Gå til innhold

Lav Hvilepuls


jeje123

Anbefalte innlegg

Fikk pulsklokke til jul, og målte da selvfølgelig hvilepulsen min med den. Fant ut at jeg hadde en hvilepuls på 40. Har lest litt på dette, og ser at eliteatleter har rundt denne hvilepulsen. Jeg leser og at folk med lavt blodtrykk (bradycardia) har denne hvilepulsen. Jeg er for øvrig 189 cm høy 19 år og veier 84 kg og har tynn muskuløs kroppsbygging.

Så da er egentlig spørsmålet om jeg er veldig godt trent eller om jeg har Bradycardia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på lav hvilepuls og bradycardi. Bradycardi er en patologisk rytmeforstyrrelse, og selv om bradycardi innebærer lav puls kan det ikke sammenliknes med den helt normale tilstanden som kan oppstå om hjertet har økt minuttvolum (som når man er veltrent), da det i sistnevnte tilfelle bare er en homeostatisk tilpasning til økt hjertekapasitet. Har du derimot flere symptomer (som du altså hadde før du fant ut av dette...) som svimmelhet, hodepine og slapphet kan det være at det er en reell hjertearytmi.

Lavt blodtrykk heter forøvrig hypotensjon og lav puls kalles bradycardi. Det er to ulike tilstander :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på lav hvilepuls og bradycardi. Bradycardi er en patologisk rytmeforstyrrelse, og selv om bradycardi innebærer lav puls kan det ikke sammenliknes med den helt normale tilstanden som kan oppstå om hjertet har økt minuttvolum (som når man er veltrent), da det i sistnevnte tilfelle bare er en homeostatisk tilpasning til økt hjertekapasitet. Har du derimot flere symptomer (som du altså hadde før du fant ut av dette...) som svimmelhet, hodepine og slapphet kan det være at det er en reell hjertearytmi.

Lavt blodtrykk heter forøvrig hypotensjon og lav puls kalles bradycardi. Det er to ulike tilstander :)

Har ikke noen av de symptomene. Betyr det da at jeg er i god form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nøyaktig er en slik pulsklokke da?

Jeg har selv en pulsklokke som jeg bruker om sommeren da jeg løper ute. Den måler jo basert på EKG elns og ifølge brukerhåndboken (og et lite google søk) så er det anbefalt at dette båndet er fuktig for å fungere best. Altså vann i begynnelsen og så holder den seg våt pga svette.

Jeg har prøvd å løpe, telle min egen puls og sammenligne med klokken og den bommet den gang bare med 2 bpm (så er ganske nøyaktig fuktet), men om du måler hvilepulsen, så har du vel ikke samme fukt og den kan bomme på slag?

Altså, jeg kan ikke teknologien bak disse helt og det kan være jeg helt på bærtur med dette, men kan jo være en forklaring på den lave hvilepulsen???

Men uansett, som sagt over, så er dette noe du kan ta opp med legen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...