Gå til innhold

Normalvektig med merkbar fettprosent


JamieHince

Anbefalte innlegg

Hei! Er en gutt (mann) på 20 år. Når jeg var 16 år gikk jeg fra 97 kg på mitt største å ned til min nåværende vekt i dag som ligger å vipper mellom 74 og 76. (Er for å nevne 181 cm).

Ut ifra min kjennskap om kropp å vekt så vet jeg dette er en temmelig ok vekt. Men kroppen derimot vil jeg ikke si meg fornøyd med. Er vel det som er en flott definisjon på slapp, litt chubby over midjen (bilringer, muffintopp over buksa, you name it) men samtidig litt hengslette og kanskje puslette armer og skuldre. Ja kanksje noe som kan kalles skinnychubby!

Så kommer millionkronersspørsmålet mitt: Hvordan fikser jeg dette? Kroppen jeg skulle ønske jeg hadde er strammere midje, flottere former både i overkropp og underkropp. Så jeg vil vel både bygge og bli mindre? Feil å si med tanke på at folk nå sikkert vil si "ta en ting om gangen".

Helt uteforstående av viten for trening trodde jeg ikke at jeg var. Begynte i vår med styrketrening litt mer alvorlig enn før. 4 øketer i uken hvor jeg delte kroppen opp over disse øktene. Her kjører jeg de kjente og kjære baseøvelsene med konsentrerte øvelser. I tillegg til dette kjørte jeg en dag i uken hvor jeg sprintet 60mx12 med pauser på 2 min. Dette programet har jeg nå prøvd å ta opp igjen.

Høres ut som et program som kan få meg der jeg vil?

I tillegg til treninga så kommer jo inn det som teller minst like mye; kosthold.

Frokost: 2 skiver med fullkornsbørd (Norhugs fantastisk sproty brød som må være bra for deg?) + scrambled eggs, eller havregrøt med suketter istedet for sukker (ja gutten har lært et par triks).

Lunsj: Salat med kylling eller tunfisk alltid blandet godt med cottage cheese. Eller i ny og ne et grovt rundstykke med ost å skinke for å ikke miste helt den mentale helsa.

Middag: Ofte eller alltid bestående av en håndfull ris eller litt potet, en del grønnsaker som brokoli, litt søtpotet, gullrøtter, you name it og kylling, fisk eller svin. Dette leker jeg jo såklart litt med for å få variasjon inn.

Kvelds: 2 skiver fullkornsbrød eller knekkebrød med makrell i tomat, leverpostei, mager ost (tenk norsk husmankost bare litt sunnere?)

I tillegg til alt dette så har jeg fast to stk proteinshakes til dagen og fast dose med kreatin.

Høres dette ut som noe som kan lede meg til mitt ønskede resultat?

Til alle dere som faktisk holdt ut med meg til bunns i min lille artikkel, tusen takk! Jeg er imponert og setter UTROLIG stor pris på at noen kan si meg hva som kanskje er feil, bra, dårlig eller helt på tryne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke tasse inn på temaet kosthold, men om treningen funker for deg så er det bare stick with it. Du har med baseølveser og supplerer med konsentrerte øvelser etter hva jeg leser, by the book om du vil kalle det og det er slikt som funker for de fleste.

Det slår meg at du trener fem dager i uken, forsovidt ikke noe galt i det men i en hektisk hverdag kan dette være en faktor for at man over lengre tid ikke klarer å oprettholde intensiteten, uforutsette variabler har en tendenes til å slå bein under treninger og hjernen til de fleste evner dårlig til å se langt fram i tid. Spesielt når det kommer til trening. Uansett, programmet får deg et godt stykke på vei, selvfølgelig har ting som hvor lenge du driver med det, motivasjonen og innsattsen i treningen mye å si, men dette er ikke gjort over månedsskiftet - klarer du å se et halvårsperspektiv så tror jeg du vinner mye på det og er mye nærmere målet ditt. Kort og godt, stick with it så når du det.

Noen andre får se over kostholdet og gi tilbakemelding.

Og svaret på millionkroner-spørsmålet ditt: du har oppskriften, du må bare endre etter behov og STICK WITH IT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke tasse inn på temaet kosthold, men om treningen funker for deg så er det bare stick with it. Du har med baseølveser og supplerer med konsentrerte øvelser etter hva jeg leser, by the book om du vil kalle det og det er slikt som funker for de fleste.

Det slår meg at du trener fem dager i uken, forsovidt ikke noe galt i det men i en hektisk hverdag kan dette være en faktor for at man over lengre tid ikke klarer å oprettholde intensiteten, uforutsette variabler har en tendenes til å slå bein under treninger og hjernen til de fleste evner dårlig til å se langt fram i tid. Spesielt når det kommer til trening. Uansett, programmet får deg et godt stykke på vei, selvfølgelig har ting som hvor lenge du driver med det, motivasjonen og innsattsen i treningen mye å si, men dette er ikke gjort over månedsskiftet - klarer du å se et halvårsperspektiv så tror jeg du vinner mye på det og er mye nærmere målet ditt. Kort og godt, stick with it så når du det.

Noen andre får se over kostholdet og gi tilbakemelding.

Og svaret på millionkroner-spørsmålet ditt: du har oppskriften, du må bare endre etter behov og STICK WITH IT :)

----------------------------------------------

Hjertlig takk! Med noen tanker på hvordan jeg skulle gjort det vist jeg kuttet det ned til 3 dager styrke og 1 økt med sprint? Lever hektisk liv som student så noen ganger er det ikke nok timer i døgnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----------------------------------------------

Hjertlig takk! Med noen tanker på hvordan jeg skulle gjort det vist jeg kuttet det ned til 3 dager styrke og 1 økt med sprint? Lever hektisk liv som student så noen ganger er det ikke nok timer i døgnet!

En tre dager kan fint inneha en tosplitt (push pull eller over/underdel) fordelt over to dager mens man trener helkropp sistedag. f.eks: Mandag: Overkropp - Tirsdag Underkropp - Onsdag:Hvile - Torsdag: Sprint - Fredag: Helkropp - Hvile til mandag :)

Når du har veldig dårlig tid så hold deg til de store øvelsene, personlig har jeg god erfaring med f.eks bare å rekke 2 baseøvelser med tunge sett over en hektisk periode. Ble iallefalle ikke svakere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...