Gå til innhold

Frokoster


Pejyuu

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal nå prøve mitt beste på å komme igang med livsstilsendring, og trenger igrunn litt ( les: en god del ) hjelp til å komme igang.

Mitt største problem blir nok dette med frokost, mellommåltider og kveldsmat.

Middag er igrunn greit nok å få orden på.

Kan jeg med god samvittighet f.eks lage meg en fornuftig drikkeyoghurt til frokost?

Er epler med noe smøreost greit til små mellommåltider (eplebiter med baconost...Ooomomnom,, )? Eller bør jeg styre unna frukt?

Kunne og gjerne tenkt meg tips til noen 'våte' salater som er sunne. Har en fantastisk makaronisalat, men makaroni er jo ikke så veldig gunstig mtp innholdet av latterlig mye karber.

Vårruller, er det bare fyfy, eller er det noen måte jeg kan lage gode og sunne vårruller på, så jeg kan spise de som mellommåltider med god samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

jeg spiser som regel havregryn med litt sukkerfritt jordbærsyltetøy og skummet melk til frokost ( er et vanedyr så blir som regel det samme hver dag) Synes iallefall dette smaker godt og holder meg mett frem til lunsj.:)

Du kan jo evt lage deg omelett eller en god smoothie med bær og yoghurt? (er en del sukker i yoghurt så ville ikke spist for mye av det)

Mellommåltidene mine består ofte av en frukt og en skyr:)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du skriver ser det ut som om du sikter etter vektnedgang? :)

Gode frokoster kan være:

1. havregrøt (men ville ikke tatt mer enn 40g havregryn), med masse cottage cheese (proteinrikt), sukrin ( 0 kalorier) og kanel på toppen (bare typen hindu er ekte kanel). eventuelt banan eller valnøtter om man vil ha det mer energirikt.

2. Omelett på 2 egg, alt av grønnsaker (jeg pleier å ta i tomat, squash, paprika og avocado), av kjøtt er skinkebiter godt i.

3. fiberrik med cottage cheese med banan på.

4. har egentlig ikke noe eksempler på våte salater. men det metter godt med en porsjon salat med masse grønnsaker, et par egg, litt skinke/reker/kylling, og mager kesam med krydder som dressing.

5. to kokte egg, litt frukt og grønnsaker

6. smoothie med naturelle produkter, bær, banan, cottage cheese/kesam og litt frø. eks. linfrø

7. fiskekaker og egg

Når det gjelder mellommåltid så er en skyr og et eple favoritten for min del. Kveldsmaten kan bestå av det samme som frokosten :)

Ville ikke gått for drikkeyougurt hvis den inneholder mye sukker, men det er jo fult mulig å blande naturell yougurt med litt vanlig, putte oppi noe frukt, nøtter, cottage cheese osv, og dermed få en sunnere versjon. Du trenger absolutt ikke styre unna frukt, men bare begrense mengden. Epler er kalorifattig, banan er ganske kalorifull (men vitaminfull, metter godt og ypperlig etter trening). Druer inneholder veldig mye sukker, og er ikke av det beste. Vårruller er ikke det sunneste du kan finne akkurat, men så er det i bunn og grunn det endelige kaloriinntaket som avgjør om du går opp eller ned i vekt. Så noen vårruller sammen med en stor salat, kan jo være noe å unne seg en gang i blandt.. En lur idè er å loggføre hva du spiser på f.eks. diett.no, da får du raskere peiling på hva næringsinnhold det du spiser har, hvor mye karbo, proteiner, fett og kalorier det inneholder osv.

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet ditt? Vektnedgang? Vektoppgang? Styrke?

Generelt være sunnere og få gode rutiner på plass.

Ut i fra det du skriver ser det ut som om du sikter etter vektnedgang? :)

Litt, men ikke mye. Ønsker heller mer å få gode sunne rutiner på plass, så det blir enklere å komme igang med andre ting som trening. Jeg tror jeg feiler helt hvis jeg begynner på alt helt samtidig.

Men takk til dere alle, gode tips her ^___^

Dette med frokost bør helst være noe jeg kan lage kvelden i forveien. Jeg har et ugudelig behov for søvn, og sover ofte litt for lenge enn det jeg burde. Så det å kunne hive noe i sekken før jeg løper avgårde til skolen er helt klart et pluss. Samt at jeg stort sett ikke orker tanken av mat rett etter jeg har våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir da, er du fornøyd med å spise frokost, lunsj, middag og kveldsmat og mellommåltider eller er du heller ett sånt menneske som spiser når du er sulten? Er du sånn som teller kaloriene eller er du mer opptatt av karbohydrater og/eller Giindex? For å gjøre det enkelt kan vi jo ta eksempler på sunn, proteinrik og karboredusert mat..

Du må finne de rutinene som passer for deg, og trenger nødvendigvis ikke å spise hver 3-4 time...men om det er ett mønster som passer for deg så er det bra.

Drikkeyoughurt i seg selv er kanskje ikke helt optimalt, men du kan lage en knall smoothie av diverse som du mixer kvelden i forveien og bare setter i kjøleskapet, og uansett så tar det jo bare sånn 3 minutter å lage en smoothie. Ellers vil jeg støtte forslag om havvregrøt, men at du bytter ut minst halvparten av havregryna med cottage cheese, nøtter, frø, egg etc. Også fort gjort å lage, kan også bare ha det over i en boks og ta med deg. Middagsrester går helt greit til frokost. Man har frokostpannekaker, frokostvaffler, omeletter, eggerøre, diverse frokostmuffins som man kan lage i store doser og bare tine kvelden i forveien eller i micro, etc etc. Så lenge at det ikke er hvetemel og sukker i det så har man kommet langt.

Mellommåltider kan være litt CC med usukra bær, eple, nøtter, fun light etc. Kan bytte ut CC med kesam (jeg vil at du skal bruke vanlig kesam og ikke mager, men det er nå opp til hver enkelt) som du har litt sukrin i for å ta bort den syrlige smaken. Bruk kanel for å smaksesse. En liten frukt + ett par nøtter er også god knall. Ett grovt knekkebrød med noe godt pålegg er også helt greit (tisp, lag knekkebrød selv). Skyr, bær, litt grønnsaker med dipp etc etc.

Om du bruker fullkornsmakaroni og har oppi avocado eller litt oliven, eller noe annet litt mer fett i salaten din så går det greit å spise den der salaten din en eller to ganger i uka, så lenge du ikke drukner salaten i makaroni, ca. (max) 30 gram pr. porsjon. Det bør også være en god proteinkilde i salaten.

En standard vårrull inneholder rundt 15 gram karbohydrater, og ikke av den helt gode sorten, så det blir jo personlig valg hvor mye du spise av sånne, men du kan prøve å lage en litt sunnere variant selv. I noen vårruller er det rispapir og bare i det ene rispapiret er det 15 gram karbohydrater, og spiser du noen sånne så vil du garantert få litt blodsukkerstigning. Det i seg selv er ikke farlig, men gjør du det konstant kan kroppen velge å ikke miste fett.

Kålruletter til vanlig kanskje, og vårruller en og annen gang? Frityrsteking er jo ikke helt bra til dagligdags :p

http://lavkarboplaneten.no/mat/kalruletter-norske-varruller/

Evt. kan du prøve å bruke en eller annen lavkarbopannekake eller proteinpannekake for å rulle rundt dem. Blir sikkert ikke det samme uansett, men det går an å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! Jeg har ikke sett at det har kommet fler svar på denne tråden!

Tusen hjertelig takk for svar ;D

Mye god tips her ^__^

Jeg har nå karet meg igjennom noen dager med forholdsvis bra kosthold. Og det har egentlig gått greit. Men akkurat nå er det økonomien som setter de store begrensingene. Men satser på at det løser seg rundt midten av mnd når pengene strømmer inn på konto igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir da, er du fornøyd med å spise frokost, lunsj, middag og kveldsmat og mellommåltider eller er du heller ett sånt menneske som spiser når du er sulten? Er du sånn som teller kaloriene eller er du mer opptatt av karbohydrater og/eller Giindex? For å gjøre det enkelt kan vi jo ta eksempler på sunn, proteinrik og karboredusert mat..

Du må finne de rutinene som passer for deg, og trenger nødvendigvis ikke å spise hver 3-4 time...men om det er ett mønster som passer for deg så er det bra.

Drikkeyoughurt i seg selv er kanskje ikke helt optimalt, men du kan lage en knall smoothie av diverse som du mixer kvelden i forveien og bare setter i kjøleskapet, og uansett så tar det jo bare sånn 3 minutter å lage en smoothie. Ellers vil jeg støtte forslag om havvregrøt, men at du bytter ut minst halvparten av havregryna med cottage cheese, nøtter, frø, egg etc. Også fort gjort å lage, kan også bare ha det over i en boks og ta med deg. Middagsrester går helt greit til frokost. Man har frokostpannekaker, frokostvaffler, omeletter, eggerøre, diverse frokostmuffins som man kan lage i store doser og bare tine kvelden i forveien eller i micro, etc etc. Så lenge at det ikke er hvetemel og sukker i det så har man kommet langt.

Mellommåltider kan være litt CC med usukra bær, eple, nøtter, fun light etc. Kan bytte ut CC med kesam (jeg vil at du skal bruke vanlig kesam og ikke mager, men det er nå opp til hver enkelt) som du har litt sukrin i for å ta bort den syrlige smaken. Bruk kanel for å smaksesse. En liten frukt + ett par nøtter er også god knall. Ett grovt knekkebrød med noe godt pålegg er også helt greit (tisp, lag knekkebrød selv). Skyr, bær, litt grønnsaker med dipp etc etc.

Om du bruker fullkornsmakaroni og har oppi avocado eller litt oliven, eller noe annet litt mer fett i salaten din så går det greit å spise den der salaten din en eller to ganger i uka, så lenge du ikke drukner salaten i makaroni, ca. (max) 30 gram pr. porsjon. Det bør også være en god proteinkilde i salaten.

En standard vårrull inneholder rundt 15 gram karbohydrater, og ikke av den helt gode sorten, så det blir jo personlig valg hvor mye du spise av sånne, men du kan prøve å lage en litt sunnere variant selv. I noen vårruller er det rispapir og bare i det ene rispapiret er det 15 gram karbohydrater, og spiser du noen sånne så vil du garantert få litt blodsukkerstigning. Det i seg selv er ikke farlig, men gjør du det konstant kan kroppen velge å ikke miste fett.

Kålruletter til vanlig kanskje, og vårruller en og annen gang? Frityrsteking er jo ikke helt bra til dagligdags :p

http://lavkarboplaneten.no/mat/kalruletter-norske-varruller/

Evt. kan du prøve å bruke en eller annen lavkarbopannekake eller proteinpannekake for å rulle rundt dem. Blir sikkert ikke det samme uansett, men det går an å prøve.

jeg vil gjerne høre mer om de frokostmuffinsene! hvordan lager man de?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil gjerne høre mer om de frokostmuffinsene! hvordan lager man de?? :)

Nigellas frokostmuffins

1 kopp cottage cheese

3/4 kopp nyrevet parmesan

1/4 kopp mandelmel, kokosmel, havremel, speltmel eller hva du bruker. Funker også med bakepro og fiberhusk/JBKJ (nb: ikke bruke tilsvarende mengde av FH/JBKJ)

1 kopp finmalte mandler

1 ts bakepuver

1/4 kopp finhakka soltørka tomater

1/4 kopp finhakka fersk basilikum

1/4 kopp vann

4 lettpiska egg

1/2 ts salt

En kopp = ca 2,3 dl

Forvarm ovn til 200 grader. Bland alt bortsett fra 1/4 kopp parmesan. Hell i 6-12 muffinsformer. Dryss parmesan over og stek i 30-35 min. til gyldne. Jeg har en sånn muffinsplate som gir store muffins, så jeg bruker å dobble røra.

Wenches frokostmuffins

3 egg

25 g mandelmel

50 g solsikkekjerner

25 g linfrø

100 g revet gulost, ridderost eller fetaost

fersk spinat

1 ts bakepulver

50 g smør (de med fettskrekk kan bruke olje)

Pisk eggene lett. Smelt smør. Mal mandler, solsokkekjerner og linfrø til mel, og riv osten. Bland sammen og ha i muffinsformer

Stekes på 180 grader midt i ovnen i 15 minutter.Lager du store, amerikanske muffins så legg på 5-10 minutter på steketiden.

Variasjoner: Bacon, kalkun/kylling, oliven, sitronskall, urter, sopp, timian, hvitløk, pesto, nøtter, frø, pølser, grønnsaker, etc i røra på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårruller blir akkurat så sunne som det du lager dem av. Bruk rispapir (ris, salt, vann) istedenfor de laget av hvete.

Stek i sunt fett, hva som er sunt er jo litt kontroversielt, men kokos og talg er alternativer som er bra for deg og tåler høye temperaturer.

Dypp gjerne i en saus basert på riseddik og ingefær evt glutenfri soyasaus. Godt og sunt!

Google rice paper spring roll eller noe for inspirasjon.

Har bare dampet disse rispapir rullene jeg, men ser det er oppskrifter hvor de blir stekt så burde fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale bananpannekaker som et lettvint måltid, 1 Banan og 2egg knuses sammen med masse kanel. Stekes lett, og serveres med smør. Kjempegodt! Vær forsiktig med smøret om du ikke vil ha for mange kalorier.

Røra kan f.eks spes med kokkosmasse om du vil ha et mer mettende måltid.

Hele blåbær oppi røra etter den er knust er også kjempegodt (tenk blåbær muffins).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...