Gå til innhold

Veiing av mat ved masseproduksjon.


Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er flere der ute som koker/steker/crockpotter store deler kjøtt, og så porsjonerer det ut til matpakker. Jeg gjør også dette, men jeg er ALLTID i tvil om veeing. Selvfølgelig veiier jeg alt før jeg begynner å lage i stand, f.eks så hadde jeg en pakke på 1400g kyllingfilet som har mørnet seg i slow cookern i hele dag, digg.

Problemet er når det skal utporsjoneres, det jeg har gjort før er enkelt og greit å dele rå vekt på hvor mye jeg skal lage i stand på antall dager. Så tilbereder jeg det, veier det på nytt, deler på antall dager og porsjonert ut. Dette er vel og bra, helt til jeg skal plotte det inn i loggboka. Jeg brukter MFP, å da kan jeg jo faktisk velge å plotte inn kylling i kokt tilstand. Problemet er her:

Kylling før koking; 1400g.

Kylling etter koking: 992g

1400g/8 = 175g -> 42g prot, 186kcal (for å få et pent, rundt tall så delte jeg på åtte.)

992/8 = 124g -> Iflg MFP for "Breast, skinless, slow cooked: 29g prot (!!) og 140kcal

Jeg skjønner at mat forandrer seg når det tilberedes, den er grei, men jeg ønsker å vite hva dere andre gjør! Veier dere opp før/etter tilberedning og fordeler i poser på så,så mye gram, for å så bruke rå vekt ved logging, eller har dere en eventyrlig smart måte å gjøre dette på?

Hva blir den beste måten og logge på? Må jeg dele opp for å så koke en og en porsjon!?

Takker for alle svar! Pls hapl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Vei kyllingen på forhånd. 1400g. 1400g/8 deler = 42g protein og 186kcal per del. Flott.

2) Kok kyllingen.

3) Vei opp kyllingen ferdigkokt og fordel på åtte deler som veier like mye (ikke bli helt nazi da). Hver del har fremdeles samme næringsinnhold som i punkt 1, 42g protein og 186kcal.

Jeg skjønte kanskje ikke helt hva du spurte etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...