Gå til innhold

Periodisk faste?


Anne33

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har nå lenge lest og studert dette med periodisk faste,og ser for meg at dette er det jeg har "lett" etter :)

Jeg går på en diett idag som innebærer at jeg spiser 1500 kalorier pr dag,4 -5 måltider men problemet er at jeg aldri føler meg skikkelig mett! Å i tillegg er jeg en travel dame som rett og slett ikke har tid å stå å lage masse bokser med mat og jeg liker fersk mat best så det som har stått på bokser i en til to dager blir kastet :(

SÅ mitt spørsmål er da ; Rett og slett,hvordan og hvor mye spiser man ved å la PF bli en livsstil? Hvor mange måltider,hva kan jeg spise,hvor mange kalorier trenger jeg? Jeg er 165 høy og 63 kilo,målet er MYE mindre fettprosent enn idag,en stram og definert kropp og muskler :)

Håper noen kan gi meg fornuftige svar her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spiser akkurat det du selv vil i antall kcal og måltider, men i ditt tilfelle med 1500kcal og 4-5 måltider, så kan du begrense dette til 1-3måltider på totalt 1500kcal innenfor en 1-8timers tidsrom(hele konseptet med periodisk faste).

Iogmed du da inntar like mye mat som før, men på kortere tid, så vil du da føle deg mettere i tidsrommet du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sagt over her, er riktig, men en ting. Som kvinne burde man ikke faste noe særlig mer enn 12 timer. 16 timers faste er for menn og 12-14 timers faste regnes som ideelt for kvinner.

1500 kcal fordelt på 1-4 måltid, alt hva som passer best for deg, men minimum ett på starten når du bryter fasten, og ett rett før du går i faste (For de fleste er det best å ta det siste måltide på kvelden, før man skal sove). Hvert måltid bør gjøre at du kommer over L-leucin terskelen mtp proteiner (søk i artiklene her på fb for mer info om det).

For å bruke meg selv som eksempel. Jeg har lagt biorytme inn i fastingen min, dvs jeg spiser mer protein og fett tidlig på dagen, og protein og karbs senere på dagen. Bryter fasten rundt 1400 med 6 egg. Spiser igjen rundt 5 en eller annen form for grønnsakswok med kjøtt og kokosmelk. Mellom 7 og 8 spiser jeg f.eks. kylling or ris og til kvelds havregrøt, vaniljekesam og jordbær. Hvordan du velger å legge det opp er ditt valg - gjør det som passer best for deg. Prøv deg fram i starten.

PF eller "Intermittent fasting" (om du vil google engelsk) passer ikke for alle. Noen, som meg kan tilpasse seg til fastingen i løpet av en dag, andre trenger opp til to uker. Andre igjen, tilpasser seg aldri. Det er ikke uvanlig at du blir mer sulten i starten, og får enorme sult-tak på starten av dagen, men som regel, vil disse gå over i løpet av minutter, og forsvinne helt. Gi det en uke eller to, og se hvordan det passer for deg.

Om du har lyst på mer lesestoff, og eller guider kan jeg sende deg noen på PM, bare ta kontakt med meg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Morel sier over og sitert fra artikkelen her på FB.

Spiser man etter Leangains-retningslinjene, anbefales et spisevindu på åtte timer for menn og ti timer for kvinner. Dette tilsvarer en fasteperiode på seksten timer og fjorten timer, respektivt.

ellers så er PF helt lik all annen måte å spise på. Ingen andre regler enn at du selv skal ha kontroll på når du spiser, og ikke la når du spiser ha kontroll på deg :)

PF er ingen magi, det er bare en måte å spise på som er vitenskapelig bevist at man ikke trenger å spise hele døgnet, og passer perfekt for personer som f.eks meg da jeg aldri er sulten på morgenen.

En annen ting som er vært å nevne om PF og som mange bommer på, er at timene IKKE nødvendigvis er strikte. F.eks noen dager spiser jeg første måltid 12 og andre dager første måltid 11, noen dager så sent som 13. Jeg spiser altid mellom 7 og 8 så spisevinduet mitt kan variere alt mellom 6 og 9 timer.

Det viktigste er å ha et avslappet forhold til maten, og få i seg den næringen man trenger. Er det noe som har skjedd endag som gjør at jeg ikke har fått i meg næringen ila spisevinduet mitt så er ikke det en hindring for å spise. Kommer jeg hjem klokken 11 og har ikke spist nok ila dagen, da spiser jeg klokken elleve.

PF er for de som vil ha et mer avslappet forhold til mat, der sulten og lysten styrer. Ikke tiden. Ironisk nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å ha et avslappet forhold til maten, og få i seg den næringen man trenger. Er det noe som har skjedd endag som gjør at jeg ikke har fått i meg næringen ila spisevinduet mitt så er ikke det en hindring for å spise. Kommer jeg hjem klokken 11 og har ikke spist nok ila dagen, da spiser jeg klokken elleve.

kunne ikke vært mer enig:) Og mener dette gjelder og er superviktig uansett hvilke spisemønster man velger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å ha et avslappet forhold til maten, og få i seg den næringen man trenger. Er det noe som har skjedd endag som gjør at jeg ikke har fått i meg næringen ila spisevinduet mitt så er ikke det en hindring for å spise. Kommer jeg hjem klokken 11 og har ikke spist nok ila dagen, da spiser jeg klokken elleve.

kunne ikke vært mer enig:) Og mener dette gjelder og er superviktig uansett hvilke spisemønster man velger... :)

(y) Leser stadig vekk om folk som lar PF bli en "obsession" og enda en måte å la klokken styre spisemønsteret på, noe som er trist da PF er det stikk motsatte. Og slettes ikke passer alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...