Inger-Lise Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Hei. Jeg har alltid trent veldig mye, og de siste 6årene har jeg trent styrke mellom 4-5 ganger i uken uten avbrekk. Sist avbrekk fra styrketreningen var på seilbåttur en uke sommeren 2011, men kompenserte med armhevinger på dekk og pull ups fra seilstanga. Jeg har gjennom disse årene slitt med spiseforstyrrelser (hatt noen gode perioder), og vært undervektig nesten hele perioden. Styrketreningen har likevel vært mitt holdepunkt og glede i hverdagen og styrken ar i alle fall holdt seg hele veien. Nå har jeg for første gang i mitt liv hatt et langt treningsopphold. Midten av juli bikket vekta mi ganske langt ned igjen, og med en bmi på mellom 13-14 valgte jeg å stoppe å trene. Jeg ble rett og slett litt redd. Problemet var at jeg da fjerna den eneste motivasjonen til å spise som jeg har hatt tidligere og vekta har heller gått litt ned frem til nå. For to uker siden tok jeg min første treningsøkt igjen (jeg trener forresten utelukkende styrke, ikke kondisjon) og har selvfølgelig mistet absolutt all styrke... Det er ingen krefter der, det lille av muskelmasse jeg hadde er borte og jeg er skikkelig på rock bottom.. Endringer i lvet mitt har nå gjort at jeg begynner litt på scratch. Jeg er blitt gitt en mulighet til p begynne litt på starten igjen, og derfor planlegger jeg også å virkelig ta tak i denne delen av livet mitt også (helsa, mat, trening). Det jeg trenger hjelp til er: hvordan skal jeg legge opp treningen fremover? Vil unngå belastningsskader, oertrening osv slik at ikke går på en smell, men vil heller ikke trene for lett og ikke få fremgang. Tiden frem mot jul har jeg masse masse god tid (ikke jobb), så jeg har planer om mye trening, hvile OG mat. Helsa skal være langt bedre til nyttår enn den er nå!! Jeg tenkte i utgangspunktet å trene 5*5 frem mot jul for å bygge opp mest mulig styrke og så evnt gå over til mer volumtrening med 6-10 etter nyttår. Samtidig tenker jeg at det å knalle på med så tung trening nå i begynnelsen kanskje ikke er veldig lurt med tanke på skader etc? Ønsker gjerne innspill til hvordan jeg bør legge opp treningen fremover, redd for å gjøre både for mye og for lite! Unnskyld at ble litt langt, håper noen gidder å lese og svare Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25049-undervektig-og-trenger-r%C3%A5d-til-nytt-program/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Hei! Først og fremst må jeg bare nevne, som du nok allerede vet, at hjelp til og håndtering rundt spiseforstyrrelser her på forumet er et ganske vanskelig og krevende tema. Ingen her har nok kompetanse til å uttale seg nevneverdig om de spørsmål du stiller, da vi ikke vet nok om deg, din forhistorie og sykdomshistorie, til å vite hva som er akkurat passe og riktig trening. Dermed ønsker jeg på det sterkeste å oppfordre deg til å få hjelp til dette med trening fra noen som kjenner de overnevnte faktorene bedre enn vi inne på et internettforum gjør. Når det skal være sagt er det veldig fint å se den innstillingen du nå har til helsen din, og at du ønsker å arbeide mot noe bedre. Da er du på veldig god vei. I korte trekk vil jeg nok si meg enig i at 5x5 blir for tøft på en allerede veldig nedbrutt kropp, og selv om jeg vet du ønsker det innerst inne, er jeg redd matinntaket ikke vil være tilstrekkelig til å ta igjen for hvor mye treningen vil kreve av kroppen din. Det er langt bedre å starte roligere og unngå alle de negative konsekvensene av overbelastning, for så å tillate deg selv tyngre og tyngre trening etter som vekten stiger og hodet faller mer på plass. Som en belønning for at du gir deg selv det du trenger, næring og en bedre allmennhelse, kan du legge til tyngre trening i hverdagen, fordi du da har en kropp som kan takle det. dragedama og FatUnicorn 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25049-undervektig-og-trenger-r%C3%A5d-til-nytt-program/#findComment-873354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inger-Lise Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 Hei, og takk for svar! Ja jeg vet fullstendig godt at en ikke skal diskutere det med SF her inne på forumet, og den delen ønsker jeg heller ikke skal gåes inn på her! Årsaken til at nevnte det er for å gi mest mulig informasjon om utgangspunktet kroppen og helsa er i nå for å få mer nøyaktige og gode råd til hvordan nettopp styrketreningen bør legges opp. Ønsker utelukkende råd tl oppbygging av treningsprogram med tanke på belqstning, repetisjoner osv håper derfor ikke tråden blir stengt! Ja jeg tror nok også det er lurt å starte roligere, da litt pga det jeg nevnte med tanke på skader/avrivning osv. Det jeg lurer på er hvordan en eventuell oppbygging/periodisering innenfor dette bør være de nærmeste mnd Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25049-undervektig-og-trenger-r%C3%A5d-til-nytt-program/#findComment-873362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babo Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Har null peiling på SF, men i og med at du skal starte på nytt med å bygge opp styrke så tenker eg umiddelbart på startning strength. Der er det også nødvendig å ete bra for å klare økningene. Start med stanga eller kortere/lettere stang eller manualer for å få det lett nok. Hei, og takk for svar! Ja jeg vet fullstendig godt at en ikke skal diskutere det med SF her inne på forumet, og den delen ønsker jeg heller ikke skal gåes inn på her! Årsaken til at nevnte det er for å gi mest mulig informasjon om utgangspunktet kroppen og helsa er i nå for å få mer nøyaktige og gode råd til hvordan nettopp styrketreningen bør legges opp. Ønsker utelukkende råd tl oppbygging av treningsprogram med tanke på belqstning, repetisjoner osv håper derfor ikke tråden blir stengt! Ja jeg tror nok også det er lurt å starte roligere, da litt pga det jeg nevnte med tanke på skader/avrivning osv. Det jeg lurer på er hvordan en eventuell oppbygging/periodisering innenfor dette bør være de nærmeste mnd Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25049-undervektig-og-trenger-r%C3%A5d-til-nytt-program/#findComment-873367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myr Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Kristin Charm jeg vil gi en kort, konsis og uformell hyllest til deg. alt du sier gir mening, er fornuftig og er veltment. you rock. malenesofie, Aaandreaaa, Thess og 9 andre 12 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25049-undervektig-og-trenger-r%C3%A5d-til-nytt-program/#findComment-873371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.