Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Overalt hvor man leser om styrketrening, så leser man at frivekter er det absolutt beste alternativet. Maskiner kan visst ikke klare jobben like bra som å trene "fritt" og basisøvelser er definitvt det beste. Noe jeg absolutt ikke er uenig i.

Men uansett hvor mange videoer jeg har sett av diverse utøvere, bruker disse flust av maskiner ( i tillegg til frie vekter selvfølgelig), men jeg vil tro at det er en god grunn til det?

Er det sånn at noen maskiner tar veldig bra på spesielle steder slik at man burde ha disse i tillegg til basisøvelsene eller er det andre gode grunner?

Det er jo litt rart at "alle" mener at maskiner bare er tull, også ser man at det blir brukt hele tiden.

Fortsetter under...

Vel. I apparater er det jo gjerne en del trinser/pullies osv. som gjerne gjør at det krever mindre effekt å løfte vektene. Så første punkt er jo at en gjerne ikke løfter like mye som en tror. I tillegg har mange apparater ofte mindre aktivering av støttemuskulatur, da man gjerne sitter og/eller har diverse støtter på maskinen. Hvis du har et alternativ mellom å bruke et apparat eller en frivektøvelse vil en ofte komme bedre ut med frivekt. Det er ikke dermed sagt at apparater er nytteløse! Du utøver fortsatt kraft og gjør arbeid for å flytte en vekt. Jeg foretrekker hvertfall vekter, da vet jeg hva jeg løfter og jeg føler jeg får mer ut av treningen min sånn. Så kan andre gjerne trene sånn at de selv får mest mulig ut av det :)

Maskiner/apparater brukes ofte til isolasjonsøvelser, og gjør vel at sliten støttemuskulatur ikke påvirker utførelse av disse øvelsene negativt. Fungerer vel greit ved volumtrening òg. Et godt eksempel er å begynne med knebøy og fortsette med beinpress.

Et viktig spørsmål i så måte er hva en vil med treningen.

Noen vil bli stor, noen vil bli sterk, noen vil bedre symmentrien, osv. osv.

De fleste vil bli bra i alt - på engang. Det er selvfølgelig spesielt vanskelig, men om du da måtte velge så ville det vært lurt å velge frivekter.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...