Gå til innhold

Øke prestasjonen


Ingee

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 180 cm og veier ca. 60 kg ++. Jeg driver aktivt med langdistanseløping (10km), men må gå ned en del i fettprosent for å prestere bedre i løpene. Jeg har prøvd mye forksjellig i det siste, og de fleste jeg kjenner sier jeg bare må øke treningsmengden min. Nå trener jeg styrke 2- 3 ganger i uken og løping nesten hver dag hvor jeg da varierer mellom sprint, intervaller og joggeturer. Jeg har vært aktiv og trent mye hele livet. Jeg driver også med turning. Etter jeg økte treningsmengden har jeg bare gått opp i vekt, jeg har også prestert dårligere på konkurranser, og lurer på hva jeg gjør feil? Jeg har prøvd å kutte ut all form for raskekarbohydarter og spiser generelt sunt til vanlig, men vil fortsatt ikke gå ned.. Hva burde jeg gjøre? Hva slags treingen burde jeg gjøre mer/ slutte med? Og hvordan burde jeg spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyttet tråden til et annet underforum.

- Mod.

Jeg sliter ganske hardt med å tro at du har en spesielt høy fettprosent med en så lav vekt på din høyde. Du har en veldig stor treningsmengde og behøver mye mat, og du har på ingen måte noe behov for å gå ned i vekt. At du som aktiv konkurranseutøver skal ligge i underskudd er både uforsvarlig og unødvendig. Vet du omtrent hvor mye du faktisk spiser i løpet av en dag? Kunne du skrevet opp en typisk dag, som dagen i dag, med mengder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet tråden til et annet underforum.

- Mod.

Jeg sliter ganske hardt med å tro at du har en spesielt høy fettprosent med en så lav vekt på din høyde. Du har en veldig stor treningsmengde og behøver mye mat, og du har på ingen måte noe behov for å gå ned i vekt. At du som aktiv konkurranseutøver skal ligge i underskudd er både uforsvarlig og unødvendig. Vet du omtrent hvor mye du faktisk spiser i løpet av en dag? Kunne du skrevet opp en typisk dag, som dagen i dag, med mengder?

I dag har jeg spist:

Frokost: to knekkebrød: ett med laks og majones, og ett med peanutsmur og cottage cheese + ett egg og en banan.

Mellommåltid: En kopp hjemmelaget mocca - kaffe og 1 eple.

Lunsj: 2 grove rundtsykker med ost og skinke.

Mellommåltid: Fruktbeger med melon og druer + hjemmelaget bounty.

Middag: 1 stk laks med ovnsbakte søtpoteter og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin Charm oppsummerte det bedre enn jeg hadde klart, når du trener så mye så er det klart du trenger å få i deg en god del mat, noe det ikke høres ut som at du gjør.

Hvis man spiser for lite,så har det en tendens til å gjøre det meste vanskeligere. Det inkluderer å gå ned i fettprosent,noe jeg forøvrig ikke tror du har stort av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

180 og 60 kg? Det er lav vekt og jeg tviler på at du har mye fettprosent på kroppen.

Uten at jeg er ekspert, vil jeg si at det ser ut til at du spiser for lite.:) Prøv å øke matmengden litt kanskje.

Kristin Charm oppsummerte det bedre enn jeg hadde klart, når du trener så mye så er det klart du trenger å få i deg en god del mat, noe det ikke høres ut som at du gjør.

Hvis man spiser for lite,så har det en tendens til å gjøre det meste vanskeligere. Det inkluderer å gå ned i fettprosent,noe jeg forøvrig ikke tror du har stort av.

Takk for svar! Men jeg føler meg utrolig tung i beina når jeg løper.. Har dere noen tips til hva jeg burde endre? Noen endringer i treningen kanskje? :)

En vanlig uke ser slik ut for meg:

Mandag: 2 timer turning

Tirsdag: 1 - 1.5 timer rolig jogg/powerwalk

Onsdag: Kortintervall (totalt ca 45 min.)

Torsdag: 2 timer turning

Fredag: Pause

Lørdag: Intervall (totalt ca 60 min.)

Søndag: 1 - 2 timers rolig jogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er en jente på 180 cm og veier ca. 60 kg ++. Jeg driver aktivt med langdistanseløping (10km), men må gå ned en del i fettprosent for å prestere bedre i løpene. Jeg har prøvd mye forksjellig i det siste, og de fleste jeg kjenner sier jeg bare må øke treningsmengden min. Nå trener jeg styrke 2- 3 ganger i uken og løping nesten hver dag hvor jeg da varierer mellom sprint, intervaller og joggeturer. Jeg har vært aktiv og trent mye hele livet. Jeg driver også med turning. Etter jeg økte treningsmengden har jeg bare gått opp i vekt, jeg har også prestert dårligere på konkurranser, og lurer på hva jeg gjør feil? Jeg har prøvd å kutte ut all form for raskekarbohydarter og spiser generelt sunt til vanlig, men vil fortsatt ikke gå ned.. Hva burde jeg gjøre? Hva slags treingen burde jeg gjøre mer/ slutte med? Og hvordan burde jeg spise?

Hva med å gå opp i vekt?

ikke fett da, men muskelmasse.

Jeg har ikke kilder på dette, men virker ganske så realistisk ettersom nesten alle profesjonelle fotballspillere gjør dette, de holder ca. samme vekt som høyde, til en hvis grad selvfølgelig, hvis du er 200cm høy, kan du ikke veie 100kg, men nærmere 90ish.

Så å gå opp til ca. 70kg kan da ikke skade?

de skal visstnok gjøre dette fordi det er den optimale vekten for raskest mulig akselerasjon og utholdenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men jeg føler meg utrolig tung i beina når jeg løper.. Har dere noen tips til hva jeg burde endre? Noen endringer i treningen kanskje? :)

En vanlig uke ser slik ut for meg:

Mandag: 2 timer turning

Tirsdag: 1 - 1.5 timer rolig jogg/powerwalk

Onsdag: Kortintervall (totalt ca 45 min.)

Torsdag: 2 timer turning

Fredag: Pause

Lørdag: Intervall (totalt ca 60 min.)

Søndag: 1 - 2 timers rolig jogg

Om du føler deg tung i beina så er det nok fordi du spiser for lite. Jeg merker stor forskjell på prestasjon når jeg ikke spiser nok. Jeg jogger 4 mil i uka.

Etter sykdom så har jeg ofte dårlig appetitt og det tar litt tid før spisemønsteret mitt blir vanlig igjen. I den perioden er kroppen mye tyngre, pusten kortere og hele økten blir rett og slett tyngre.

Når jeg øker matinntaket så føles det som om jeg kan løpe i evigheter :) Beina føles så lette at det er som om jeg løper på skyer.

Så få i deg mer litt mer karbs; det trengs når du løper så pass mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men jeg føler meg utrolig tung i beina når jeg løper.. Har dere noen tips til hva jeg burde endre? Noen endringer i treningen kanskje? :)

En vanlig uke ser slik ut for meg:

Mandag: 2 timer turning

Tirsdag: 1 - 1.5 timer rolig jogg/powerwalk

Onsdag: Kortintervall (totalt ca 45 min.)

Torsdag: 2 timer turning

Fredag: Pause

Lørdag: Intervall (totalt ca 60 min.)

Søndag: 1 - 2 timers rolig jogg

Trene mindre og spise mer, eneste som fungerer for meg når jeg får trøtte bein, vet egentlig ikke om noen annen "kur" for dette.

(eller bare presse på med tunge bein da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...