Gå til innhold

Tøyeøvelser? For å bli myk?


wombat

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er på helt feil underforum her, men innbilte meg at mobilitet kunne ha noe med tøying å gjøre. Får evt. bare flytte meg om det er feil.

Er det noen som vet noen gode tøyeøvelser? Tenker generelt bare for å bli mykere da jeg kjenner at jeg er så stiv i forhold til før (har jo en bakgrunn som turner). Har lyst å lære meg spagat igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo søke deg rundt på nettet etter forskjellige tøye-øvelser. Youtube har mange fine videoer :) Men anbefaler deg å holde hver stretch mellom 1-2 min minimum. Det tar litt tid før musklene "gir etter", og for å bli mykere må du presse deg til dette punktet og enda litt. :) Sørg for å være ordentlig varm i musklene, da vil du kunne legge mer "press" i tøyingen. Er du ikke varm kan det var skadelig å tøye for hardt. Det skal gjøre vondt å tøye, men det skal være mulig å puste. Pusten er nemlig det som gjør at musklene klarer å slappe av. Det er lurt å sette av tid hver dag til stretching, hvis du gjør en ordentlig innsats vil du få resultater deretter også. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo søke deg rundt på nettet etter forskjellige tøye-øvelser. Youtube har mange fine videoer :) Men anbefaler deg å holde hver stretch mellom 1-2 min minimum. Det tar litt tid før musklene "gir etter", og for å bli mykere må du presse deg til dette punktet og enda litt. :) Sørg for å være ordentlig varm i musklene, da vil du kunne legge mer "press" i tøyingen. Er du ikke varm kan det var skadelig å tøye for hardt. Det skal gjøre vondt å tøye, men det skal være mulig å puste. Pusten er nemlig det som gjør at musklene klarer å slappe av. Det er lurt å sette av tid hver dag til stretching, hvis du gjør en ordentlig innsats vil du få resultater deretter også. Lykke til!

Prøvde å søke, men fant ikke noe sånn nevneverdig. Kan prøve andre ord evt.

Er klar over det med å holde i 1-2 min, har som sagt gått på turn tidligere (13 år :p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

f.eks?

Hehe :p Men da burde du vel kunne et par øvelser?

Kan noen ja, men tenkte kanskje det var kommet til noen nye siden det (sluttet for 6 år siden) og det er jo greit å variere litt (kan vel bare 2-3 forskjellige som jeg faktisk bruker iallefall da) + at vi tøyde aldri overkropp såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turning og aldri tøyde overkropp? Er ikke det å be om skader når man skal gjøre diverse turn-trinn? :o

"Såvidt jeg husker" betyr at jeg ihvertfall ikke kan huske at vi gjorde det. Kan jo være.

Poenget er jo likevel at når jeg ikke husker noen av øvelsene hjelper det meg ikke nå lenger uansett.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Såvidt jeg husker" betyr at jeg ihvertfall ikke kan huske at vi gjorde det. Kan jo være.

Poenget er jo likevel at når jeg ikke husker noen av øvelsene hjelper det meg ikke nå lenger uansett.. :p

Hehe, ser den! :p Den andre videoen er mer rettet mot overkroppen. Var det sånn du tenkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at stretching medfører en ganske stor skaderisiko - selv for erfarne atleter. Om målet er å få tilbake bevegelse etter en skade eller lignende er jeg for det, men det er det mer snakk om tøying enn stretching i min bok (så vidt jeg vet har ikke engelsktalende samme distinksjon, men en jeg har hørt er at forskjellen på tøying og stretching er at det i stretching er vanskelig å puste normalt - men essensielt å få det til). Om man tøyer/stretcher for å få større enn normalt (for egen kropp) utslag, så begynner skaderisikoen å komme snikende ganske fort, og det som er kjipt er at kroppen stadig ønsker å komme tilbake til et sted der den føler seg balansert (homeostase), så med mindre du vedlikeholder det vil det alltid forsvinne igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at stretching medfører en ganske stor skaderisiko - selv for erfarne atleter. Om målet er å få tilbake bevegelse etter en skade eller lignende er jeg for det, men det er det mer snakk om tøying enn stretching i min bok (så vidt jeg vet har ikke engelsktalende samme distinksjon, men en jeg har hørt er at forskjellen på tøying og stretching er at det i stretching er vanskelig å puste normalt - men essensielt å få det til). Om man tøyer/stretcher for å få større enn normalt (for egen kropp) utslag, så begynner skaderisikoen å komme snikende ganske fort, og det som er kjipt er at kroppen stadig ønsker å komme tilbake til et sted der den føler seg balansert (homeostase), så med mindre du vedlikeholder det vil det alltid forsvinne igjen...

Hmm. Takk for godt innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøye i varme rom? Du kan prøve birkham yoga eller sitte i bastu å tøye der? Letter å tøye når man er varm i t®øya :)

TÅLER ikke varme. Haha. Jeg er sånn som holder på å dø på Mallorca i mai liksom. Når vi var i Tyrkia turte jeg ikke gå ut den første dagen fordi jeg trodde jeg skulle gå tom for oxygen i varmen. xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...