Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 20 år. For 1 år siden veide jeg 115 kilo nå veier jeg 80 kilo og er 177 cm høy.

Målet mitt er å gå ned i fettprosent,samtidlig som jeg øker i muskler. Hvordan bør kostplanen min se ut hver dag? Jeg bruker no Starting Strength programmet, + jeg kjører to arm økter hver uke.

Ville dere brukt dette programmet?

Tallene mine ligger forløping:

Knebøy 115 kg x5

Benk 85 x5

Chins 10 x 3

Dips 12x 3

Millitær 50x5

Roing 85 x 5

Fortsetter under...

Frukost : Havgryn+ Shake (Omega 3 og kreatin)

Lunsj : Matrester pasta,kylling

Middag Kylling,pasta,eller andre sorter av kjøtt

Kvelds Shake før trening rester av middag evt. bacon og egg.

Det er omtrent hva jeg spiser. Jeg prøver å spise sunt, men jeg er usikker om jeg spiser for mye eller lite.

Jeg er også usikker på om jeg trener rett får å bli muskuløs?

Det kan du ha litt rett i, men jeg ville gjerne fått litt hjelp med å sette opp en plan over hva jeg bør spise, hvor ofte, og hvor mye?

Hva kostilskudd bør jeg bruke?

Jeg har tenkt på å gjøre en 5 splitt, er det noen som har noen erfaring med noen 5 split program? Hvor mange kalorier bør jeg ligge på? Jeg har brukt f.eks myfitnesspal til å telle kalorier, det fungerer utmerket utenom at det er vanskelig å finne ut hvor mye middagen min inneholder? Hvordan kan jeg vite hvor mye cal en middag inneholder?

Du veier alle ingrediensene før du lager den. Lager du flere porsjoner samtidig veier du alt før og etter, så deler du totalvekten på antall porsjoner og regner ut kcal utifra ukokt/stekt mat. Ang. kcal per dag bør du finne ut BMR og legge deg på 500 kcal overskudd. Tipper det er mellom 3000-3500 kcal per dag for deg ca. Du spiser alt for lite nå er jeg ganske sikker på. Du finner mange kalkulatorer online for å regne ut dette. Skulle gjort det for deg, men er på mobilen.

Annonse

Tusen takk for hjelpen mr.egg. Det er hadde vært flott om noen hadde kunne veilede meg i hvordan jeg bør trene altså hvor mange rep, hvilken øvelser osv eller bare anbefalle meg et program jeg bør holde meg til?

Hvis du kjører starting strength, og fortsatt klarer å øke vektene jevnlig, vil jeg anbefale deg å holde deg til programmet til det blir for tungt. Det gir hele kroppen juling flere ganger i uka, noe en femsplitt ikke vil være i nærheten av å klare.

Hva med å f.eks prøve å legge seg på en 2800 kcal om dagen i en uke, og se hvordan kroppen svarer?

Kosttilskudd er intet must,

Tar du markløft?

Akkurat nå trener du for å bli sterk( derav navnet starting strength), og blir du sterk nok, følger muskelmassen etter.

Det er f.eks ingen som tar 1, 5x kroppsvekt og oppover i knebøy og har små bein, eller dobbel kroppsvekt i markløft, uten å ha låvedør-rygg; )

Jeg prøver på armdagene og kjøre lett mark, siden jeg prøver å få til en god teknikk i øvelsen. Når det gjelder knebøy så sitter jeg litt fast no på 115 kg? Så det hadde vært flott om du kunne forslå et treningsprogram?

Hva bør jeg spise for å oppnå det jeg ønsker altså å bli muskeløs?

Hvis du kjører starting strength, og fortsatt klarer å øke vektene jevnlig, vil jeg anbefale deg å holde deg til programmet til det blir for tungt. Det gir hele kroppen juling flere ganger i uka, noe en femsplitt ikke vil være i nærheten av å klare.

Hva med å f.eks prøve å legge seg på en 2800 kcal om dagen i en uke, og se hvordan kroppen svarer?

Kosttilskudd er intet must,

Tar du markløft?

Akkurat nå trener du for å bli sterk( derav navnet starting strength), og blir du sterk nok, følger muskelmassen etter.

Det er f.eks ingen som tar 1, 5x kroppsvekt og oppover i knebøy og har små bein, eller dobbel kroppsvekt i markløft, uten å ha låvedør-rygg; )

Du skriver alltid veldig bra ;)

Du skriver alltid veldig bra ;)

Takk skal du ha :) Om man skal forsøke å gi andre råd, burde man i det minste prøve å formulere seg på en god måte, sånn at andre forstår hva man mener :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...