Gå til innhold

hvor mange ganger i uka?


sabrina92

Anbefalte innlegg

Hei! Har nylig klart å fått god nok motivasjon til å få trening tilbake i hverdagen, og er litt usikker på hvor mange ganger i uken jeg skal trene. Jeg har en liten en som stortrives i barnepassen og det gjør det desto lettere å dra på trening. Selv kan jeg godt trene 1 time 6 dager i uken og ha en hviledag, men mange anbefaler mye forskjellig. Mister jeg framgang av å trene hver dag, eller er det greit med en hviledag i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du trener 1 time hver dag må du også spise mer enn en som trener 2 timer iløpet av en uke.

Det er ingen fasit på hvor mange ganger du skal trene, bare du spiser nok.

Tenk langsiktig, er det å trene 6 dager i uka noe du kan fortsette med om 3 måneder fram i tid? 6 måneder?

Eller er det bedre å trene 3 dager i uken og kanskje ikke miste motivasjonen igjen fordi du ble for utslitt av å "måtte" trene hver dag. Dette er spørsmål bare du kan svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. jeg har begynt med et nybegynner program ettersom jeg aldri har trent noe særlig styrke, selv om jeg har vært ganske aktiv gjennom sport og jobb store deler av livet. hvis jeg velger å trene en time hver dag, hvordan vil det være for progresjonen om jeg kun har en eller to hviledager i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at hver muskelgruppe bør ha 48 timer på å restituere seg. Det vil si at om du kjører et fullkroppsprogram bør du ha en dag mellom neste økt :) Hvis du trener etter 2-splitt (underkropp/overkropp) eller fler-splitt blir det annerledes. Du kan såklart legge inn en kondisjonsøkt, yoga eller lignende på dagen mellom de to fullkroppsøktene, men det anbefales som sagt å ikke trene den samme muskelen før det har gått 48 timer :)

Personlig trener jeg fem økter i uka, tre fullkroppsøkter og to kondisjonsøkter. Det funker helt fint, så lenge du får i deg nok og riktig mat (y) Jeg spiser som en hest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...