Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå har det seg slik at jeg har gått på psmf dietten i snart 4mnd.

Jeg er 180cm høy. Og På denne tiden har jeg gått fra 100kg til 83kg.

målet er å bli stram innen nyttår. Men nå føler jeg at ting har stoppet helt opp.

Jeg holder meg til diett, og skeier ikke ut.

I første periodene, så hadde jeg spisedag hver 14. Dag.

Når jeg kom ned på en fett% på ca 16, 17, og jeg begynte å hå senere ned i vekt,

så reduserte jeg spisedagene til Hver lørdag. Men nå føler jeg har null fremgang.

Hva burde jeg gjøre?

Skal jeg spise litt karbo etter hver trening, inkludert spisedag hver lørdag, for å bygge mer muskler,

Å øke leptin nivået? Eller skal jeg bare fortsette slik som jeg gjør ?

Eller finnes det noen andre ideer?

Takker for svar !

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26015-trenger-litt-veiledning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å ta deg en uke fri fra dietten der du spiser litt over vedlikehold, hvis det ikke er helt nødvendig å komme i tidenes form til nyttår.

Dette hjalp iallefall meg etter at jeg hadde gått på diett over lenger tid for å kunne gå ned den siste delen i fettprosent.

Heisann.

Nå har det seg slik at jeg har gått på psmf dietten i snart 4mnd.

Jeg er 180cm høy. Og På denne tiden har jeg gått fra 100kg til 83kg.

målet er å bli stram innen nyttår. Men nå føler jeg at ting har stoppet helt opp.

Jeg holder meg til diett, og skeier ikke ut.

I første periodene, så hadde jeg spisedag hver 14. Dag.

Når jeg kom ned på en fett% på ca 16, 17, og jeg begynte å hå senere ned i vekt,

så reduserte jeg spisedagene til Hver lørdag. Men nå føler jeg har null fremgang.

Hva burde jeg gjøre?

Skal jeg spise litt karbo etter hver trening, inkludert spisedag hver lørdag, for å bygge mer muskler,

Å øke leptin nivået? Eller skal jeg bare fortsette slik som jeg gjør ?

Eller finnes det noen andre ideer?

Takker for svar !

Hva spiser du til vanlig? kcal og makroer tenker jeg på da :)

Hvor mye trener du? Aktivitet ellers?

Tidenes form blir vel litt drøyt. Men bedre en hva jeg er nå.

Hvordan du tenker jeg skal gjøre det da? En halv pose med ris elns for dagen ?

Jeg vil si jeg er ganske aktiv. Svert aktiv jobb der jeg går og løfter tungt hele dagen.

Så trener jeg 3ganger i uken, ca. 1time dagen ish.

Det jeg spiser er kylling, karbonade kjøttdeig, eggehvite

Osv. Pleier å blande med classic wook blanding, der jeg plukker ut gullrøttene.

Etter trening tar jeg også meg en protein shake.

Kalori messig, så ligger jeg vel på 900 -1200 ish. Teller ikke så nøye. Regner bare sånn ca.

Nå er det mange som kan svare bedre enn meg her, men hvis du virkelig ligger på 900-1200 kalorier så er det alt for lite i forhold til aktivitet. Så jeg tror nok og håper du ligger godt over det. Når jeg startet på diett kuttet jeg så mye som 600-1000 kalorier hver dag i forhold til det jeg "skal" ha. Justerte dette litt opp til cirka 300-500 i underskudd på treningsdagene og 500 på de dagene jeg har fri og da gikk nedgangen mye fortere i forhold til fettprosent og at jeg kunne bevare muskelmassen jeg hadde.

Nå er det mange som kan svare bedre enn meg her, men hvis du virkelig ligger på 900-1200 kalorier så er det alt for lite i forhold til aktivitet. Så jeg tror nok og håper du ligger godt over det. Når jeg startet på diett kuttet jeg så mye som 600-1000 kalorier hver dag i forhold til det jeg "skal" ha. Justerte dette litt opp til cirka 300-500 i underskudd på treningsdagene og 500 på de dagene jeg har fri og da gikk nedgangen mye fortere i forhold til fettprosent og at jeg kunne bevare muskelmassen jeg hadde.

Ok. Så det jeg altså burde gjøre er å spise mer ? Hvileforbrenninga mi ligger på en 2300. Så da skal jeg prøve å holde meg på 1500-1800 for dag?

Annonse

Som nevnt over, ta en uke eller to fri fra dietten. Ligg rundt vedlikehold. Etter dette er det flere knep du kan prøve. Du kan prøve å kjøre høye og lave dager, altså to lave og en høy (kalorimessig), hvor du på de lave dagene ligger nede på 1400-1600 og på de høye ligger på 2300-2500. Ser ut som du har gjort en finfin jobb de siste fire månedene, så du trenger ikke å bli så opphengt i at sommerformen skal være nådd til nyttår. Du har enda 6-8 måneder fra januar til sommeren:)

Som nevnt over, ta en uke eller to fri fra dietten. Ligg rundt vedlikehold. Etter dette er det flere knep du kan prøve. Du kan prøve å kjøre høye og lave dager, altså to lave og en høy (kalorimessig), hvor du på de lave dagene ligger nede på 1400-1600 og på de høye ligger på 2300-2500. Ser ut som du har gjort en finfin jobb de siste fire månedene, så du trenger ikke å bli så opphengt i at sommerformen skal være nådd til nyttår. Du har enda 6-8 måneder fra januar til sommeren:)

Ja, men da prøver jeg på det! :)

Haha. Vet. Men greia er at jeg stikker til thailand den 1.jan :p

Men tusen takk for svar ! Dette skal jeg få til :)

Om det er du som er på profilbildet vil jeg våge å påstå at du vil være bedre tjent med å øke kalorinivået og konsentrere deg mer om styrketreningen. Du er jo langt fra tjukk, og jeg tror at mer mat vil gi musklene mer næring, og dermed vil kroppen strammes inn og du får lavere fettprosent.

Jeg er ingen ekspert altså, jeg prater bare litt av egen erfaring...

Om det er du som er på profilbildet vil jeg våge å påstå at du vil være bedre tjent med å øke kalorinivået og konsentrere deg mer om styrketreningen. Du er jo langt fra tjukk, og jeg tror at mer mat vil gi musklene mer næring, og dermed vil kroppen strammes inn og du får lavere fettprosent.

Jeg er ingen ekspert altså, jeg prater bare litt av egen erfaring...

Ja, det er meg på bildet.

Ja, jeg har tenkt på det. Men har ikke turt å gjøre det uten å være sikker. Pga frykt for å ende opp

Som da jeg begynte.

Hvordan burde jeg eventuelt spise da ?

Synes også at det kan være greit med pause i dietten din. Øk gradivis opp til vedlikeholdsnivå først. Gjerne 100 kcal pr dag.

Spis gjerne rundt ca 2gx kroppsvekt i protein, og fordel karbohydrater og fett ettersom du ønsker. Fett bør utgjøre hvertfall 1g pr kroppsvekt.

Synes også at det kan være greit med pause i dietten din. Øk gradivis opp til vedlikeholdsnivå først. Gjerne 100 kcal pr dag.

Spis gjerne rundt ca 2gx kroppsvekt i protein, og fordel karbohydrater og fett ettersom du ønsker. Fett bør utgjøre hvertfall 1g pr kroppsvekt.

Ja, tror jeg kjører en pause hvertfall. Kroppen har vel vendt seg til kosthold og inntak. Så den holder på det den kan.

Og der etter gjøre så aequitas sier (?)

Men vil jeg ikke gå opp i vekt igjen, om jeg kjører så hardt på, med engang ?

Annonse

Du kan gjerne kjøre syklisk hvis det var det du mente. Men jeg ville økt kcal gradvis likevel. Du kan jo ikke leve hele livet ditt på psmf. Det er jo kun en kickstart. Og du er ikke overvektig lenger ;)

Og vekta kan du kaste. Bruk målebånd, speil eller buksene dine. Selve vekta vil gjerne øke bittelitt i starten, men det vil bestå av vann og tarminnhold. Vekta stabiliseres etterhvert.

Var selv rundt 15 kg tyngre noen år tilbake. Lå lavt en liten periode, men etter å økt kcal-inntaket gradvis har det gått bra :) Mer muskler er det, og jo mer muskelmasse jo mer kan en spise. Jobber du deg opp til et viss kcal-inntak, og holder deg der en periode stabiliseres det. Ligger jeg bare litt under nå, kan gå jeg ned i vekt, på en sunn måte :)

min erfaring da!

Du kan gjerne kjøre syklisk hvis det var det du mente. Men jeg ville økt kcal gradvis likevel. Du kan jo ikke leve hele livet ditt på psmf. Det er jo kun en kickstart. Og du er ikke overvektig lenger ;)

Og vekta kan du kaste. Bruk målebånd, speil eller buksene dine. Selve vekta vil gjerne øke bittelitt i starten, men det vil bestå av vann og tarminnhold. Vekta stabiliseres etterhvert.

Var selv rundt 15 kg tyngre noen år tilbake. Lå lavt en liten periode, men etter å økt kcal-inntaket gradvis har det gått bra :) Mer muskler er det, og jo mer muskelmasse jo mer kan en spise. Jobber du deg opp til et viss kcal-inntak, og holder deg der en periode stabiliseres det. Ligger jeg bare litt under nå, kan gå jeg ned i vekt, på en sunn måte :)

min erfaring da!

Ja, jeg skjønner :) ska lage meg en plan, fremover. Tusen takk for all hjelp !:)

Ja, det er meg på bildet.

Ja, jeg har tenkt på det. Men har ikke turt å gjøre det uten å være sikker. Pga frykt for å ende opp

Som da jeg begynte.

Hvordan burde jeg eventuelt spise da ?

Jeg er i ca samme situasjon som deg.

Veide 95kg fordelt på 173cm for ca 2år siden.. Kom meg ned til 83-85kg i fjor sommer. Har stort sett blitt her..

Begynte på 1500fridager-1800treningsdager kcal.. det sa til slutt stopp og jeg merket ikke noe spesielt(annet enn at jeg ble svakere).

Har nå økt kcal slik:

Uke 1 1500fri 1800trening

uke 2 1500 fri 2000trening

uke 3 1800fri 2000trening

uke 4 1800fri 2100 trening

uke 5 1800fri 2200trening

uke 6 2000fri 2200trening

uke 7 2000fri 2300trening

Planen er å øke frem til jeg har noe slikt ihvertfall: 2000fri og 2700trening

Trener 3-4x i uken styrketrening og sitter på ræven.. Merker flere positive sider ved å øke mengden mat: Mer blodårer, mer energi generelt og prøver nå å øke styrken igjen!

Er fortsatt i underskudd på mine 80-82kg fordelt på 173cm (22år) :)

Så personlig vil jeg anbefale å øke kcal en liten stund. Du vil fortsatt være en del i underskudd selvom du øker sakte men sikkert.

Jeg er i ca samme situasjon som deg.

Veide 95kg fordelt på 173cm for ca 2år siden.. Kom meg ned til 83-85kg i fjor sommer. Har stort sett blitt her..

Begynte på 1500fridager-1800treningsdager kcal.. det sa til slutt stopp og jeg merket ikke noe spesielt(annet enn at jeg ble svakere).

Har nå økt kcal slik:

Uke 1 1500fri 1800trening

uke 2 1500 fri 2000trening

uke 3 1800fri 2000trening

uke 4 1800fri 2100 trening

uke 5 1800fri 2200trening

uke 6 2000fri 2200trening

uke 7 2000fri 2300trening

Planen er å øke frem til jeg har noe slikt ihvertfall: 2000fri og 2700trening

Trener 3-4x i uken styrketrening og sitter på ræven.. Merker flere positive sider ved å øke mengden mat: Mer blodårer, mer energi generelt og prøver nå å øke styrken igjen!

Er fortsatt i underskudd på mine 80-82kg fordelt på 173cm (22år) :)

Så personlig vil jeg anbefale å øke kcal en liten stund. Du vil fortsatt være en del i underskudd selvom du øker sakte men sikkert.

Men da øker du i carbs og fett også ?

Men da øker du i carbs og fett også ?

For meg er kcal =kcal...

Men prøver å holde meg til 120-220g protein per dag.. Havner som oftest på ca 150-180g protein... 40-100g fett (prøver å ha høyest fett inntak på fridager) og resten karbs... Det er for meg egentlig ikke noe "Hokus pokus" ang "lite/mye karbs":..

Generelt prøver jeg å satse på:

120-220g protein

1g fett pr kg

resten karbs..

Sånn jevnt over :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...