Gå til innhold

Mengde/oppkjøring mellom to stevner


Indiska

Anbefalte innlegg

Har fem-seks uker til rådighet mellom RM og nasjonalt utstyrsfritt. Står mellom å velge de seks siste ukene på en mengde, kjøre seksukers femdagersoppkjøring, eventuelt kjøre de seks siste ukene på en tiukers oppkjøring, alternativt kjøre begynnelsen av en mengde og legge inn tre tungøkter nestsiste uka. Noen som har erfaring med noen av delene? SUCH LOST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tatt høyde for at siste uka så og si bare er oppvarming før stevnet?

Personlig bruker jeg å kjenne litt på hvor viktig stevnet er for meg, klubbstevne og NM vil håndteres meget ulikt :) Men da jeg var i din samme situasjon (hadde 6-7 uker mellom debut og NM) så fikk jeg råd om å ta siste delen av et oppkjøringsprogram og så passe på å avslutte det en uke i forveien.

Men er sikkert noen mer rutinerte som har mer pros vs cons å komme med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt høyde for at siste uka så og si bare er oppvarming før stevnet?

Personlig bruker jeg å kjenne litt på hvor viktig stevnet er for meg, klubbstevne og NM vil håndteres meget ulikt :) Men da jeg var i din samme situasjon (hadde 6-7 uker mellom debut og NM) så fikk jeg råd om å ta siste delen av et oppkjøringsprogram og så passe på å avslutte det en uke i forveien.

Men er sikkert noen mer rutinerte som har mer pros vs cons å komme med her :)

Jepp, det er syv uker mellom, så det er tatt høyde for gainz-uka før stevnet. Hvorvidt jeg satser mot ustyrsfritt eller ei avhenger mye av RM'et. Tar jeg NM-kvalifiseringa i styrkeløft der, så satser jeg mindre mot nasjonalt enn jeg gjør dersom jeg må ta NM-kravet der. Det er det mest ønskelige resultatet, siden jeg da kan få lagt inn litt bedre mot benk-NM som er uka før nasjonalt. Må jeg ta styrkeløft-NM-kravene på nasjonalt blir benk-NM siste benkøkta før nasjonalt, noe som uansett ville gått greit mtp at det ville vært tungbenk da anywayz.

DÅRLIG PLANLEGGING yo wassap. Høres forsåvidt logisk ut med slutten av en oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er syv uker mellom, så det er tatt høyde for gainz-uka før stevnet. Hvorvidt jeg satser mot ustyrsfritt eller ei avhenger mye av RM'et. Tar jeg NM-kvalifiseringa i styrkeløft der, så satser jeg mindre mot nasjonalt enn jeg gjør dersom jeg må ta NM-kravet der. Det er det mest ønskelige resultatet, siden jeg da kan få lagt inn litt bedre mot benk-NM som er uka før nasjonalt. Må jeg ta styrkeløft-NM-kravene på nasjonalt blir benk-NM siste benkøkta før nasjonalt, noe som uansett ville gått greit mtp at det ville vært tungbenk da anywayz.

DÅRLIG PLANLEGGING yo wassap. Høres forsåvidt logisk ut med slutten av en oppkjøring.

Det er vell uansett lite "magi" en får til på 6 uker, så tror det beste er at du legger det opp slik at det blir minst mulig stress for deg selv, og heller justerer etter stevner og når/om du kvalifiserer og hvor mye stevnet "betyr" for deg tenker jeg. Så om du setter kravet på RM kan du jo cruise litt mer inn mot Nasjonalt, noe som kan være lurt mht at man ofte er litt "combat fatigued" etter et stevne, så å kjøre noe hard oppkjøring etter et stevne tror jeg er kontraproduktivt om det er snakk om 2-3 uker anyhow. Men det får du bare kjenne litt på, det viktigste i mitt hode er ikke nødvendigvis akkurat om det heter mengde eller oppkjøring, men at jeg er motivert, tent og kroppen ikke føles "sluggish" og vond. Så får jeg heller bygge styrken i langstrekkene mellom stevnene.

Signed: Capt. Obvious

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme problemet som deg, hadde egentlig satt opp program frem mot rm og et klubbstevne i juni. Men så dukket nasjonal opp i mars, så da endte det med at jeg kjørte ferdig mengden og hoppet på et 10ukers oppkjøringsprog frem mot nasjonal. Dropper da rm og stiller heller som skivepåsetter for dere :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ta høyde for at kroppen maksimalt takler 3 skikkelige formtopper i året, og gjerne med en god porsjon mengde imellom hverandre. Så spørsmålet blir, hvilke stevner i år er de viktigste? Nå begynner det bli litt sent å tenke på men f.eks om Nasjonalt utstyrsfritt er veldig mye viktigere enn Rm, ville du kjørt mengde som vanlig og klemt inn en oppkjøring som startet et par uker før RM. Ikke kuttet noe mer enn en treningsdag før Rm og fjernet en tung økt i hver øvelse fra programmet siden du løfter på Rm, og kjørt på som normalt mot Nasjonalt utstyrsfritt. Men mtp at du nå straks er på Rm. Ville jeg spurt meg selv om det kommer viktigere stevner etter Nasjonalt utstyrsfritt, isåfall ville jeg sett på planleggingen for dette og sansynligvis kjørt mengde frem til Nasjonalt.

Eksempelvis legger jeg(eller, Dietmar da) opp sesongen mot Nm i år, jeg skal løfte på Rm, men ofrer ikke en formtopp for dette, da jeg vet at jo mer mengde jeg får klemt inn nå, jo bedre form på Nm. Det var et par sesonger der jeg toppet formen for tidlig, og ved for mange stevner tidlig i sesong, på slutten av sesongen sugde jeg bigtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formtoppene er satt til RM, åpent NM og NM-junior. Jeg stiller utstyrsfritt, og dermed er NM-kvalifiseringa relativt tung. To brist i foten og småsykdom truer RM-kvalifiseringa, derfor kom nasjonalt inn som nødstilfelle. Also funz. Kjører en blanding av mengde/oppkjøring nå. Klarer jeg NM-kravet på RM'et blir nasjonakt ei vanlig tungøkt, også er det mengde frem mot åpent NM og mengde + oppkjøring mot jr-NM. Siste året som jr, så hovedsatsinga ligger der. Samnøy sa jeg kunne velge mellom ren oppkjøring og mengdeoppkjøring så lenge det bygger seg oppover i belastning og nedover i reps de siste fire ukene, med tunguke til slutt og påfølgende chilleuke, så jeg får vurdere det etter resultatene på RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...