Gå til innhold

Et spørsmål om loggføring og beregning av mat


pialates

Anbefalte innlegg

Matlogg - kan hende denne egentlig bør ligge i "matplan"-tråden

En liten innrømmelse. Jeg har litt vanskelig for å loggføre mat, da jeg ikke har full oversikt over hva jeg putter i meg til enhver tid. Vet ikke om det er nødvendig å loggføre dette, men hadde vært ok å se hva en hiver innpå i løpet av en dag (eller fler). Men poenget er at dette (for meg) er nokså uoversiktlig å finne ut. Jeg småspiser mye her og der, og når jeg først spiser de større måltidene, blir jeg som regel overmett etterpå...

I tillegg er jeg usikker på mengder, ikke bare hvor mye jeg bør få i meg, men også hvor mye jeg faktisk spiser… Noen tips til hvordan en kan finne ut hvor mye en trenger? Det skal sies at jeg er elendig til å stoppe og kjenne etter at "nå er jeg mett" og ender oftest opp med å bli overmett fordi jeg ikke tenker mens jeg spiser… Kanskje det første en bør fokusere på er å virkelig være tilstede i måltidet? Noen andre som har erfaringer med dette å aldri klare å stoppe, selv når tanken er full?

Har forsøkt meg på paleokost siden nyttår, men har hatt noen "utskeielser" med ikke-paleomat og "overveielser" om at jeg trenger litt meieriprodukter i blant. Jeg kjenner at jeg reagerer noe på vanlig melk og cottage cheese, men biola og yoghurt naturell går fint for magen. Er det noen andre her på FB som også spiser paleo? Hvordan ser deres dager ut matmessig?

Noen tips til hvordan en kan klare å loggføre eller aller helst følge en matplan for en stund (bare for å sjekke om det da blir lettere å få en viss peiling)? og hvis noen har noen andre knalltips til hvordan unngå å spise seg overmett, tar jeg hjertelig imot;)

Ha en kjekk dag i dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Last ned en app på mobilen og logg alt du spiser, enten det er en kjeks, eller et eple, en bit sjokolade eller et helt måltid. Dette er ikke vanskelig om du virkelig har lyst til å se hva du spiser. Du kan også skrive det ned på papir om du ikke har mobil med app tilgjengelig og så dra hjem å regne ut antall kalorier på kvelden..

Hvis du ikke klarer å stoppe å spise, så prøv å lag deg en tallerken med en porsjon du føler er riktig og så rydder du bort eventuelle rester. Spis så bare denne tallerkenen. Da kan du fokusere på at dette er hva jeg skal spise, intet mer intet mindre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned en app på mobilen og logg alt du spiser, enten det er en kjeks, eller et eple, en bit sjokolade eller et helt måltid. Dette er ikke vanskelig om du virkelig har lyst til å se hva du spiser. Du kan også skrive det ned på papir om du ikke har mobil med app tilgjengelig og så dra hjem å regne ut antall kalorier på kvelden..

Hvis du ikke klarer å stoppe å spise, så prøv å lag deg en tallerken med en porsjon du føler er riktig og så rydder du bort eventuelle rester. Spis så bare denne tallerkenen. Da kan du fokusere på at dette er hva jeg skal spise, intet mer intet mindre.

:)

Tusen takk! Jeg har lastet ned en app og skrevet ned en slags oversikt over hva jeg skal prøve å få til.

Skal også prøve å lage gode tallerkener med mat og ikke ta litt og litt og litt...

Veldig takknemlig for at du tok deg tid til å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned en app på mobilen og logg alt du spiser, enten det er en kjeks, eller et eple, en bit sjokolade eller et helt måltid. Dette er ikke vanskelig om du virkelig har lyst til å se hva du spiser. Du kan også skrive det ned på papir om du ikke har mobil med app tilgjengelig og så dra hjem å regne ut antall kalorier på kvelden..

Hvis du ikke klarer å stoppe å spise, så prøv å lag deg en tallerken med en porsjon du føler er riktig og så rydder du bort eventuelle rester. Spis så bare denne tallerkenen. Da kan du fokusere på at dette er hva jeg skal spise, intet mer intet mindre.

:)

Fått meg lifesum App og det virker veldig lett og oversiktlig og bra! Takk for råd. Nå skal det bli ordninga;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...