Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en diskusjon med en venn om hvorvidt bredt kabelnedtrekk trener bryst. Han hevder at hvis man lener seg skrått bakover, at man trener brystmusklene. Jeg mener at dette bare er sprøyt, og at brystmusklenes involvering i denne øvelsen er minimal.

Hans argumentasjon er at man i den negative fasen av øvelsen, hvor man slipper armene opp, at man holder igjen med brystet. Jeg mener at dette selvsagt er feil. At det da er ryggmusklene som er sammentrekte og som man "slipper" med.

Han hevder å ha snakket med personlige trenere som underbygger hans syn, at man kan trene bryst på denne måten. Stemmer dette? Er det jeg som overser noe?

Han er så hardnakket på sitt standpunkt at jeg må spørre dere her inne om det har noe for seg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26877-skr%C3%A5tt-nedtrekk-trener-det-bryst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiller ingen rolle om kraften positiv eller negativ. Man bruker fortsatt de samme musklene men den positive kraften er som regel tyngre å utføre. Bryst trenes ikke ved å trekke/dra, men å presses uavhengig om kraften er positiv eller nagativ. Enten ifra deg eller imot deg, dvs du må holde igjen når vekten presses mot deg. Omvendt i forhold til rygg. Positiv her er mot deg mens negativt blir i fra deg

Så, sagt rett ut: Man kan ikke trene bryst med nedtrekk. Stemmer det?

Skal isåfall godt gjøres fordi bryst og rygg virker omvendt av hverandre. Noen derimot kan bruke skuldre fordi de sitter anspent og vet ikke hvordan de skal isolere lats

Løft armen over hode, tenk at du skal dra noe ned mot deg - og kjenn etter på brystet. Merker du noe? Ja! Man bruker brystmuskulaturen til en viss grad.

Man bruker selvsagt fler forskjellige muskler under diverse øvelser, men det betyr nødvendigvis ikke at de trenes av den grunn som var spørsmålet :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...