Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en jente på 19 år og har drevet på med trening så lenge jeg kan huske. Var aktiv med både fotball og håndball, men fikk en skade i kneet som gjorde at jeg måtte ta det med ro. Tok pause fra treningen et år, noe som endte med at jeg la på meg.

Den ekstra vekten var det ikke bare jeg som la merke til, men også mine foreldre, venninner, besteforeldre osv. Fikk tilbakemelding på at nå var det på tide å gå ned i vekt. "Greit, jeg kan ta av et par kilo, skader ikke det" var tanken min bak dette, men det gikk dessverre litt for langt. Fra en "normal" vekt på 64 kg (169 cm høy) gikk jeg på rekordtid ned 24 kg. Jeg trente 3 ganger daglig, da gjerne 2 timer om gangen, og spiste svært lite. Dette endte som forventet med depresjoner, dårlig selvfølelse, ødelagt selvbilde og knust selvtillit. Jeg bestemte meg for at jeg måtte gjøre noe med det, og kom meg ut av helv***.

Jeg valgte å begynne på nytt, og søkte meg til befalsskolen i forsvaret, da MÅTTE jeg gå opp i vekt for i det hele tatt å bestå sesjonen. Jeg spiste, trente, spiste, spiste, spiste, trente og det var mageknip i HYTT OG PINE. Jeg kom meg opp i vekt og var på 55 kilo da jeg kom til opptaket.

Jeg har nå vært i forsvaret i 1 og 1/2 år, og jeg veier idag 76 kg, og jeg føler meg IKKE vel. Jeg klarer ikke å se meg i speilet, jeg tørr nesten ikke å være sosial og jeg klarer ikke å gå ned i vekt. Derfor håper jeg virkelig at noen her har mulighet til å hjelpe meg til en sunnere livsstil på en SUNN måte. Jeg vet det vil ta tid, og jeg vet det vil kreve mye krefter, men jeg er nå villig til å gi absolutt alt.

Håper at noen her kan hjelpe meg på veien mot et bedre selvbilde og en bedre selvtillit.

Fortsetter under...

Først og fremst, fikk du beskjed om å slanke deg når du var 64 kg fordelt på 169 høyde?? Du var jo helt normalvektig!

Så til ditt "spm" - du må bare bestemme deg for å starte. Sett opp en plan, ikek forvent at alt skal skje over natta og vær tolmodig.

Det handler ikke om å gå ned mest mulig på kortest mulig tid, men heller gå ned på enn sunn og varig måte.

Du bør nok iallefall ligge på 1700-1900 kcal pr dag litt utifra hvor aktiv du er. Spis mat som smaker godt og metter bra. Hvor mange måltider pr dag spiller liten rolle så lenge du får i deg nok mat og ikke går rundt sulten. Spis mye kylling, fisk, "rent" kjøtt og grønnsaker og evt litt mindre ris, potet osv.

Finn en aktivitet du liker og prøv å få til trening ca 3 dager pr uke i starten - he rkan du øke tterhvert som du synes det blir gøy:)

Først og fremst, fikk du beskjed om å slanke deg når du var 64 kg fordelt på 169 høyde?? Du var jo helt normalvektig!

Så til ditt "spm" - du må bare bestemme deg for å starte. Sett opp en plan, ikek forvent at alt skal skje over natta og vær tolmodig.

Det handler ikke om å gå ned mest mulig på kortest mulig tid, men heller gå ned på enn sunn og varig måte.

Du bør nok iallefall ligge på 1700-1900 kcal pr dag litt utifra hvor aktiv du er. Spis mat som smaker godt og metter bra. Hvor mange måltider pr dag spiller liten rolle så lenge du får i deg nok mat og ikke går rundt sulten. Spis mye kylling, fisk, "rent" kjøtt og grønnsaker og evt litt mindre ris, potet osv.

Finn en aktivitet du liker og prøv å få til trening ca 3 dager pr uke i starten - he rkan du øke tterhvert som du synes det blir gøy:)

Tingen er at jeg allerede trener 6-7 ganger i uken, og jeg spiser ikke poteter, ris, pasta eller brødmat.

Jeg spiser kylling, tunfisk, mye grønnsaker og 3-4 måltider om dagen.

Jeg skjønner derfor ikke hvorfor det ikke skjer noe? Hvorfor ser jeg ingen forandring.

Tingen er at jeg allerede trener 6-7 ganger i uken, og jeg spiser ikke poteter, ris, pasta eller brødmat.

Jeg spiser kylling, tunfisk, mye grønnsaker og 3-4 måltider om dagen.

Jeg skjønner derfor ikke hvorfor det ikke skjer noe? Hvorfor ser jeg ingen forandring.

Hvordan er fettprosenten din?

Høres ut som du trener veldig mye og spier litt lite?

Har du regnet over hvor mye du får i deg pr dag kcalmessig? Og hvordan økter trener du?

Jeg spiser mellom 1500 - 2000 kcal hver dag. Er ikke sikker på hva fettprosenten min ligger på. Kan finne ut av det..

Annonse

Njaa, det kan diskuteres. Jeg personlig syns ikke jeg ser på muskuløs ut, men regnet ut fettprosenten min nå, og den ligger på rundt 24 %. Det er litt for mye overflødig, ikke stramt nok, og jeg føler meg ikke vel.

Hvor mange kalorier inntar du per dag?

Har du lest igjennom tråden? ;) Hun skriver litt lenger opp 1500 - 2000.

Haha, sånn går det når jeg leser jeg halvsøvne :) Sorry, my bad :p

Men med så lavt kaloriinntak med så mye trening så tror jeg at kaloriinntaket undervurderes for da kan en umulig veie 76 kg fordelt på 169 cm.

Annonse

Det er fullt mulig, og det er jeg et levende bevis på. (desverre) :confused:

Jeg er klar over alt dette med kalorier inn og kalorier ut, derfor er jeg sinnsykt frustret når jeg ligger på 1500 - 2000 kalorier, trener 6-7 ganger i uken og ikke går ned i vekt, samt ikke ser bra ut. Hadde noen andre gjort det vet jeg jo at du hadde fått KONGE resultater.

Hva trener du? Hvordan ser en treningsuke ut?

Om du tidligere har lidd av SF så er det normalt å legge på seg litt ekstra i starten siden det er veldig skjevfordeling på muskler og fett. Det tar tid for musklene å bygge seg opp igjen og i mellomtiden vil forbrenningen være noe lavere da muskler brenner mye fett og en har lite igjen av dem. Men med rett kosthold og trening så skal det jevne seg ut med tiden når muskelmassen er bygget opp igjen.

Det er fullt mulig, og det er jeg et levende bevis på. (desverre) :confused:

Jeg er klar over alt dette med kalorier inn og kalorier ut, derfor er jeg sinnsykt frustret når jeg ligger på 1500 - 2000 kalorier, trener 6-7 ganger i uken og ikke går ned i vekt, samt ikke ser bra ut. Hadde noen andre gjort det vet jeg jo at du hadde fått KONGE resultater.

FEIL!

Dette er en recipie for disaster. Hemmeligheten bak "riktig" vektOPPGANG og vektNEDGANG er at du er nødt til å ta det gradvis. Hvis du kliner til og trener syv ganger i uka, samt legger deg flatt på 1500-2000 har du ingen muligheter til å justere når vekten stopper opp, som den har gjort i ditt tilfelle. Noe du kan forsøke er å legge deg på 2500-2700 og kutte ned på treningen til 3-4 ganger i uken. Dette gjør du i to uker. Så gjør du en evaluering, har du gått opp, har du stått stille eller har du gått ned? Har du gått ned en til to kg fortsetter du i to uker til. Når du kommer til et platå (altså vekten stopper opp), kan du enten kutte kaloriene med 200 eller du kan legge til en ekstra treningsdag. Slik holder du på videre, når du stagnerer legger du enten til ekstra økt eller kutter ned 200 kcal.

Det du har gjort er at du har gått alt for hardt ut. Slik som du har nå har du ingen muligheter til å verken kutte kalorier eller trene mer. Tving deg selv til å "starte på nytt". Jeg veit det kan være lett å tro at å spise mer og trene mindre vil gi resultater, men i ditt tilfelle er jeg overbevist om at dette fungere. Dette er slik "proffene" gjør det, og det det er ingen grunn til at det ikke skal fungere for deg.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...