Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere her inne som studerer/har studer bachelor i pedagogikk eller psykologi? Om det så er, kan dere fortelle litt om det? Hva det går ut på, jobbmuligheter osv. Synes dette høres interessant ut, med eventuelt en videreutdanning i spesialpedagogikk eller psykososialt arbeid med barn og unge.

Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26846-bachelor-i-pedagogikk-eller-psykologi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det er vanskelig å få jobb med det.

Man har liksom ingen direkte generell "fagkompetanse".

Mitt råd vil være å ta en generell utdannelse, f.eks økonom, lærer etc. Og så spisse den på master på psykologi eller pedagogikk.

Da kan du fort jobbe med mye mer, økonom gjør deg f.eks interessant i HR-avdelinger, lærer som spesialpedagog i skoler etc.

Min erfaring er at det er vanskelig å få jobb med det.

Man har liksom ingen direkte generell "fagkompetanse".

Mitt råd vil være å ta en generell utdannelse, f.eks økonom, lærer etc. Og så spisse den på master på psykologi eller pedagogikk.

Da kan du fort jobbe med mye mer, økonom gjør deg f.eks interessant i HR-avdelinger, lærer som spesialpedagog i skoler etc.

Har du studert det selv?

spesialpedagogikk eller psykososialt arbeid med barn og unge.

Heidu! Jeg kan svare litt om dette med spesialpedagogikk. Psy.sos.arb har jeg ingen formening om:)

Om ønsket ditt er å jobbe med spesialpedagogikk, så må du ta stilling til på hvilken måte du ønsker å jobbe.

- Vil du ha relasjoner til de menneskene du har med å gjøre?

- Vil du jobbe med utforming av planer / sakkyndige vurderinger?

- Vil du være en helsearbeider eller en lærer?

Jeg aner jo ingenting om deg eller hva du har gjort/erfart tidligere, men om du ikke har jobbet med "spes.ped-mennesker" (dvs hatt ansvar), så bør du prøve å få noen vikaroppdrag eller evt. be om å observere en arena du finner interessant.

Heidu! Jeg kan svare litt om dette med spesialpedagogikk. Psy.sos.arb har jeg ingen formening om:)

Om ønsket ditt er å jobbe med spesialpedagogikk, så må du ta stilling til på hvilken måte du ønsker å jobbe.

- Vil du ha relasjoner til de menneskene du har med å gjøre?

- Vil du jobbe med utforming av planer / sakkyndige vurderinger?

- Vil du være en helsearbeider eller en lærer?

Jeg aner jo ingenting om deg eller hva du har gjort/erfart tidligere, men om du ikke har jobbet med "spes.ped-mennesker" (dvs hatt ansvar), så bør du prøve å få noen vikaroppdrag eller evt. be om å observere en arena du finner interessant.

Jeg ønsker å jobbe med mennesker som ikke har det så greit gjennom dette. Har jobbet i barnehage i snart to år, og trives med det, men det er ikke barnehage jeg ønsker å jobbe med i fremtiden. Men det har vært tilfeller hvor barna ikke har hatt det så greit, og da vil jeg gjerne hjelpe til.

Annonse

Jeg ønsker å jobbe med mennesker som ikke har det så greit gjennom dette. Har jobbet i barnehage i snart to år, og trives med det, men det er ikke barnehage jeg ønsker å jobbe med i fremtiden. Men det har vært tilfeller hvor barna ikke har hatt det så greit, og da vil jeg gjerne hjelpe til.

Har du vurdert lærer eller barnevern? Det er ikke så lett å få pedagogiske stillinger innen barnevernet, men det er mulig. Du må være litt mer spesifikk med hva du ønsker å jobbe med og hvilke aldersgrupper du ser for deg om du ønsker spesifikke svar :)

Jeg har en bachelor i psykologi og tar nå en master i nevrovitenskap. Riktignok tok jeg ikke min bachelorgrad i Norge. Jeg tror det vil være vanskelig å få en jobb med kun bachelor i psykologi. Man er enten under- eller overkvalifisert til de fleste jobber. Med psykologi har du derimot endel muligheter for etterutdanning (master). Har en venninne som har bachelor i ped og nå tar fag for å konvertere graden til psykologi. Vet lite om ped. Har forøvrig inntrykk av at bachelorstudiet i psykologi i Norge er ganske "gammeldags" med stort fokus på gamle teorier, historie, Freud, skinner, piaget osv. Det er ikke jeg personlig så fan av :p det samme inntrykket har jeg forøvrig om ped.

bare å si ifra hvis du har spørsmål! Jeg synes ihvertfall psykologi er awesome, men du må selvfølgelig velge det du er mest interessert i. Ta en titt på beskrivelsene av fagene i studiene og se hvilke du synes høres mest spennende ut er mitt råd :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...