Gå til innhold

Trene seg smalere igjen

Frøken-N

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er en jente på 19 år som i hovedsak har trent styrke i noen år nå. Jeg har aldri vært opptatt av å være spesielt tynn, men heller likt følelsen av å være sterk og se sterk ut.

Jeg merker at styrketreningen gir resultater, men nå synes jeg det begynner å bli noe for stort.

Kan ikke påstå at jeg har blitt ekstremt bred eller noe, men klærne mine fortsetter å bli for trange over ryggen og armene. Jeg syntes dette var rågøy når jeg gikk fra S til M på grunn av dette, da også fordi jeg vokste av natur og mens jeg ble eldre. Nå begynner klær i størrelse M å bli for smått, noe jeg reagerer litt på.

Jeg er veldig lav (162 cm), så vil helst ikke vokse så mye mer i bredden nå vil jeg si. Jeg har blitt mye flinkere med kostholdet det siste halvåret, så har gått ned i fettprosent. Det har da trolig ikke noe med at jeg har lagt på meg fett.

Spørsmålet mitt til dere som kanskje har litt bedre peiling enn meg, er om det er noen måte å trene styrke, som ikke gjør at jeg vokser så mye i størrelse? Føler meg helt tilbake til basic her, men jeg vet rett og slett ikke selv! Tidligere har jeg trent relativt tunge vekter og hard styrke, men har blitt litt redd for dette i frykt for å bli særlig bredere over skuldrene (og resten av kroppen) nå.

Jeg som alltid har vært fan av styrketrening og kost meg mye med det, har plutselig blitt litt skremt. Noen som har noe fakta å gi meg rundt dette? I så fall setter jeg veldig pris på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du trener mot mest mulig muskelvolum, så vil du få et annet resultat utseendemessig enn om du spisser deg inn mot mest mulig muskelstyrke. Om du begynner å bli utilpass med bredden på rygg og armer, så er det vel ikke verre enn å endre treningsprogrammet slik at rygg og armer ikke lengre får like mye fokus? Mindre stangroing og bicepcurls, f.eks?

(Eller mark og benk.. eller ja,du ser poenget)

Hva slags treningsopplegg følger du? Hvor mye spiser du om dagen? Hvilket mål har du? Hvor mye løfter du i de tre store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...