Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 29 år.Jeg begynte å trene styrke i mars, fullkroppsprogram, ca 3-4 ganger i uka. Har hovedsaklig trent nybegynnerprogrammet som ligger her inne. Har brukt mye maskiner til styrketreningen og ikke gjort noe særlig av øvelser som knebøy og markløft. Har heller ikke hatt noe spesielt fokus på maten, bortsett fra at jeg har vært flinkere til å spise mer proteiner før/etter trenig. Eller har jeg spist det jeg pleier/vil ha.

Før dette var jeg en av-og på trener som trente litt i perioder og hadde litt opphold i perioder. Føler nå at jeg har kommet inn i en god rutine og vil gjerne komme litt videre med treningen min, ikke bare trene for å holde kroppen sånn nogenlunde i form. Jeg vil gjerne gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse, bli sterker og mer markert. Trenger ingen fitness-kropp og en kjempelav fettprosent, men vil gjerne se litt markert ut.

Jeg vil gjerne bli bedre i øvelser jeg ikke har gjort så mye av, som markløft og knebøy. Er Starting Strength er greit program for meg nå, da?

Isåfall, hva burde jeg tenke på?

- Hvilken vekt burde jeg begynne med? Skjønner jo at det kommer ann på hvor mye jeg klarer, men skal jeg begynne lett og øke gradvis, eller skal jeg begynne med så mye vekter at jeg ikke klarer mere enn det de 3 setta jeg skal ta?

- Skal jeg øke vektene hver trening? På alle øvelsene? Med hvor mye?

- Hvordan fungerer programmet i forhold til hva jeg ønsker å oppnå? Vil jeg gå ned i fettprosent og opp i muskler? Vil jeg bli mer markert jevnt over på kroppen?

- Og hvordan må jeg spise for å oppnå det jeg ønsker?

Pr i dag veier jeg 70 kg, jeg er 168 høy og 29 år. Jeg aner dessverre ikke åssen fettprosenten min er, men jeg er ikke markert i dag. merker at muskelmassen min har blitt en god del større etter at jeg begynte å trene styrke i mars. Vekta har stått stabilt de siste mnd, målinger med målebånd viser at jeg har mistet ca 30 cm til sammen.

Mye spørsmål og info her, men håper noen gidder å ta seg tid til å komme med noen tips, erfaringer og råd til ei som ikke er så inn i alt, men gjerne vil lære mest mulig ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25775-starting-strength-noe-for-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

SS passer utmerket sålenge du er flink til å restituere deg og spise nok :) Programmet er laget for å få en skikkelig bra grunnstyrke, så ser ingen grunn til at du ikke skulle fått til det ;) Har du lest artikkelen? http://fitnessbloggen.no/starting-strength-mark-rippetoe/ Der står det meste du lurer på vil jeg tro.

Takk for svar!

Har lest den et par ganger, men tror jeg skal leste den ca 100 ganger til, for å huske alt ordentlig :)

Hva legger du i "spise nok"?

Jeg føler jo at jeg spiser nok mat i løpet av en dag, men jeg har aldri fokusert så mye på maten i forhold til treninga, så jeg vet ikke helt hva det vil si "å spise nok", hehe :p

Vel, siden det er meningen at du skal øke på hver eneste økt, er det ikke noe ide å ligge i kcal underskudd, da vil du mest sannsynlig ikke få den progresjonen det er meningen du skal ha. Har du noen gang sett hvor mye du faktisk får i deg? Loggført?

Rett skal være rett; Om du er intressert i å prøve deg på Starting Strength, bør du kjøpe deg boka.

Den inneholder det du trenger,både når det kommer til matvarer, treningsfilosofi, en grundig innføring i både hvorfor og hvordan, når det kommer til baseøvelser. Alle spørsmålene du lurer på i åpningsinnlegget ditt blir grundig besvart i boka, og mere til. Det er en ting å google seg frem til oppsettet, men noe helt annet å vite hvorfor man gjør som man gjør, og vite at man gjør øvelsene riktig utifra det boka sier om teknikk og programmering.

http://www.amazon.co.uk/Starting-Strength-Basic-Barbell-Training/dp/0982522738/ref=pd_sim_sbs_b_1

Og 200 kr for plenty med lærdom som varer livet ut er i mine øyne høyst brukbart.

Rett skal være rett; Om du er intressert i å prøve deg på Starting Strength, bør du kjøpe deg boka.

Den inneholder det du trenger,både når det kommer til matvarer, treningsfilosofi, en grundig innføring i både hvorfor og hvordan, når det kommer til baseøvelser. Alle spørsmålene du lurer på i åpningsinnlegget ditt blir grundig besvart i boka, og mere til. Det er en ting å google seg frem til oppsettet, men noe helt annet å vite hvorfor man gjør som man gjør, og vite at man gjør øvelsene riktig utifra det boka sier om teknikk og programmering.

http://www.amazon.co.uk/Starting-Strength-Basic-Barbell-Training/dp/0982522738/ref=pd_sim_sbs_b_1

Og 200 kr for plenty med lærdom som varer livet ut er i mine øyne høyst brukbart.

This.

Leser du igjennom og forstår det som står i boken, så kan du kanskje mer enn mange PTer om de viktigste øvelsene.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...