Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri brukt å salte maten pga jeg har i perioder slitt med høyt blodtrykk (det er bra nå) og fordi jeg ikke er så veldig glad i salt.

I det siste har jeg av en eller annen merkelig grunn blitt helt hektet på Superchips Bacon (Liker egentlig ikke Superchips, synes det er litt rart at jeg spiser det). Jeg har egentlig aldri vært et potetgull menneske, kanskje 0-2 ganger i måneden, men nå er jeg oppe i 3-4 poser i uka. Sånn har det vært i 2-3 uker.

I dag falt det meg inn at kanskje jeg mangler salter??? Har noen vært borti noe lignende?? Eller høres dette dumt ut?

Jeg trener 5(-6) dager i uken, og spiser hovedsaklig kjøtt/fisk og grønnsaker. Lager alt fra bunn med unntak at måltidserstattere.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25076-b%C3%B8r-jeg-spise-mer-salt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du lager all mat fra bunn av så blir det lite salt ja om du ikke salter selv. Kjøtt og fisk inneholder litt naturlig salt, men du skal likevel spise ganske mye før det blir noe av det.

Salt er et meget viktig elektrolytt i kroppen. De aller fleste får i seg mer enn de har behov for så derfor er det ikke noe fokus på dette, men lager man all maten selv så kan man faktisk få i seg for lite salt.

"normalpersonen" trenger 1.5-2g salt dagleg. Mykje svetting og/eller høyt vanninntak kan føre til saltmangel/relativsaltmangel. Prøv å salte maten litt meire og sjå om saltsnack suget ditt blir mindre.

Eg hadde for 2-3år sia ekstremt saltsug, salta alt (inkludert sjokoldadekale ol) og åt maldonsalt frå saltkaret. Dette var på sommeren, eg arbeider i eit annlegg med tempraturer på 30-60 grader på sommeren og dreiv ein del med kondisjonstrening. Så eg hadde nok behov for salt.. Etter at eg bytta frå vanleg salt til himalayasalt så har eg ikkje hatt noko stort saltsug, men om eg får ekstremt lyst på salte peanøtter så hender det seg at eg et nokre saltkorn også går det over. Sistertip, bytt til himalayasalt :)

Annonse

Du har nok rett i at kroppen din prøver å fortelle deg noe.

3-4 poser chips i uka jo en enorm økning i saltinntak!

Ettersom du tidligere har hatt høyt blodtrykk bør du ikke øke saltinntaket betydelig uten å konsultere med lege, mener jeg. :)

Hvordan har formen vært ellers i denne tiden?

Alt passer egentlig. Fokusområder: Drikke mer og stresse mindre (y)

Du har nok rett i at kroppen din prøver å fortelle deg noe.

3-4 poser chips i uka jo en enorm økning i saltinntak!

Ettersom du tidligere har hatt høyt blodtrykk bør du ikke øke saltinntaket betydelig uten å konsultere med lege, mener jeg. :)

Hvordan har formen vært ellers i denne tiden?

Jeg har begynt å bruke salt, og saltsuget har gitt seg. Ikke store mengder salt, men litt her og der. Da jeg var på PSMF brukte jeg kaliumtilskudd og salt i matlagingen, og jeg brukte kaliumtilskudd en stund etter PSMF fordi jeg tenkte jeg skulle bruke opp boksen. Saltingen stoppet jeg. Det kan være at de nye kondisjonsøktene og stopp av kaliumtilskuddet, i tillegg til manglende salting var det som slo ut.

Formen er litt opp og ned. Jeg skal sjekke blodtrykket neste uke, men vanligvis får jeg hodepine og blør lett neseblod av høyt blodtrykk, så jeg tror jeg er ok.

Takk for tipsene!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...