Gå til innhold

1L vann er ikke det samme som 1L smaksatt vann (Imsdal sitron)

Anbefalte innlegg

Hei. jeg hørte noe "broscience" at hvis du drikker f eks 0.5L med smaksatt vann slik som olden eple, imsdal sitron osv, blir ikke det samme som å drikke 0.5L rent vann fra springen eller fra imsdal/olden fordi leveren ikke vil ha det smaksatte vannet og det gjør at mere vann renner rett gjennom og at du ikke får i deg like mye som 0.5L vanlig vann.

Jeg ble skeptisk og tenke: Kroppen tar jo det den vil ha og kvitter seg med resten og det er kroppen ganske så flink til! (enkelt forklart)

DETTE ER BROSCIENCE! Jeg vet det, men jeg søkte litt rundt men fant ingenting så lurte på om noen her har greie på det?

Så det jeg lurer på hvis jeg drikker Olden eple/sitron eller hva det måtte være, hvor mye får kroppen egentlig i seg?

Har forresten smakt saften zeroh(noe som ligner på FUN men med mye bedre smak) og syntes den er veldig god, kan man trygt drikke 0.5L med dette og si at kroppen har fått i seg bort imot 0.5L med vann?

Fortsetter under...

Det spørs litt hva du blander med ja.

0,5l vann iblandet feks 2cl søtningskonsentrat vil eliminere tilsvarende mengde rent vann og derfor vil du ende opp med å de facto konsumere 0,48l istedet for 0,5l som du ville uten å tilføre konsentrat.

Det samme gjelder når man blander shakes. Hvis du ser på retningslinjene på pakkene til feks proteinpulver og bcaa så vil de alltid anbefale minst mulig væske pga det vil tynne ut næringstettheten i kosttilskuddet og derfor gi mindre enn du ideellt kunne fått ved å bruke feks bare 1dl vann istedet for 6dl.

Drikker du en halvliter får du i deg en halvliter. Leveren ikke vil ha? Det er nyrene som filtrerer vannet du drikker, og om noe av glukosen skulle følge med filtratet i nyrene så reabsorberes det tilbake til blodomløpet. (Når det kommer til næringsstoffer tar ikke kroppen det den vil ha - den tar alt ;)) Noen typer stoffer som løses i slikt vann kan gjøre at kroppen får høyere diurese, men da er det gjerne elektrolytter det er snakk om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...