Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

er 162 cm og veier 77-78 kg og vil ned 15 kg. Jeg har prøvd alt, men sprekker ofte på en diett, det ender med skikkelig "binging", noe som har ført til at vekten min steg 15-20 kg de siste årene. Har en stasjonær sykkel, har prøvd jogging men får lett vondt i knærne, kanskje fordi jeg er for tung? Hvordan bør jeg spise og hvor ofte bør jeg trene for å oppnå målet mitt? Jeg har ikke dårlig tid, men vet at jeg blir motivert av raske resultater. Er det mulig å gå ned 10-12 kg på 3 måneder f.eks?

Har sett på "Burn the fat" programmet, noen som har erfaring med dette? Jeg skulle begynne på denne for noen måneder siden, men det ble for mye stress i forb. med skole og jobb. Nå passer det bedre å sette i gang med en livsstilsendring.

Har ikke treningsstudio nært meg, har et par manualer og en gymball hjemme i tillegg til sykkelen.

Håper noen har gode konkrete tips :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24770-vil-ned-15-kg-hvordan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo selv sett at det ikke er noe Quick Fix som funker. Underspising fører bare til at du sprekker og blir en jojoslanker. Legg om livsstilen ved å spise rett mat og riktig mengde. Start å trene moderat og øk etterhvert som fysikken tillater det. Det er oppskriften på en varig vektnedgang.

Men hvorfor spiser du for lite når du VET at du gjør det? Det finnes ørten tråder i denne kategorien med folk i samme situasjoen som deg. Istedet for at "vi" skal copy paste spesifikke råd til deg kan du jo trykke litt og sjekke ut litt på egenhånd. Stikkord:

- Finn ut et etsimat at kcal du bruker per dag.

- Spis sirka 500kcal mindre enn dette fram til du har nådd målvekt.

- Husk å estimere på nytt ettersom du blir lettere og derfor forbruker mindre kcal.

- Mat tips finner du en av de andre trådene med samme overskrift som denne

- Lag en plan eller et system som funker OG FØLG DET OVER TID. Klarer du ikke følge det over tid er det noe galt med planen (det er en av grunnene til å spise for lite og trene for mye kan være dumt)

Men det er derfor jeg spør her inne etter konkrete råd etter som f.eks. hvilken mat, hvor mange måltid, hvilken type trening, hvor ofte kardio etc. Noen som kan gi meg noen råd hvor jeg kan begynne, evt. hvilke tråder jeg bør begynne å lese her inne? Hjelper lite med å fortelle meg noe som jeg allerede vet, at quick fixes ikke funker eller at det er min egen feil at jeg er her i dag.

Alt det er old news :)

Finn en treningsform du liker å bli bedre på det området.

Mat er enkelt. Proteiner fra fet fisk, kylling, kalkun, svin etc. Fett fra olje, nøtter, avokado etc. Karbohydrater fra grove produkter.

Google oppskrifter på retter så kommer det masse inspirasjon.

Hvor mange kalorier du skal innta må du regne ut. Gå mylog eller noe og regn ut hva du spiser for å holde på den vekta du har nå og trekk fra 500 kcal.

Det med å spise for lite er vel av to grunner: som kompensasjon for dårlig samvittighet etter "binging" og fordi det er det eneste som tidligere har hjulpet med vektreduksjon. Men så hjelper det jo ikke likevel, fordi man går opp alt igjen. Jeg ser jo at det ikke er noe som holder i lengden. Jeg har forsøkt å lese meg opp på dette på egenhånd, men det er ganske mye informasjon, og like mange råd og kostholdsvariasjoner som det finnes tråder her inne. For enkelte er kanskje det en selvfølge å vite hva å spise riktig og sunt betyr, men jeg har ikke særlig begrep om det siden jeg er der jeg er i dag.

I følge kalkulatoren her inne bør jeg ha 1700 kcal, altså 1200 da minus de 500. Om jeg trener moderat i tillegg til å finne en kostholdsplan som ligger ca på dette, blir det riktig? Eller må jeg spise mer enn 1200 siden jeg da trener i tillegg. Jeg har tid til å trene hver dag, så har ingen unnskyldninger til å ikke gjøre det.

Du blir ikke nesten 80 kg ved å leve på 1700 kcal. Så du har spist mye mer enn det. Altså skal du ta utgangspunkt i kostholdet du har per i dag og trekker fra 500 kcal. Etterhvert som du blir mindre så justerer du noe ned. Å starte på 1200 kcal som er alt for lite vil gjøre at du havner i samme fella en gang til.

Annonse

Jeg vet jeg ikke blir 80 kg av 1700 kcal. Ulrik sa at jeg burde finne ut et estimat av kcal som jeg bruker per dag.... Ergo benyttet jeg meg av kalkulatoren her inne for å regne det ut slik at jeg vet utgangspunktet for hvor jeg bør legge meg på kcal i forhold tilo matplaner.

Som sagt vet jeg ikke hva jeg får i meg av kcal, siden det varierer fra dag til dag, men at det har vært for mye er jo helt klart :)

Derfor du skal ta utgangspunkt i en vanlig gjennomsittdag slik den ut i dag. Fra der så trekker du fra 500 kcal noe si vil gi et vekttap på 0,5 kg per uke. Spesielt om du bytter ut all mat med sunne og gode matvarer for da vil du miste en del ekstra vannvekt også(sukker og raske karbs holder på vann).

Kombinert med mer hverdagsaktivitet og 2-3 gode treningsøkter i uka så har du et godt utgangspunkt for en sunnere livsstil og en varig vektnedgang.

Ok, men la oss si da at jeg noen dager har ligget på 1300 og andre dager på 2000 kcal, da må jeg legge meg ca i midten, og velge 14-1500 kcals. Stemmer det at kostholdet er 70% og trening er 30%?

Men det er et snitt på 15-1600 kcal. Det blir du ikke 80 kg av. På en uke og en måned over tid så er det ikke riktig at du har ligget på 15-1600 kcal i snitt. Da hadde ikke vekta blitt så høy. Et eller annet sted bommer du grovt på hvordan du har spist.

Og ja, kostholdet avgjør om du går ned i vekt. Hjelper ikke å jogge en time og brenne 500 kcal om du spiser inn igjen 1000 kcal + det kroppen trenger og skal ha.

Her kan du få noen tips:

http://fitnessbloggen.no/smart-med-matplan/

Ellers vil jeg tro du vil få tips og inspirasjon i artiklene her nede om de som har lagt om kosten. Ikke ta for store skritt av gangen - ta det gradvis og ikke kutt for mye med en gang. Hvis kalkulatoren sier du skal ha 1700 med det aktivitetsnivået du har nå, ville jeg lagt meg ca der noen uker, og økt aktivitetesnivået litt (gå tur, tren moderat) som en start. Se om det gjør noe med vekt og mål. Hvis ikke, kan du gå 100-200 kcal ned eller øke aktivitetsnivået litt mer. Tipper det vil gjøre susen :)

Edit: Hvis du - som meg - savner å føle deg mett; spis massevis av grønnsaker som brokkoli, blomkål, asparges, agurk, hodekål - det metter godt på få kalorier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...