Gå til innhold

10 kg på 5 mnd


Hhm

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil gjerne ha noen synspunkter her :)

Jeg er ei 22 år gammel jente, og jeg skal gå ned 10 kilo innen 1.mai 2012.

Jeg veier i dag 68kg, og skal ned til 58kg (166cm høy om noen lurer).

Hvordan vil dere anbefale meg å gjøre dette? Jeg vet at kostholdet er det som er aller viktigst her.

Når det kommer til min treningsbakgrunn har jeg trent mye i tidligere år, men med hovedvekt på utholdenhetsidretter (langrenn og friidrett). Jeg har selvfølgelig trent en del styrke også, og enda mer av styrke de siste 2 årene. Nå har det seg slik at jeg har gått opp 10 kilo de siste 2 årene, og disse skal nå bort. I og med at jeg har trent mer styrke de siste to årene er noe av dett jeg har lagt på meg muskler, men jeg har nok lagt på meg en del fett også. Når toppsatsinga i langrenn ble lagt på hylla har kostholdet blitt dårligere, og mindre kondisjonstrening, og dermed ramla kiloene på.

Lurer litt på hvor mye styrketrening dere anbefaler, (jeg er ikke redd for å bli stor eller noe, men jeg vil ikke legge på meg mye mer muskelmasse, dette fordi jeg SKAL ned 10 kilo på 5mnd.)

Bygge muskler kan jeg heller gjøre når de 10 overflødige kiloene er borte.

Håper på gode innspill ;) Vet det er mye flinke folk her inne på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg vil gjerne ha noen synspunkter her :)

Jeg er ei 22 år gammel jente, og jeg skal gå ned 10 kilo innen 1.mai 2012.

Jeg veier i dag 68kg, og skal ned til 58kg (166cm høy om noen lurer).

Hvordan vil dere anbefale meg å gjøre dette? Jeg vet at kostholdet er det som er aller viktigst her.

Når det kommer til min treningsbakgrunn har jeg trent mye i tidligere år, men med hovedvekt på utholdenhetsidretter (langrenn og friidrett). Jeg har selvfølgelig trent en del styrke også, og enda mer av styrke de siste 2 årene. Nå har det seg slik at jeg har gått opp 10 kilo de siste 2 årene, og disse skal nå bort. I og med at jeg har trent mer styrke de siste to årene er noe av dett jeg har lagt på meg muskler, men jeg har nok lagt på meg en del fett også. Når toppsatsinga i langrenn ble lagt på hylla har kostholdet blitt dårligere, og mindre kondisjonstrening, og dermed ramla kiloene på.

Lurer litt på hvor mye styrketrening dere anbefaler, (jeg er ikke redd for å bli stor eller noe, men jeg vil ikke legge på meg mye mer muskelmasse, dette fordi jeg SKAL ned 10 kilo på 5mnd.)

Bygge muskler kan jeg heller gjøre når de 10 overflødige kiloene er borte.

Håper på gode innspill ;) Vet det er mye flinke folk her inne på forumet!

0,5kg i veckan ær en vanlig takt att gå ned i vikt på, och det kommer att ta dig till -10 på 5 månader. Men oftast ær det lættare att planera att gå ned 0,5 i veckan æn att genomføra det av olika omstændigheter, bla vætska och liknande.

Men jag tycker fortfarande att du ska sikta på det.

Ha stenkoll på vågen och væg dig 2 gånger i veckan och skriv ned det så du ser om det går åt rætt håll, då blir det dessutom lættare att korrigera energiintaget om det går før långsamt (mindre æn 0,5/vecka) eller før snabbt (mer æn...).

Jag antar du ræknar kalorier, eller har någon som gør detta åt dig? Annars blir det lite svårt att rækna ut hur mycket du ska æta før att ligga på en underskott som gør att du hamnar på just ca -0,5/vecka.

Ang. styrketræning och træning i øvrigt hade jag nog bara kørt på som førr om det ær vad du trivs med. Men det finns væl alltid rum før effektivisering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå ned 10 kg innen 2 juni, og har tenkt å gå ned 0,5 kg i uken. Jeg prøvde på det i tre uker før jul, og gikk ned mer, men så tror jeg at jeg gikk på en smell fordi jeg spiste altfor lite. Men det var så enkelt når jeg holdt på! Hadde hatt et veldig dårlig kosthold til jeg begynte, og det var kjempedeilig å leve sunt igjen.

Så nå når jeg begynner igjen, skal jeg spise akkurat så mange kcal som er nødvendig, slik at jeg ikke gjør samme feilen igjen.

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for svar. Jeg tenket å gå ned ca 0,5 kilo i uka, og tror det skulle gå greit. Men hva om jeg plutselig går ned 1-2 kilo i uken, er det bra eller bør jeg da bremse opp litt?

Hvor stort kaloriunderskudd bør jeg sikte meg inn på? (68kg, 166cm høy?

Dette skal jeg klare, vil bare gjøre det på best mulig måte, og unngå å gå i de størrste fellene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for svar. Jeg tenket å gå ned ca 0,5 kilo i uka, og tror det skulle gå greit. Men hva om jeg plutselig går ned 1-2 kilo i uken, er det bra eller bør jeg da bremse opp litt?

Hvor stort kaloriunderskudd bør jeg sikte meg inn på? (68kg, 166cm høy?

Dette skal jeg klare, vil bare gjøre det på best mulig måte, og unngå å gå i de størrste fellene;)

Om du skulle gå ned 1-2kg i veckan hade jag førsøkt korrigera så att du bremser opp litt - men kan tålas att sæga att man ofta går ned lite fortare i børjan, så 1-2kg førsta veckan kan vara helt normalt. Men better safe than sorry, så hellre før långsamt æn før snabbt. Hellre kvalitativ nedgång långsamt æn att bara gå ned før att ska se bra ut på vågen ;)

Det kan du rækna ut med Harris & Benedict formeln (http://en.wikipedia.org/wiki/Harris-Benedict_equation). Ligg på ca -300-500kcal av ditt dagliga førbruk, till att starta med och korrigera allt eftersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for hjelpen. Jeg lurer på en ting hvorfor bør man ikke ligge på mer enn 500 i kaloriunderskudd?

Tror kanskje jeg ligger litt for lavt nå skjønner du (ca 1500 per dag) og trener 5 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusentakk for hjelpen. Jeg lurer på en ting hvorfor bør man ikke ligge på mer enn 500 i kaloriunderskudd?

Tror kanskje jeg ligger litt for lavt nå skjønner du (ca 1500 per dag) og trener 5 ganger i uka.

Detta ær ganska individuellt, men ett underskott på ca -500 per dag brukar ge viktnedgång i ett lagomt tempo och ge ca -0,5 i veckan. Men detta kan som sagt variera.

-1500 per dag ær ett kraftigt underskott, speciellt om du trænar 5 dagar i veckan. Nu vet jag varken hur din kroppskomposition ser ut eller hur hårt du trænar, men rent generellt kan jag væl tycka att det inte låter som ett bra upplægg.

Børja med ett mindre underskott och justera nedåt om det skulle vara så att du inte går ner i vikt eller mærker førændringar i fettprocent. Men om du æter -1500 och inte mærker någon skillnad alls måste du ha ræknat fel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 10kg siden 15 augsut 2011! ;) You can do it!! :) Hvordan jeg gjorde det? Kuttet ut brød, spiste mindre porsjoner, drakk mer vann, kutta kraftig ned på sukker og snacks, spiser alltid hjemmelagd middag av rene produkt, masse grønt, mye smak :thumbsup:

+ begynte å trene igjen! (hadde vært skadd i flere mnd). Pulsspinn og styrke! :)

Jeg skal ned ca 6kg til + øke muskelmassen innen 1 juli... førstemann!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at vekta ikke er noen absolutt indikator. Selv kan jeg spise helt likt og stå stille eller kanskje gå opp i vekt en uke for deretter å miste 1 kilo uken etter. Det er mange faktorer som påvirker vekta. Så det er ikke unaturlig at vekta pluttselig faller 1-2 kg på en uke, eller at den står stille i en uke eller to, men over tid så vil det normalt jevne seg ut så lenge man spiser etter planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 10kg siden 15 augsut 2011! ;) You can do it!! :) Hvordan jeg gjorde det? Kuttet ut brød, spiste mindre porsjoner, drakk mer vann, kutta kraftig ned på sukker og snacks, spiser alltid hjemmelagd middag av rene produkt, masse grønt, mye smak :thumbsup:

+ begynte å trene igjen! (hadde vært skadd i flere mnd). Pulsspinn og styrke! :)

Jeg skal ned ca 6kg til + øke muskelmassen innen 1 juli... førstemann!! :)

Så gøy at du har fått det til og kommet så langt. Jeg har kommet godt inni rutiner nå, trener styrke 4-5 ganger i uka, og intervall 3 ganger i uka, plus noen rolige kondisjonsøkter. Når det gjelder kosthold spiser jeg mye kylling og grønnsaker, knekkebrød, skyr og cottagechees. :) Motivasjonen er bra ennå, men må vel forberede meg på at ting ikke går like greit hele veien. Men da må jeg bare brette opp armene og være tolmodig. Gleder meg til å se meg i speilet og være fornøyd med det jeg har fått til.

Stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du har fått det til og kommet så langt. Jeg har kommet godt inni rutiner nå, trener styrke 4-5 ganger i uka, og intervall 3 ganger i uka, plus noen rolige kondisjonsøkter. Når det gjelder kosthold spiser jeg mye kylling og grønnsaker, knekkebrød, skyr og cottagechees. :) Motivasjonen er bra ennå, men må vel forberede meg på at ting ikke går like greit hele veien. Men da må jeg bare brette opp armene og være tolmodig. Gleder meg til å se meg i speilet og være fornøyd med det jeg har fått til.

Stå på videre!

Med vilje og motivasjon kommer man langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...