Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har siden september trent med PT 2 ganger i uka, samt 2-3 ganger på egenhånd i uka.

Har gått fra å ikke vite hva markløft var (klarte så vidt stanga med riktig teknikk), til nå å klare 70 kg.

Har hatt veldig god fremgang når det gjelder styrken, og gått noe ned i fettprosent (fra 30 % til 27%).

MEN jeg har knapt gått ned i vekt. Jada, muskler veier mer i fett, men dog. Jeg tror problemet er kosten.

Jeg spiser cottage cheese, laks, kylling, karbonadedeig, grønnsaker, egg og alt jeg vet er sunt. Spiser mer enn nok proteiner(tror jeg da?). Jeg kan fint kose meg med noe snack/godis i helgene, selv om jeg vel burde la være. For meg er denne kosen viktig(hjernen har ikke helt omstilt seg enda, den forbinder kos med mat, dessverre).

Etter å ha telt kcal i 1 uke nå, så ligger jeg på ca 1400 kcal om dagen, og det er jo for lite.

Ut i fra TANITA-vekta er min hvileforbrenning 1478 kcal, og jeg trener jo en del. Hvordan skal jeg klare å spise mer, og hva?

Er det noen her som er flinke til å sette opp kostholdsplan som jeg faktisk kan følge?

Jeg er 23 år, 163 cm høy og veier 66.1 kg.

Takk =)

Fortsetter under...

Muskler veier ikke mer enn fett, men det har lavere volum. Du kan nesten ikke forvente at noen setter opp en kostholdsplan til deg sånn uten videre, du er nødt til å telle kcals en stund for å få forståelse for mengde og forholdet mellom ulike matvarers energiinnhold. Over tid vil du få en integrert forståelse for hva og hvor mye du kan spise innenfor kalorivinduet ditt, også kan du sette det sammen slik det passer deg. Bruk en kalorikalkulator og tilpass deg den med de matvarene og mengdene du trives best med.

Jeg har telt flere ganger altså, bare ikke 1 uke i strekk. Og har jo spist samma hele tida. Og ligger på rundt 1400 kcal.

Olje på salaten har jeg. Ris/pasta spiser jeg veldig lite av. Holder meg helst unna karbo på den måten. Men kanskje lurt med litt mer?

Annonse

Gjest QueenWinther

1400kalorier er for lite - om hvileforbrenningen din er mindre, og du trener 4/5(?) ganger i uken ser du vel at det ikke går opp? Spis mer - legg til 200kcal hver dag første uke, så 200kcal til, osv, til du kommer til et passende nivå. www.kostplanlegger.no har en kalkulator som regner ut hvor mye du trenger ganske greit. (-:

Jeg vant kostholdskurs også (xtravaganza), men det er absolutt ikke noe for meg. Der starter de hele med lavkalori shakes og følger en matplan som IKKE passer meg.

PT har ikke nødvendigvis ernæringsutdanning.

Nå vant jeg jo PT, og i den "pakka" jeg vant, var det trening. Fikk jeg beskjed om. Så sånn er det.

Vant jo "kostholdskurs" i tillegg, men som jeg skrev over, det var overhodet ikke noe for meg. De har valgt å skille PT og kosthold slik.

Men er det ingen som tilbyr kostholdsplan/veiledning på senteret? Om du så må betale litt for det vil jeg påstå det er verd det, Det er som regel bedre å gå til en person med kompetanse enn å snappe opp noe fra et forum hvor alle har sine personlige erfaring+broscience miksa godt sammen.

EDIT: De aller fleste pt-utdannelser har kosthold også. Om en pt ikke har greie på kosthold vil jeg påsta at han/hun ikke brenner for faget og av den grunn muligens er dårlig på resten av pakka og... men gratis er gratis. Må vel ikke forvente all verdens av det heller.

Annonse

Muskler veier ikke mer enn fett, men det har lavere volum. Du kan nesten ikke forvente at noen setter opp en kostholdsplan til deg sånn uten videre, du er nødt til å telle kcals en stund for å få forståelse for mengde og forholdet mellom ulike matvarers energiinnhold. Over tid vil du få en integrert forståelse for hva og hvor mye du kan spise innenfor kalorivinduet ditt, også kan du sette det sammen slik det passer deg. Bruk en kalorikalkulator og tilpass deg den med de matvarene og mengdene du trives best med.

Muskler har en større tetthet enn fett, som forklarer hvorfor den har lavere volum. Å si at muskler har lavere volum enn fett verken sier, eller forklarer noe som helst av forholdet mellom de to.

Det blir det samme som å si at en klump med bly har mindre volum enn jern, som sier absolutt ingenting. I realiteten sier du bare at du har en liten klump med bly, og en større klump med jern.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...