Gå til innhold

Stretching for oppspenning i markløft


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter med at jeg ikke får skuldrene ned og bak og klarer heller ikke å få den knekken nederst i korsryggen som man visstnok skal ha i oppspenningen - etter det jeg hører er disse to tingene relatert.

Finnes det noen måter å bygge opp fleksibilitet på disse to stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skuldrene ned og bak = tøye pectoralis major/minor og trene på retraksjon av skulderbuen

Spenne opp korsryggen = tøye hamstrings/see og få opp mobilitet i bekken (google "pelvis tilt" evt)

Takk skal sjekke pelvis til :) Når det gjelder pektoralis, så har jeg veldig god mobilitet der så lenge jeg står oppreist. Skulderleddet, derimot, virker som om det kan være mangel på rotasjon i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal sjekke pelvis til :) Når det gjelder pektoralis, så har jeg veldig god mobilitet der så lenge jeg står oppreist. Skulderleddet, derimot, virker som om det kan være mangel på rotasjon i...

Om en sliter med å få skuldrene ned å bak så er det for svake muskler rundt skulderblad og ledd (rhomobideus, trapezius + rotator cuff) om ikke latissiumus dorsi og deler av trapezius overtar først iom disse er sterkest, som regel så er det heller "mangelvare" på hvorvidt en klarer å aktivere muskulaturen -> aktiviseringsøvelser + tøyning av forsiden og lats

Usikker på om jeg nærmer meg eller om jeg bare vaser? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en sliter med å få skuldrene ned å bak så er det for svake muskler rundt skulderblad og ledd (rhomobideus, trapezius + rotator cuff) om ikke latissiumus dorsi og deler av trapezius overtar først iom disse er sterkest, som regel så er det heller "mangelvare" på hvorvidt en klarer å aktivere muskulaturen -> aktiviseringsøvelser + tøyning av forsiden og lats

Usikker på om jeg nærmer meg eller om jeg bare vaser? :D

Du er nok i nærheten, men jeg funderer på om jeg like gjerne burde få en spesialist (type fysio e.l.) til å ta en titt på skuldrene. NIMI burde vel kunne det der...?...For mobilitet i hoftene skal jeg prøve det du sa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på at du trekker pusten med magen og ikkje lungene. Det er lett å trekke pusten med lungene og hovudet, noko som ofte fører til at skuldrene hever seg. Senk skuldrene ned og bak, trekk pusten med magen og spenn opp magemusklane.

Jeg puster alltid dypt når jeg kjører baseøvelser, ja. Veldig viktig for stabiliteten, og spesielt nå som jeg har begynt å bruke belte igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sjekket jeg litt om pelvis tilt, og det blir jo motsatt bevegelse av det jeg trenger. Jeg må bli bedre til å rotere pelvis andre veien i oppspenningen, visstnok...og så prøvde jeg å titte på en video på youtube, og lærte mye om den kvinnelige anatomien som jeg egentlig ikke trengte å vite :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger ut en video er det nok lettere å gi en skikkelig tilbakemelding. Dynamisk oppvarming gjør underverker for mobilitet (og derav teknikk) i hamstrings, hofter, osv.

God ide. Jeg kan filme et relativt lett sett uten belte på slutten av treningen på onsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gjerne et skikkelig tungt et, teknikken er ikke nødvendigvis den samme på lette og tunge løft.

Teknikken er forsåvidt ikke et problem, og jeg har ikke noe problem med å holde ryggen rett. Jeg bøyer den heller ikke når jeg kjører 5rep sets. Har fått den delen evaluert av to forskjellige PT-er og en fysio (han var ikke på jobb, så bare flaks at jeg begynte å snakke med ham - kunne liksom ikke be om full gjennomgang :p). Det jeg har fått høre er at oppspennet mitt gjør at jeg kunne kjørt tyngre med bedre stabilisering i utgangsposisjonen.

Ser forresten at du etterspør "stretching" for oppspenn, og vil legge til at det ikke er en særlig god idé å tøye statisk før trening.

Nei, det ville jeg ikke gjort uansett (med mindre en ekspert hadde fortalt meg at jeg måtte). Det jeg tenker på er daglige øvelser for å få bedre mobilitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...