Gå til innhold

Periodisk faste-Har det gått for langt eller er dette sunt?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå siste året spist etter periodisk faste prinsipper og trives godt med det! Jeg er slik som liker å spise mye og tette måltider men jeg er ikke sulten før langt på dag.

I begynnelsen pleide jeg å spsie i 12 tiden men etter hvert så forvsant matlysten veldig og jeg begynte å spise når jeg følte meg sulten rett og slett. Og da ,for at dette med pf fremdeles skulle ha et poeng for min del så valgte jeg å ikke tenke på hva kklokka var sånn sett,men bare etter kroppens klokke på en måte. Spise når jeg er sulten,stoppe når jeg er behagelig mett. Som da etter hvert ble i 2 tiden etter en tid jeg da spiste første måltid og jeg legger meg i 22-23 tiden hver kveld slik at jeg spiser da frem til jeg skal legge meg.

Saken er at nå har jeg drevet med dette ganske lenge og nå begynner første måltid gjerne ikke før i 16-17 tiden. Jeg er rett og slett ikke sulten før! Jeg har ikke problemer med blodsukker,det går helt fint,er i storform hele dagen. Drikker kaffe med en liten skvett melk i og gjerne en kopp med proteinpulver før en økt,så på en måte får jeg i meg noe næring før en økt uansett. Øktene skjer som regel på morgenen imellom 10 og 1300. Og noen dager har jeg dobbel økter,styrke på dagtid,cardio på kveldstid. Jeg trener dobbel økter tre dager i uka og ellers styrkeøkter med kortintervaller på ca 15 etter hver økt de andre dagene. Jeg tar sjeldent fri fra trening,da har jeg ivertfall en lang gå tur ute i naturen den dagen. Så jeg trener jo mye ,det er dette jeg også er litt bekymra for ,jeg vil jo ha fremgang,noe jeg har,men jeg vil ikke havne der hvor jeg plutselig er helt tom for alt som heter energi liksom. Vært der før,ikke gøy!

Så får jeg i meg alt fra 1000 til 1600 kcal hver dag,jeg får ikke til å få i meg mer ,jeg er stappmett. jeg spiser nøtter og helprodukter. Jeg må vel også legge til at jeg spsier lavkarbo i tillegg.Jeg veier rundt 90 kg og er 167 høy,godt med muskler,så jeg har jo mye å hente fra,kanskje derfor jeg ikke går i gulvet?:p

Trives jo slik jeg spiser slik og har det jo bra og jeg skal jo mye ned i vekt enda.

Men saken er at jeg i det siste har vært ekstremt mett,mer enn normalt og ikke greid å få i meg mer enn middagen kl 16-17 og da er jeg stappmett til jeg legger meg. Og dette har vært i kanskje tre uker nå. Må også si at jeg har begynt å føle meg ekstra trøtt og uopplagt. Så jeg føler rett og slett på at dette kan begynne å bli litt usunt i lengden. Jeg ahr snakket med lege og tatt prøver jeg nylig fikk svar på og jeg har veldig bra verdier fikkjeg høre. Så det er jo bra,men jeg kunne likevel tenkt meg å kanskje høre litt fra dere her inne ,som jeg vet er flere som spiser etter pf prinsipper og kanskje opplever det samme i perioder? For jg har jo ikke drevet med det så lenge heller.

Det er denne sultfølelsen som er borte ,altså,helt borte,og denne ekstreme mettheten som kommer etter jeg har spist. Jeg har prøvd å være veldig bevisst å spise sakte men dette hjelper heller ikke. Det er ubehagelig ,rett og slett.

Det er vel egentlig bare ubehageligheten som er problemet,ellers har jeg det fint,litt trøtt og energiløs men dette kan også skyldes årstiden:p Så ja,bare ute etter litt inspo kanskje fra noen som opplever litt det samme kanskje,så jeg ikke føler at jeg er på god vei rett nedi kjellern liksom. :)

Fortsetter under...

Ikke rart du er stappmett om du spiser 1000-1600 kalorier i et og et halvt måltid. Hva med å legge inne en liten lunsj igjen, ihvertfall en porsjon proteiner. Så kan du spise litt lettere til middag og så ta største måltid til kvelden?

Hvordan har utviklingen på vekta vært i det siste da, går den nedover eller er det på stedet hvil?

Hvor lenge har du holdt på med dette?

Lavkarbo er jo et relativt begrep, men veldig lite karbs kombinert med styrke og intervaller nesten daglig høres ikke spesielt lurt ut. Dette er aktiviteter som krever karbohydrater på grunn av intensiteten, derfor kan det være lurt å fylle på etterpå. Det trenger ikke være en shake eller noe, men kanskje et måltid med noe potet, banan, havre eller lignende.

Nei jeg gjør ikke det nå altså,haha,ordla meg feil der. Tidligere spiste jeg det men nå har jeg jo bare greid 600-800 daglig. Det var kanskje litt lurt å få med. Men ja,det er ltie og det fungerer greit enda men jeg er redd for å gå på en smell igjen senere med både energi og helse generellt selv om jeg føler dette går fint per i dag. Jeg er ikke sulten lenger,rett og slett og det er jo litt skummelt. Legen min sa jo at dette ikke var farlig da jeg var der,spesielt ikke med mine gode verdier på alt. Men likevel..jeg er skeptisk.

Cm går innover,jeg har gått ned sikkert to buksestr siden siste jeg drev å masa her inne,hehe:P Men vekta står så og si der,vannvekta går opp og ned men den ligger jo på ca 90 enda ,så ja den har gått litt ned men ikke nevneverdig. Men jeg blir mer muskuløs,ivertfall i følge min samboer som ser mer enn det jeg gjør,vil jeg tro og jeg blir strammere i fisken og som sagt,går jeg inn i cm. Men vekta den står ganske stille,til tross for det lave kcal inntaket også.

Begynte med lavkarbo for lenge siden altså mange år,men jeg gikk inn for å være bevisst på å spise lavkarbo for ca 5 mndr siden.Jeg tåler ikke karbs i form av korn,mel osv og jeg trives med dette kostholdet. Magen min har aldri vært bedre form . Jeg får i meg kanskje 70 g karbs daglig pluss minus. Hender jeg spiser litt potet faktisk og i helgene har jeg begynt å spise middager med mer karbs,så jeg har økt litt på karbs i det siste faktisk.:) Men jeg tåler rett og slett ikke mat med mye sukker og stivelse,magen slår seg helt vrang.spesielt havre og gjærmat og hvetemel og slikt.reagerer også på mye melkeprodukter.

Annonse

Ja altså,jeg skjønner at jeg må forandre på noe,men jeg trives med pf,altså,jeg fungerer bra på det,så derfor vil jeg ikke gi det opp. Men poenget forsvinner jo om jeg skal drive å stresse med å spise til alle døgnets tider. Det var liksom det som var poenget med pf for min del...få vekk fokuset og stresset rundt dette med at man MÅ spise klokka 2 og 5 og 7 ..:p

Ja altså,jeg skjønner at jeg må forandre på noe,men jeg trives med pf,altså,jeg fungerer bra på det,så derfor vil jeg ikke gi det opp. Men poenget forsvinner jo om jeg skal drive å stresse med å spise til alle døgnets tider. Det var liksom det som var poenget med pf for min del...få vekk fokuset og stresset rundt dette med at man MÅ spise klokka 2 og 5 og 7 ..:p

Det er hva du selv legger i det. At du spiser et måltid rundt ett-to tiden vil ikke medføre et kjempestort fokus. Du bare passer på å spise litt selv om du ikke er sulten, også vil du kanskje bli sulten igjen i fire-fem tiden og spiser da. Hvis det står mellom det å ikke ha fremgang på vekt og trening eller det å måtte spise litt oftere enn du ønsker, hva er da best?

Ja det skjønner jeg,selv om fremgangen absolutt er ti ganger bedre de siste 5 mnd enn den har vært på lenge,så noe rett må jo det være.:) Men skal prøve å ta et lite måltid tidligere også:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...