Gå til innhold

Nybegynner som trenger hjelp...


Anbefalte innlegg

Hei, dette er sikkert skrevet om tidligere, men jeg kjører på alikevel.

Jeg er en jente på 25 år, som sakte men sikkert har klart å få vekta mi helt opp til 78 kg. Dette føles helt forferdelig da min idealvekt er ca 62, og selvtilliten min er så lav som den kan bli. Jeg har ingen selvbeherskelse eller kontroll, og jeg er svak. Jeg ønsker å trene styrke og spise sunt, men alt for lite kunnskap stopper meg hver eneste gang jeg forsøker. Når jeg skal spise sunt kommer jeg ikke på andre ting å spise enn salat, og å leve på salat fungerer ikke for meg. Jeg går alltid på en smell når det gjelder godsaker, og det går i en evig runddans. Jeg har forsøkt å trene på treningsstudio, men jeg har ingen å trene med, og føler at alle ser på meg fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre øvelsene og fordi jeg er stor. Og dette sliter såpass psykisk at jeg ikke bare sliter med motivasjon til å dra på trening fordi det er tøft, men også fordi jeg er redd for at alle skal stirre på meg, og le. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal kunne lykkes lengre, men jeg håper noen har noen gode råd, eller motivasjon fra å ha vært i samme situasjon eventuelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort om matveien til å begynne med:

Lett måte - dropp brus, potetgull, godteri og velg milde/lette varianter

vanskelig måte - loggfør maten din for å finne akkurat kcal mengde, så justere dette ut fra dine behov

Hvor høy er du? Du er langt i fra den største som har trent på ert treningssenter, og de fleste tenker at det er bedre at du gjør noe med det. Alltid litt skummelt til å begynne med, men de færreste har vel noen gang fått høre noe negativt. Folk er opptatt i sin egen verden når de trener. Har du mulighet til å skaffe deg hjelp av en PT der du ønsker å trene? :)

Edit: sorry, duger ikke på lite søvn, ignorer mr. skriveleif og mr. setningsoppbygning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til god mat:

-Biff med hvitvinsdampede grønnsaker og poteter

-Kyllingsuppe

-Wok

-Biffsnadder (evt med litt rømme til i stedet for bernaisesaus)

-Svinebiff/-kotelett/-filet med litt fløtegratinerte poteter og myye deilige grønnsaker (smørdampede grønnsaker er best i verden)

-Omelett med skinke, paprika, løk og hva du enn vil ha oppi

-Havregryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har forsøkt å trene på treningsstudio' date=' men jeg har ingen å trene med, og føler at alle ser på meg fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre øvelsene og fordi jeg er stor. Og dette sliter såpass psykisk at jeg ikke bare sliter med motivasjon til å dra på trening fordi det er tøft, men også fordi jeg er redd for at alle skal stirre på meg, og le. [/quote']

Du er jo ikke akkurat diger, du kan umulig skille deg så veldig ut på ett senter. Har ennå aldri opplevd at noen har ledd eller stirret på personer med overvekt, og jeg har trent i over ti år. Folk har stort sett nok med seg selv. Lær deg en liten håndfull gode øvelser (eks. benkpress, knebøy, markløft, skulderpress), konsentrer deg om disse til du blir trygg. Jo færre øvelser å forholde seg til, jo raskere blir du trygg på deg selv, og du slutter å føle deg dum :) De aller fleste synes det er flaut i begynnelsen. Anbefaler denne: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Tips til frokost, lunsj, kvelds: Havregrøt, omelett, kokte egg, grovt brød med proteinrikt pålegg (kjøtt, ost), cottage cheese med oppkutta frukt eller bær, gresk eller tyrkisk yoghurt med nøtter og ett par ruter hakka mørk sjokolade, fullkornswraps med grønt og kjøtt du liker. Stek gjerne litt ekstra kjøtt/fisk når du lager middag, og bruk dette til kvelds, frokost lunsj som pålegg, i salat etc.

Spiser du nok protein (1,5 - 2g. per kg kroppsvekt) vil det bli lettere å unngå overspising, fordi det metter bedre/lengre enn karbohydrater. Om du har smarttelefon/iPhone finnes det flere apper med kaloriutregning. Selv bruker jeg "Lifesum"- appen. Mener ikke du skal telle kalorier slavisk, men lær deg hva ting inneholder ved å logge litt nå i begynnelsen.

Lykke til, dette klarer du fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...