Gå til innhold

Søtpotet. Trenger tips!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Når jeg var på ferie i Tyskland i sommer, fikk vi den ene kvelden servert en type søtpotet purè (Süßkartoffelpüree) sammen med en type rødt kjøtt som jeg ikke husker navnet på, det var utrolig mørt. Og dette er noe av det beste jeg har spist i år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen min og jeg er kjempeglade i søtpoteter. De gjør veldig god nytte som erstatning for pommes frites! Og det er langt sunnere.

Skjær søtpoteter i strimler (pommes frites style). Legg de i en bolle, hell over litt rapsolje og strø over litt salt og pepper etter ønske. Bland det godt så olje og krydder havner på alle strimlene. Hell det over på en langpanne med bakepapir, og sett i stekovnen på 200-220 grader i 30-40 minutter.

Eventuelt kan man lage en veldig god søtpotetmos. Lages på samme måte som man lager hjemmelaget potetmos med vanlige poteter, bare med søtpoteter istedet.

Det hender også vi lager søtpotet quesadillas - en veldig god vegetarisk rett med søtpotet og bønner :) Skal se om jeg finner oppskriften til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D

Fruen min og jeg er kjempeglade i søtpoteter. De gjør veldig god nytte som erstatning for pommes frites! Og det er langt sunnere.

Skjær søtpoteter i strimler (pommes frites style). Legg de i en bolle, hell over litt rapsolje og strø over litt salt og pepper etter ønske. Bland det godt så olje og krydder havner på alle strimlene. Hell det over på en langpanne med bakepapir, og sett i stekovnen på 200-220 grader i 30-40 minutter.

Eventuelt kan man lage en veldig god søtpotetmos. Lages på samme måte som man lager hjemmelaget potetmos med vanlige poteter, bare med søtpoteter istedet.

Det hender også vi lager søtpotet quesadillas - en veldig god vegetarisk rett med søtpotet og bønner :) Skal se om jeg finner oppskriften til deg.

er omtrent hva jeg mente også- men du skriver bedre norsk enn meg også kan du bruk rosmarin og hvitløk krydder i tillegg til salt og pepper- blir kjempe godt sammen smak ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotetquesadillas:

- 1 boks sorte bønner

- 1-2 store søtpoteter

- 1 gul løk

- Meksikansk chilipulver

- Spisskummen (krydder)

- Revet ost (kan droppes om ønskelig)

- 3 store tortillalomper (kan benytte fullkornvariant om ønskelig)

Skrell søtpotetene og del de i terninger. Ha de i en ildfast form sammen med oppskjært løk. Hell over litt rapsolje, salt og pepper. Sett det i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter, eller til potetbitene er møre.

Skyll de sorte bønnene, og krydre de med chilipulver og spisskummen (hell godt på).

Når potetene er ferdige, så bruk en potetmoser og knus løk og poteter til en slags grøt/mos. :)

Legg revet ost på halve tortillaen, "smør" på søtpotetmos og legg et lag med bønner over. Strø litt revet ost på toppen igjen, og brett tortillaen over. Stek i panne på medium varme til de blir lett brune, og innholdet virker smeltet.

Serveres med rømme og salsa.

Enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...