrer du å opprettoholde muskelmassen din og du vil miste en eventuell vannansamling da karbo binder vann :)

- 30min gåtur per dag

- Spis fisk minst 1 gang i uka, en god balanse av omega-3 vil kunne bidra til vektnedgang (laks, ørret og fet fisk)

- Ha gjerne en kosedag i uken, det hjelper på motivasjonen

-Få i deg nok grønnsaker

- Ikke fokuser for mye på vekten, la heller følelsen av at klærne passer bedre eller `oj, er jeg så digg i speilet` - styre fremgangen din. Vekten er kun et tall. :)

Masse lykke til!

Ok, her er casen. Du ligger for lavt på kaloriene. Jada, du kommer til å gå ned i vekt på dette, men det er ned i vekt, det er nødvendigvis ikke bare fett som reduseres.

Prøv ett variert inntak av mat. Ligg opp mot 2000-2200 på treningsdager og 1200 på treningsfri dager. De treningsfrie dagene kan gjerne være en del karboredusert.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...