Gå til innhold

Er jeg på riktig jordet?


Fru Pus

Anbefalte innlegg

OK, så det er januar, jula er over og JEG har begynte å trene igjen.

Etter sånn ca 3 års pause og 25 kg vektnedgang (JA! Uten å trene) så skal jeg nå prøve å komme litt i form.

Men siden jeg lever et hektisk liv i tidsklemma, med jobb, styreverv, aktive barn som må følges opp osv har jeg nå startet med å trene hjemme før jeg drar på jobb.

Og da lurer jeg jo egentlig på om jeg trener riktig og om det vil gi noen effekt.

Jeg har ca 35-45 minutter til rådighet hver morgen.

Foreløpig har jeg lagt opp at jeg begynner på ellipsemaskina og kjører 15 minutter. 5 minutter bevegelse/vekke kroppen/oppvarming og deretter ta skikkelig i de neste 10 minuttene (høy motstand/hurtighet) Blir hvertfall skikkelig svett og andpusten :)

Etterpå trener jeg styrke i 20-30 minutter:

Planken – 3 runder av så lenge jeg klarer, ca 1-1,5 min, 40 sek hvile osv

Så varierer jeg mellom disse øvelsene – 3 x 10-12 reps på hver, gjør ikke alle hver dag

Stående opptrekk med vektstang 6 kg

Bicepscurl med hantler 3 kg

Stående skulderpress med hantler 3 kg

Flyes 2-3 kg

Enarms roing med hantler 5 kg

Brystpress med hantler 3kg

Stående tricepspress med hantler 3 kg

Knebøy med og uten vekter på skuldrene

Planke med enarmsro og siderotasjon 3 kg

Siderotasjon mage-crunch med hantle

Tanken er at jeg skal trene dette hver hverdag og forhåpentligvis klare flere reps og tyngre vekter etter hvert.

Vil et slikt treningsprogram ha effekt påfettforbrenning, økt muskelmasse, slankere kropp osv?

Eventuelt hva bør jeg gjøre annerledes, mer av/mindre av osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

All trening er bedre enn ingen trening (y)

Har du kikket på guiden som heter Styrketrening for nybegynnere her på Fitnessbloggen? Kan gi deg svar på mange av de tingene du lurer på ;)

Ellers, så blir man hva man spiser. Ønsker man økt muskelmasse, økt fettforbrenning og slankere kropp må matinntaket også være i balanse, kort fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å se du virkelig er igang!

Det du har er mer en samling av øvelser enn et treningsprogram, og vil nok heller ikke være så effektivt for å kunne øke vekt videre og gi resultater. Vil heller, som LeanMachine, foreslå Styrketrening for nybegynnere.

Det er strukturert, enkelt og vil kunne gi deg en veldig god og verdifull innføring i effektiv styrketrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har sett på nybegynner programmet (takk for tips) og det virker jo ikke som jeg er helt på bærtur da :) bare at jeg har en del flere øvelser for å variere litt fra dag til dag.

Treningsprogrammet tilsier følgende øvelser:

Beinpress – Litt vanskelig hjemme, men knebøy med og uten vekter vil vel trene samme muskler?

Benkpress med manualer = Går vel greit med Brystpress med hantler?

Sittende roing - Enarms roing med hantler 5 kg Ikke helt det samme men…. Alternative øvelser?

Arnoldpress - Har sålangt tatt Stående skulderpress med hantler, men skal vel alltids klare å få til en Arnold-tvist på dem;)

Nedtrekk foran – Denne blir også litt vanskelig hjemme…. Hva kan jeg gjøre i stedet som tar samme muskler?

Ez-bar curl - Bicepscurl med hantler vil jo være samme greia

Nedpress – Litt vanskelig hjemme. Alternative øvelser?

Planke - Check:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har sett på nybegynner programmet (takk for tips) og det virker jo ikke som jeg er helt på bærtur da :) bare at jeg har en del flere øvelser for å variere litt fra dag til dag.

Treningsprogrammet tilsier følgende øvelser:

Beinpress – Litt vanskelig hjemme, men knebøy med og uten vekter vil vel trene samme muskler?

Benkpress med manualer = Går vel greit med Brystpress med hantler?

Sittende roing - Enarms roing med hantler 5 kg Ikke helt det samme men…. Alternative øvelser?

Arnoldpress - Har sålangt tatt Stående skulderpress med hantler, men skal vel alltids klare å få til en Arnold-tvist på dem;)

Nedtrekk foran – Denne blir også litt vanskelig hjemme…. Hva kan jeg gjøre i stedet som tar samme muskler?

Ez-bar curl - Bicepscurl med hantler vil jo være samme greia

Nedpress – Litt vanskelig hjemme. Alternative øvelser?

Planke - Check:)

Knebøy fungerer greit foran beinpress. Forskjellen er at det med beinpress er lettere å få til større volum (høyere antall repetisjoner) med tung nok vekt, da en ikke trenger å tenke så mye teknikk :)

Benkpress med manualer og brystpress med hantler skal være det samme. Hantler = manualer :)

Enarms roing vil være en mer isolerende øvelse enn sittende roing. Om du har vektstang tilgjengelig kan du kanskje ta en kikk på pendlay rows eller vanlig stående roing med vektstang?

Arnoldpress vil aktivere flere muskelgrupper enn vanlig skulderpress - hvertfall sittende.

Nedtrekk kan erstattes med pullups, om du har en stang eller lignende å bruke? Gjerne så lavt plassert at du har hælene i bakken og får en noe lettere vinkel. Eller bruk en stol :)

Nedpress/pushdowns isolerer triceps, så her kan du bruke manualer liggende på benk til å utføre JM-press eksempelvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet å trene hjemme og gikk ned tolv kilo ved hjelp av det. Jeg brukte rett og slett Jillian Michaels sine programmer (finner dem på YouTube).

Du trenger ikke noe annet enn det du alt har, og jeg merket at jeg fikk bedre utholdenhet, samt at jeg faktisk ble noe sterkere, så for meg var det gode programmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...