Danielishhh Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Hei og gratulerer med valget ditt!! Du har absolutt truffet riktig folkemenge når det gjelder inspirasjon og råd. Jeg tok selv samme valget for 2 uker siden og jeg har ikke angret et eneste sekund. Det vil si at jeg er ganske ny i faget og det jeg kan si er at dette er veldig individuelt. Treningen skal først å fremst være moro og du skal kunne se resultatene. Som nevnt så er det bare å holde seg unna alt som heter sukker, spis oftere men mindre Jeg startet på 133 kilo og er nå på 126 kilo etter 2 uker. Du kan se hva jeg spiser, hva jeg trener og hvor lenge hvis det skulle være til hjelp. Uansett så handler dette om deg og jeg skal følge nøye med på deg å se fremgangen i det du gjør SPOR! timich 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/page/2/#findComment-877185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppeslott_ Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Som en som har gått ned 35 kg selv kan jeg bare si en ting etter å ha lest innlegget ditt::::: "Hold your horses!" En ting om gangen. Begynn med trening og logge hva du spiser ihvertfall en stund for å finne ut hvor mye for mye du egentlig spiser (sånn cirka), for så å se hvor du skal redusere inntaket f.eks. Å ta tak i trøstespising er en kjempegod start, det var også mitt største problem - jeg spiste konstant. Ikke gap over for mye på en gang, en ting er den fysiske tilpasningen men den mentale må henge med i svingene og det er ikke alltid like enkelt. Jeg er ingen kostholdsekspert så jeg kan ikke uttale meg om PSMF osv - men ikke begynn med det mest avanserte. Der er mange her som har masse kunnskaper om kosthold og dietter, men å bare komme i gang er nr. 1. Spis en god del mer enn 1000 kalorier (!!!), sats på styrketrening og litt kondisjon innimellom. Selv begynte jeg med å spise altfor lite. Gikk ned noen kilo og så bom stopp. Dermed begynte jeg å gå flere turer i uken, type etpar timer per tur, gjerne 5 ganger i uken - og det fungerte det. Til jeg hadde en stor sprekk, la på meg noen kilo igjen og hatet meg selv... men litt og litt fant jeg måten å gjøre det på. La om kostholdet helt, begynte å trene styrke, og til slutt nå hvor jeg spiser etter periodisk faste så jeg kan nyte en god middag uten å la inntaket ta helt overhånd, trener styrke tre ganger i uken og stort sett trives med min "nye" kropp. Når jeg ser tilbake skulle jeg ønske at jeg hadde noen å rådføre meg med da jeg startet - men det gikk, jeg har holdt vekten sånn noenlunde (+-5-7 kg) men jeg jobber stadig med å klare å holde vekten uten å mase for mye med det. Lykke til Jeg henger meg på denne - få en ting av gangen på plass, så blir det lettere etterhvert. Og logging av mat er kjempeviktig i starten - man spiser ofte veldig mye mer enn man tror man gjør (det var hvertfall sånn jeg klarte å runde 100kg uten å skjønne helt hvorfor.. sukk), så det er veldig greit å få et overblikk så fort som mulig sånn at man vet hvor man kan og bør kutte. Jeg har selv gått ned 30 kg og har 15-20kg igjen avhengig av hvor mye muskelmasse jeg klarer å bygge samtidig. Det skal også sies at jeg hadde et platå på ca 3 år (!) mellom da jeg gikk ned 30kg resten som jeg jobber med nå, og i retrospekt mistenker jeg at jeg rett og slett ikke hadde det mentale klart til å gå ned resten, så det er kjempeviktig å være veldig ærlig overfor deg selv gjennom hele prosessen. Uansett, her er det som funket for meg: bytte ut godteri med bær og andre sunne snacks og prøv å spise så rent som mulig (kriweb.no og pinterest for eksempel er en fantastisk kilde til sunne mat- og kakeoppskrifter!). Jeg leste nylig Eating Clean (sic) av Tosca Reno, og selv om mye av det som stod der var allmennkunnskap og sunn fornuft, skulle jeg allikevel ønske jeg hadde lest den da jeg veide 110kg for fem år siden, eller enda bedre, før jeg la på meg alt for mye vekt i utgangspunktet.Trening. Jeg vet hvordan det er å være så overvektig og gå på treningssenteret - det er ubehagelig, og det kan ofte gjøre at man bygger opp en aversjon mot å gå dit. Noe jeg fant ut funket for meg, var å kjøpe fine treningsklær. Selvfølgelig er man fremdeles overvektig når man ser seg selv i speilet, men jeg merket at om jeg følte jeg så fresh ut i nye treningsklær i stedet for gamle joggebukser og gratis-t-skjorte i strl xxl fra et random arrangement, følte jeg meg bedre. Og husk at de fleste som trener der enten er for opptatt med sine egne ting til å legge merke til deg eller synes det er kult at du tydelig har tatt initiativ til å komme i form. Hvis du av en eller annen grunn føler deg utilpass på treningssenteret er det heller ingenting i veien for å "shoppe" rundt etter andre steder. Jeg liker treningssenter med TV på cardioutstyret sånn at jeg kan se trash-tv mens jeg trener, noe jeg aldri gjør ellers. Ikke press deg selv til å trene så mye at du blir lei, men 3 cardio-økter + 1-2 ganger styrketrening i uken burde funke bra (her er det veldig mange andre som kan mye mer om det enn meg, men det funket for meg)Selolje. Mulig det er en placebo-effekt, men jeg føler at det er lettere å spise sunt hele dagen om jeg har tatt selolje om morgenen. Uansett, det er en kjempebra kilde til Omega-3, så det anbefales absolutt.Hvis du har en dag der du mister all kontroll og spiser masse godteri osv, ikke gi deg selv for dårlig samvittighet, godta at du mistet kontrollen og i morgen er en ny dag. Spør deg selv hva som trigget det og hva du kan gjøre for å forhindre at det skjer igjen. (Det er vanskelig, jeg gjør det fremdeles, men etterhvert har jeg lært å moderere inntaket mitt også når jeg "skeier ut", og det går lenger tid mellom hver gang det skjer, og man må uansett ha lov til å kose seg en gang i blant) Uansett, lykke til! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/page/2/#findComment-885765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silverfox11 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hei der. Nå skal jeg komme med ett tips som nok kommer til å få mange til å steile;) Jeg har med stort hell brukt Cambridgekuren til å gå ned i vekt. Det jeg gjorde var å gå på ren kur (tre shaket om dagen) i fire uker, hvor jeg gikk ned alt fra ti-tolv kilo til fem-seks siste runde, for så å spise normalt i alt fra tre uker til tre måneder i mellom hver runde med ren kur. På denne måten har jeg gått ned 45 kilo, fra 120 til 75. Jeg er 178 cm og kan definitivt ikke gå ned mer nå) Da jeg var ferdig med siste runde trappet jeg gradvis opp til vanlig mat (begynte da vekten viste 79,6) og spiste da tre shaker og ett måltid på ca 400 kcal i tre-fire dager, deretter to shaker og to måltider i tre-fire dager og til sist en shake og tre måltider i tre dager før jeg kuttet ut kuren helt. Og da viste vekten 76 kilo;) Etter dette har jeg spist ett normalt Norsk kosthold med en STOR skål med havregryn med Natren, rosiner og melk til frokost med ett glass eplejuice på siden, en banan og en skyr til mellommåltid, to skiver eller kyllingsalat til lunsj, en stor middag med enten fisk, kylling eller kjøtt med mye grønnsaker, en banan eller ett eple til mellommåltid og to havreknekkebrød med hamburgerrygg og gulost til kvelds. Og vekten har holdt seg stabil (faktisk gått ned nesten en kilo) med dette. Jeg har trent styrke under hele kuren og det har gjort at jeg har tapt lite muskelmasse. Nå har jeg trappet opp treningen for å bygge masse;) Så det er mulig å "jukse" med gode resultater. Det er viktig å drikke MYE vann når man går på ren kur, samt gjerne gå lange turer ved siden av styrketreningen. Jeg var egentlig aldri sulten under de rene kurene, bortsett fra de to første dagene. Så om du har lyst på en skikkelig kickstart er dette noe å vurdere;) Lykke til med vektnedgangen! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/page/2/#findComment-906582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minni M Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jeg tenkte meg å kanskje prøve å ligge på under 1000 kcal om dagen:) Pliiiis spar kroppen din for dette stresset! Prøv heller å spise bra, og nok mat og tren tungt!! Tenk langsiktig! ikke gjør noe som ikke kan opprettholdes HAr gått i samme fella som deg selv- ABSOLUT ikke å anbefale!- slapp, frøssen, deprimert, svimmel og EKSTREMT sulten. Skjønner at du er utolmodig, men vekta forsvinner ikke over natta. JA, du kan gå ned mye på kort tid, men du vil komme til å få igjenn med renter- og da med mindre muskelmasse og mer fett! CelineMaria 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/page/2/#findComment-908177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.