Gå til innhold

Forfotsko og overpronasjon


timich

Anbefalte innlegg

Jeg var på Løplabbet for snart 2 år siden og fikk beskjed om at jeg overpronerer, fikk derfor en sko med mye støtte og demping. På den tid så var det ikke mye løping/jogging jeg klarte uansett, så det første året ble de lite brukt, men nå sitter jeg her 31 kg lettere og har virkelig fått sansen for å løpe (men trener mye styrke også, uten styrketreninga hadde jeg aldri kommet meg dit jeg er i dag;)). Til styrketrening har jeg brukt Five Fingers-skoene mine, og jeg elsker dem. Har også gått/løpt litt med dem på mølla, og i dag løp jeg 35 min intervaller med dem for første gang, uten at jeg har fått vondt i leggene i det hele tatt.

Nå trenger jeg nye utendørs løpesko (til grus/asfalt) og er usikker på hva jeg skal velge - Five Fingers'ene kommer jeg fortsatt til å bruke på mølla, men ute vil jeg gjerne ha noen sko som ikke er fullt så kalde:whistle: Men er det slik at man helst ikke skal ha forfotsko dersom man sliter med overpronasjon? Jeg leser det på flere nettsider. Bør jeg teste/sjekke på nytt, er overpronasjon et "konstant" problem, eller er det noe som bedres etter hvert som man kommer i bedre form (og ikke er fullt så overvektig)? Noen som har noen linker til gode sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er godt fornøyd med inov-8 sine asfaltsko. Jeg har både bare-x 180 og bare-x lite 150. Begge knallsko med godt passform og god plass til tær. Men liker aller best å løpe med five fingers og med sokker funker de fint utover høsten. Brukte bare-x 180 med ullsokker igjennom vinteren i fjor og ble ikke nevneverdig kald. Bare-x lite virker faktisk varmere til tross for mindre vekt. Begge disse skoene har 0 mm dropp mellom hel og tå, er veldig lette og har 3 mm såle. Disse skoene er billig fra wiggle.co.uk, ikke fullt så billig eller tilgjengelig i Norge.

Løplabbet påstår at jeg overpronerer, men har ingen problem (bank i bordet) med "barfotsko". Bruker denne type sko både i skogen, fjellet og på asfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våren 2012 tok jeg en test på Løplabbet (hadde aldri gjort det før) og da fant jeg ut at jeg overpronerte. Kjøpte da sko som var tilpasset overpronasjon, og etter å ha løpt med de i ca 15 måneder bestemte jeg meg for å kjøpe nye sko nå i sommer. Tenkte da at jeg likegodt kunne ta en ny løpetest og da viste det seg at jeg nå ikke lenger overpronerte, men hadde normal pronasjon. Så måten du løper på kan endre seg, så vil anbefale deg å ta en ny test :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk på mengden løping også.

Når jeg løp før kunne jeg umulig gjennomført all trening i noen små fivefingers.

Overpronasjonssko nr 1 = Gel Kayano :D

Jeg overpronerer masse, og løp med kayano lenge. Så la jeg om løpssteget og løper bare i lettvekts- og konkurransesko.

Som hælløper er nok støtte viktig, men ikke på forfot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...